Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Jag står nog på andra sidan åsiktskorridoren än dig och tror att Sverige agerat rätt, eftersom det inte verkar som att vaccin eller väl fungerande medicin (som påverkar sjukdomen mer än bara några dagars kortare sjuktid, som remdesivir verkar göra) kommer komma inom kort, och då tror jag att den ekonomiska kraschen blir mer förödande än viruset.
Jag inser att det finns fördelar även med en lockdown, men tror inte dessa överväger nackdelarna. Uppskattar dock alltid meddebattörer som kan resonera utanför sin egen bubbla och som inser att allt inte är svart vitt

Fast det där är ju med facit i hand.
Vad hade du tyckt om det visat sig att låter man viruset härja fritt, så hade 25% av befolkningen dött?
Man kan väl så här långt säga, att sverige gamblade och det kanske blev rätt den här gången, men vill du verkligen ha ett smittskydd som gång efter annan chansar och prioriterar turistande och öppna gränser framför pandemiskydd?
Vad gäller ekonomi, så blir den ordentligt lidande ändå. För Globala företag som ikea etc, så är nog sveriges agerande tämligen ointressant.
Restauranger och annat som underhållning och service, kanske klarar sig något bättre när man gamblar med liv och hälsa, men det torde vara versamhet som ändå är ganska lättstartad när ett pandemiskydd är över.