2020-05-09, 18:48
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja och sen motverkar det en av deras mitigationsstrategier: att folk inte skall vara rädda. Ju mindre folk förstår om dess långtidseffekter destå mindre problem blir det med folk som flippar ur och rånar ICA-handlarna.

Så kan det vara om man tänker kortsiktigt. Människor med permanenta, allvarliga hjärt och leverskador kan bli sjukskrivna frekvent. Det i sin tur kan minska produktiviteten i landets olika företag. rekryterarna frågar sällan om man har hjärt eller leversjukdomar.
Citera
2020-05-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
När blir det flockimmunitet då? Är det flockimmunitet i Lombardiet eller New York? Skall Stockholm bli världens första stad med immunitet, och i så fall när? I April trodde man Maj nu i Maj tror man Juni. Vad händer när alla osmittade i riskgruppen utan immunitet som nu är i karantän går ut i samhället igen?
Vi vet så lite om detta virus. Flockimmunitet kanske inte ens går att uppnå, vaccin kanske aldrig går att få fram. Jag hoppas verkligen att jag har fel och att det här slutar hyfsat väl men det känns inte kul att leva i ett land som spelar med folks liv som Sverige gör just nu.
Citera
2020-05-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Spyr galla på landet jag bor i?
Menar du att landet gör alltid rätt för sitt folk?
Menar du att när Hitler införde nationalism i Tyskland så borde folk bara hållit käften och inte vågat kritisera honom för han representerade staten?

Näääää men vadååååååå Sverige är inget nazilaaaaand

Vem fan bryr sig?
Sverige gör fel enligt en del av befolkningen.
Och det är ett allvarligt fel.
Det är inte så att man kritiserar Sverige för man bestämde att gå ur EU.
Det handlar för fan om att felet leder till tusentals som DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR. Och som kunde ha räddats.
Är det så jävla svårt att fatta?

Det är klart jag ska spy galla på Sverige.
Eller på den delen av Sverige som håller på med det de håller på med.
Passar inte dej får du ringa Löfven och säga att man ska gripa alla som går emot regimen.
För det är snart dit vi kommer ändå ju.

Korrekt. Bra att folk vågar kritisera (än så länge). Media gör ju knappt det alls.

Hade folk fört ett helsikes liv och kritiserat och protesterat i Nazityskland inledningsvis, så vet man inte hur det hade gått där. Kanske bättre än det gjorde.

Hade folk fört ett helsikes liv och kritiserat och protesterat i dagens Sverige mot att vi låter covidsjuka äldre betraktas som mindre värda att leva... Samt mot att låta smitta spridas fritt. Så kanske väldigt många fler hade överlevt covid.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing...
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Otrevlig? Jag har lite lätt i nerverna på hysteriska människor som kräver lockdowns och jordens konkurs. 24/7 ska det hittas på nya elaka varianter av detta virus vi måste leva med. Oddsen måste vi också leva med eftersom dom är jävligt bra, jag vägrar att tro att du och dina gelikar ens har ett jobb eftersom allt ska låsas ner och noll respekt för var pengarna kommer ifrån tycks inses. Jag har ett globalt jobb, betalar alltför mycket skatt såsom hundratusentals andra sjömän som just nu de facto betraktas som spetälska oberoende var dom befinner sig för ankar. Denna hets, hysteri måste upphöra omedelbart bums annars skiter sig allt. Vi pratar redan nu hundratalsmiljoner arbetslösa, miljoner kommer dö av svält och hundratusentals självmord pga psykiska problem. Tycker du då att de konsekvenserna är rättfärdigade för att få en 95åring att leva ett extra år? Snart är du hoppeligen ensam om den "godhjärtade" iden. Jag har från ruta ett sett pragmatiskt på detta och sedan skiter jag, förlåt, faktiskt fullkomligt i vad folk tycker så länge världen fungerar

Är du emot masstestning av människor också under förutsättning att det finns möjlighet att masstesta människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad är då syftet med flockimmunitet? Om riskgrupperna ändå måste sitta isolerade?

De sitter inte inlåsta i Hong Kong, Sydkorea och Taiwan. Snart släpps de nog ut på Nya Zeeland också.

Syftet med flockimmunitet är att viruset inte ska spridas så inihelvete fort.

Vad kul för Taiwaneserna de lär ha riktigt party. I normala europeiska länder ser det värre ut.

