2020-05-10, 15:55
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Fast nu hoppar du in på ett sidospår. Att det varit brister gällande munskydd inom t.ex. äldrevården har inget att göra med frågan gällande effektiviteten av munskydd för vanliga människor. Den frågan handlar mest om att det inte funnits munskydd som i sin tur handlar om decentraliseringen av samhället. Dvs att regionerna inte klarat av sin roll gällande krisberedskap vilket det varnats om i åratal. Sådana saker ska vara statliga, precis som försvaret men vi har en höger i Sverige som vill privatisera och decentralisera allting. Jag är jävligt road över hur jävla knäpptyst den är nu. Inte minst efter att t.ex. tomhylsan Uffe försökte sig på något kritiskt uttalande som blev helt nedgjort.
Det är inget sidospår. Jag och många med mig har munskydd men är förbjudna att använda dem på jobbet, det är du som börjar diskutera helt andra saker. Färdigdiskuterat.
Citera
2020-05-10, 15:56
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men inte förstått?
Du måste vara mer specifik. Jag redogjorde tydligt för min uppfattning, exakt vad är det du undrar över.
Citera
2020-05-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att det säger, att svenska folket (inte alla, men många) tar viruset mer på allvar än Tegnell och Löfven för. De låter bli att springa i affärer och på restauranger, fastän dessa är öppna. Bland annat. Sedan vill man såklart inte göra några större investeringar, som att köpa ny bil, om man inte vet om man kommer att ha jobbet kvar om ett halvår. Eller ens om man kommer att vara i livet. Eller de pengarna som bilen skulle ha kostat, kanske sparas för att man ska kunna ha mamman hemma, eller hyra in en privat nanny, ifall skolorna och daghemmen stänger. Sådana saker. Jag tycker att det visar att vi är ett klokt folk.

Sedan är det synd att hela nationalekonomin ska bygga på tillväxtprincipen - men så måste det ju inte vara. Och det kanske blir slut på det efter det här, också.
Det är helt möjligt att ha sina föräldrar hemma, iaf om de är så pass pigga som många av de avlidna i reportagen har varit. Det kräver en omstrukturering av tillvaron och att man är klar över att från samhälle/stat finns ingen hjälp att få. Men det går att lösa och man växer med uppgiften. Plånboken blir klädsamt slank😉. Allt beror på vilken grundsyn, och på vilken relation man har till sina föräldrar. Är ju faktiskt en del som av förståeliga skäl ibland, inte vill vårda mamma och pappa hemma...
Citera
2020-05-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ahh okej, jag förstår, nu är det inte det huvudsakliga argumentet, när det vi andra sa om att ekonomi ÄNDÅ kommer att bli sk1t verkar mer och mer sannolikt plötsligt, blir det ett annat argument istället...

Skulle vara kul att leta fram gamla citat härifrån från några av de värsta förnekarna när de trummar på om ekonomin, ad nauseam, som ett av de största argumenten för varför vi måste låta äldre dö. Men orkar ej just nu.

Jag har redan citerat Frode Forland, Norges Tegnell idag. Som ger uttryck för en helt annan optimistisk livsåskådning än vad du gör, när han säger att han tror att Norge fortsatt kommer att kunna hålla smittan låg. Anar att han har lite mer kunskap än du, förutom en mer positiv syn.

Sverige kunde ha gjort som övriga Norden. Men var dumsnåla och hänsynslösa och lät folk dö i onödan i covid. Den skammen får vi nog leva med tyvärr.

Jag säger inte att Sverige gjort rätt, jag tror inte ens det. Men att det ytterst handlar om ekonomi är helt enkelt inte sant. Hade det bara varit en fråga om pengar hade ingen accepterat strategin. Den röda tråden har hela tiden varit att andra länder skjuter problemet framför sig, vilket kanske stämmer, eller inte.
Citera
2020-05-10, 15:59
Medlem
JustZlatans avatar
Sverige har gjort rätt. Vår andra våg kommer bara bli en parentes jämfört med länder som har kört total lockdown. Hurra för Tegnell!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-tegnell-vi-har-haft-en-mer-omfattande-forstavag
Citera
2020-05-10, 15:59
Medlem
According to the latest update from Statens Serum Institute, as of May 10:
529 people have died with the coronavirus in Denmark (up 3 from Saturday)***
196 patients are in hospital with the coronavirus (up 2 from Saturday)
40 of 196 patients are in intensive care (up 1 from Saturday)
33 of 196 patients are on ventilators (up 1 from Saturday)
10,429 people have tested positive for the coronavirus (up 110 from Saturday)
Tests/1M pop. 54,873

*** Opgørelsen omfatter dødsfald, der er registreret indenfor 30 dage efter påvist COVID-19-infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis den tilgrundliggende årsag til dødsfaldet. Dødsfald er hentet fra CPR-registret og Dødsårsagsregistret.

https://files.ssi.dk/COVID19-overvaagningsrapport-10052020-uu5f
Senast redigerad av Esrum 2020-05-10 kl. 16:02.
Citera
2020-05-10, 16:00
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Den ekonomiska krisen i Sverige drivs bland annat på av drastiskt minskad privat konsumtion, enligt EU-rapporten. De stora bidrag som regeringen pumpar in i det så kallade näringslivet finansieras samtidigt med lån, varför den svenska statsskulden väntas öka från 35,1 procent av BNP i fjol till 42,6 procent i år."