Friska 70-plussare kommer naturligtvis inte sitta inne och vänta på ett vaccin i två år i vare sig Sverige, Norge, Tyskland eller Italien utan kommer förr eller senare ge sig ut. Då skulle det sitta fint med en flockimmunitet.
Citera
2020-05-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Visa en studie som styrker detta (fetade).
Finns inga fakta som säger att du kan bli skadad av passiv rökning utomhus vad jag har sett.
Förbudet mot rökning ute handlar om andra saker. Folket ska uppfostras!
Vem bryr sig. Det har ingenting att göra med poängen jag hade.
Citera
2020-05-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag står nog på andra sidan åsiktskorridoren än dig och tror att Sverige agerat rätt, eftersom det inte verkar som att vaccin eller väl fungerande medicin (som påverkar sjukdomen mer än bara några dagars kortare sjuktid, som remdesivir verkar göra) kommer komma inom kort, och då tror jag att den ekonomiska kraschen blir mer förödande än viruset.

Jag inser att det finns fördelar även med en lockdown, men tror inte dessa överväger nackdelarna. Uppskattar dock alltid meddebattörer som kan resonera utanför sin egen bubbla och som inser att allt inte är svart vitt

Fast det där är ju med facit i hand.
Vad hade du tyckt om det visat sig att låter man viruset härja fritt, så hade 25% av befolkningen dött?
Man kan väl så här långt säga, att sverige gamblade och det kanske blev rätt den här gången, men vill du verkligen ha ett smittskydd som gång efter annan chansar och prioriterar turistande och öppna gränser framför pandemiskydd?

Vad gäller ekonomi, så blir den ordentligt lidande ändå. För Globala företag som ikea etc, så är nog sveriges agerande tämligen ointressant.

Restauranger och annat som underhållning och service, kanske klarar sig något bättre när man gamblar med liv och hälsa, men det torde vara versamhet som ändå är ganska lättstartad när ett pandemiskydd är över.
Citera
2020-05-09, 18:51
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Som Astrid 82 år och Erik 78 år då som hade flera år framför sig då de annars var rätt friska.

Innan COVID19 kom och svepte med sig dem alltså.

Bli inte gammal i Sverige den saken har pandemin lärt oss. Hade idioterna som har förtroende för fittnyllet Tengele och Löfven tänkt lite hade man insett att det gäller dom själva också men vi är väl på den mentala nivån att ålderdom är inget som händer mig.
Citera
2020-05-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
vetenskap att mörda folk avsiktligt

Världens samlade vetenskapsmän har slagit sina kloka huvuden ihop.

Vi var för många helt enkelt. Pensionspengarna skulle inte räcka till. Det vet vi ju sen redan tidigare.

Fusket med personliga assistenter har gjort att vi måste bli av med brukarna. Det blev för dyrt.

Invandrare kostar också en massa pengar i form av bidrag. De ska väck.

Ingen vågar säga detta högt - förutom jag. Nu vet ni det. Det är ingen hemlis längre.
Citera
2020-05-09, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De har insett att man har offrat deras framtid för att rädda 90-åringar, jag förstår dem.
Nej nej nej så kan det inte vara.
Det måsta vara att de är egoistiska och empatilösa.
Citera
2020-05-09, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Spyr galla på landet jag bor i?
Menar du att landet gör alltid rätt för sitt folk?
Menar du att när Hitler införde nationalism i Tyskland så borde folk bara hållit käften och inte vågat kritisera honom för han representerade staten?

Näääää men vadååååååå Sverige är inget nazilaaaaand

Vem fan bryr sig?
Sverige gör fel enligt en del av befolkningen.
Och det är ett allvarligt fel.
Det är inte så att man kritiserar Sverige för man bestämde att gå ur EU.
Det handlar för fan om att felet leder till tusentals som DÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR. Och som kunde ha räddats.
Är det så jävla svårt att fatta?

Det är klart jag ska spy galla på Sverige.
Eller på den delen av Sverige som håller på med det de håller på med.
Passar inte dej får du ringa Löfven och säga att man ska gripa alla som går emot regimen.
För det är snart dit vi kommer ändå ju.

Bra rutet
Citera
2020-05-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Sno: Vi skall inte förbjuda akademiker däremot skall vi förbjuda politiserade institutioner, vänster och liberala ideer måste förbjudas också. Vi måste gå hårt tillväga mot samhällsfarliga och mordiska idéer som dödar och utplånar.

Vi ser i skarpt läge hur vansinniga de är. Det krävdes ett virus av förhållandevis smittsam art för att dessa kopplade kretiner skulle gå full nazi och kräva utrensning av svaga och mindervärdiga element (äldre). Tänk dig dessa när det är verkligt allvar som krig eller dylikt.

Du från utlandet: Hör våra historier. Berätta dom. SOS! Vår regering slaktar och dödar våra anhöriga. SOS!

Det där var väl en aaaaaaning överdramatiserat, var det inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in