Ojojoj. Du fan ska Tegnell få försvara sig - tillsammans med svetsaren...

Så svenskarna har drastiskt minskat sin konsumtion pga att vi har haft lösa tyglar än grannländerna?

Snälla. Om du vill skrämmas med något, ta något mer verkligt.
Men nu ska man inte vara så kaxig över Sveriges siffror. I BNP ingår bl a konsumtion av varor och tjänster i landet. Denna konsumtion finansieras bl a genom bidrag, så det handlar alltså om en rundgång av pengar som blåser upp siffrorna.
Och du vet väl om att vi har dragit på oss stora framtida bidragsutgifter genom ”Refugees Welcome”..?

Utöver detta så finansierad även en del av konsumtionen med lånade pengar, och svenska folket återfinns som bekant bland de med högst belånade hushållen. Och vi är bland de med högst skuldkvot, dvs hushållens skulder i förhållande till BNP.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Från Italien. Dom så så få till antal så man i Aftonbladet kunde följa vilka dom smittat. Se hur det gått.
De har ju inte gjort någonting att ha koll på ett fåtal när flera tusen var utomlands och kom tillbaka räcker inte med att ha koll på ett fåtal.
Man måste ha lockdown för att förhindra smittan.
Vill du titta på en video hur det ska gå till så skickar jag en.
Sveriges strategi vs Greklands.
Grekland 151 döda i dagsläget med få nya fall dagligen.
Sveriges dödstal plus nya smittade vill jag inte gå in på.
https://www.wionews.com/videos/greece-has-become-global-role-model-to-beat-covid-19-292617
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Jo, men frågan är hur länge den begränsningen håller i sig. Det är möjligt att det kommer ett skifte, men många länder är direkt beroende av turism för sin överlevnad och människor har vant sig vid att resa.

Därutöver är den globala ekonomin beroende av affärsresor.

Jag är också nyfiken på att se källor till detta påstående.

Så här säger Wikipedia om effekten av kväva smittan under Hongkonginfluensan:

Vilket talar mot det du säger.

Experter talar för att viruset minskat i aggressivitet varför en andra våg inte blir lika allvarlig i fråga om dödsfall samt svårt sjuka.

Goda nyheter för de länder där man har få döda pga kraftiga åtgärder.
Citera
2020-05-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så det är bättre att döda de dementa med kinasmittan än att skrämma upp dem med ett munskydd? Det säger mycket om din agenda...

Nej det bästa är naturligtvis att de får leva sina sista veckor, månader eller år utan både Corona och utan att vara skräckslagna dygnet runt. Förstår inte varför jag svarar dig ens, du är helt obegripligt dum.
Citera
2020-05-10, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det är klart det går. Cheferna har ingen kompetens att bedöma smittskydd. Från dag ett skulle FHM beordrat munskydd för alla inom hemtjänt och äldreboenden. Enkelt.

Överhuvudtaget känns det lite orättvist att det nu planeras rättsförfaranden gentemot enskilda privata äldreboenden, och enhetschefer inom kommunala boenden. Dessa, och deras personal, saknar ju kunskaper och kompetens att hantera en PANDEMI MED ETT NYTT VIRUS. Visst finns det hygienrutiner som ska följas, men dessa räcker inte till i sådana här situationer. Och det brukar heller inte anses vara så noga - det är inte den "kulturen" på ädreboenden, på gott och ont. Dessa boenden ska ju vara patienternas hem, och inte några sterillabb.
Citera
2020-05-10, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hmm jag håller inte med. Min upplevelse av förnekarna är att de flesta har varit som " a dog with a bone ", att de äldre måste dö. Sen har väl argumenten låtit lite olika från olika skribenter, men i grunden har de ju inneburit samma sak. Som jag sa till ngn annan, orkar inte leta just nu men det kommer nog att dras upp en hel del såna gamla goa citat här i tråden sedan framöver.

Ok, så du har argumentet att en lockdown hade varit skadlig alltså, för ekonomin. Jag tror annorlunda. Jag tror att vi, till skillnad från övriga nordiska länderna, riskerar ett långt mer utdraget förlopp och en ekonomi som går på halvfart under mycket lång tid och riskerar skadas ännu mer, än de som gjorde en ganska kort lockdown.

Jag är ledsen men äldre måste dö. Någon gång måste det ske om vi inte uppfinner ett evigt liv.

Alla kommer inte att dö i Corona. Bara 15% av de äldre äldre som smittas gör det. Och det pga att de redan befinner sig på långvården.

Hemsk tanke. Men det visste du redan innan - eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in