2020-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Jodå, jag läste artikeln, men den väger inte in hur dagens värld ser ut. Att jämföra med Spanska sjukan är inte giltigt då det var 100 år sedan - och av anledningar jag tidigare nämnt. En annan sak att väga in med den är att den förmodligen härstammade från USA, så många kan redan varit immuna mot den mildare variant som först bröt ut.

Det jag skrev om Hongkonginfluensan har bäring i det här fallet. Det är en pandemi i närtid som ger jämförelsen större giltighet och med den är det tydligt att den andra vågen blev långt dödligare än den första för länder som kvävde smittan. Det är det som riskerar att ske i övriga nordiska länder.

För sista gången: ingenting i det du har länkat beskriver det du säger. Ingenstans där står att något land har kvävt Hongkong-sjukan, med dåliga följder. Smoldering betyder inte smothering, kolla upp i engelsk ordbok.

Det du länkade till, (ja jag läste själva forskningsartikeln bakom din wikipedialänk ), beskriver ingenting om länders olika åtgärder öht. De beskriver förändringar i viruset självt, asymptomatiska smittare, kvarvarande immunitet från "Aseaten" (smitta tio år tidigare) osv. Står ingenting öht alls, att läsa om olika länders åtgärder, där.

Det jag länkat dig visar att forskare entydigt pekar på att de städer i USA som gjorde lockdown under Spanskan, klarade sig bättre. Det står ingenting om att nån immunitet bidrar. Inget. Och det skulle de ha nämnt i så fall, då det bl.a. är en forskare från Harvard med. Det fullkomligt vällde in folk som hemvände från Första Världskriget, så det är visst relevant. Annars skulle inte forskarna ha pratat i artikeln just om vad vi kan lära oss från tidigare pandemi.

Du får ursäkta men det är för pinsamt låg nivå på debatt med dina inlägg, så kommer lämna det därhän nu. Ha en bra dag.
Citera
2020-05-10, 15:33
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, du har rätt.. Dock ett utmärkt exempel på hur man kan vilseleda med statistik, utan att ljuga.

Bara för att du inte förstår betyder inte att det är vilseledande.
Citera
2020-05-10, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det är väldigt få "förnekare" som säger att vi måste låta de äldre dö. Däremot väldigt många "alarmister" som drar upp denna halmgubbar så de har nåt enkelt att argumentera emot.

Jag tror en lockdown hade varit väldigt skadlig för ekonomin. Kanske hade vi legat lika illa till som i princip hela resten av Europa enligt den där rapporten som länkades om vi infört lockdown. Det betyder absolut inte att vi får EUs bästa ekonomi, så jävla svartvitt är det inte.

Och jag tror att smittan är okontrollerad i alla länder. Det har jag trott hela tiden. I mina ögon är jag alarmisten och ni förnekarna.

Där sa du något jävligt bra för en gångs skull.
De som ger upp från början och säger att det är hopplöst och förutom det säger att åtgärderna för att stoppa viruset är värre än de 10 tusental som kommer dö av det- de är såklart alarmisterna.
Citera
2020-05-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta har ni kanske sett?

https://www.friatider.se/sverige-manga-ganger-fler-doda-och-samre-ekonomisk-prognos-grannlanderna

"Den ekonomiska krisen i Sverige drivs bland annat på av drastiskt minskad privat konsumtion, enligt EU-rapporten. De stora bidrag som regeringen pumpar in i det så kallade näringslivet finansieras samtidigt med lån, varför den svenska statsskulden väntas öka från 35,1 procent av BNP i fjol till 42,6 procent i år."

Ojojoj. Du fan ska Tegnell få försvara sig - tillsammans med svetsaren...

Så svenskarna har drastiskt minskat sin konsumtion pga att vi har haft lösa tyglar än grannländerna?

Snälla. Om du vill skrämmas med något, ta något mer verkligt.

Citat:
EU:s medlemsländer bör enligt regelverket inte ha en statsskuld som överstiger 60 procent av bruttonationalprodukten, BNP. Detta kom EU-länderna överens om 1997 som ett sätt att garantera stabiliten inom det som 1999 blev valutasamarbete EMU. Statsskuldregeln gäller även EU-länder med egen valuta. Under 2018 hade 14 EU-länder en högre statsskuld än 60 procent av BNP.

Tre länder – Grekland, Italien och Belgien – har aldrig något år sedan 1999 underskridit eller ens varit i närheten av en statsskuld på högst 60 procent av BNP. Sedan 2011 tillhör de tre länderna tillsammans med Portugal de fyra EU-länder som varje år haft en statsskuld på över 100 procent.

Tio länder, däribland de baltiska länderna, Polen och Danmark, har alltid haft en statsskuld under 60 procent av BNP.

Sverige överskred 60-procentsgränsen 1999 men har därefter legat under statsskuldstaket.
Citera
2020-05-10, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jag använder alltid munskydd när jag handlar inte för att skydda mig själv utan de andra om jag skulle vara smittad.

Framför allt skydda personalen.

Det tycker jag är superbra av dig. Se till att hålla avstånd bara, så att du inte får andras virus på ditt skydd.
Citera
2020-05-10, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Där sa du något jävligt bra för en gångs skull.
De som ger upp från början och säger att det är hopplöst och förutom det säger att åtgärderna för att stoppa viruset är värre än de 10 tusental som kommer dö av det- de är såklart alarmisterna.

Ja. Och de som tror att en massa länder har besegrat viruset är förnekare.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-news-deutschland-aktuell-1.4828033

R-talet i Tyskland kommer antagligen att gå upp ännu mer den närmaste veckan. Dels så har den tyska polisen släppt in människor i landet som vill hälsa på sin mamma idag på Mors dag - det har ansetts som ett tillräckligt skäl för att komma in i Tyskland, bara denna helg. Och dels så har det varit demonstrationer runt om i Tyskland, där tusentals människor medvetet varit nära varandra utan munskydd. Om två veckor kommer en del av dem att tas in på IVA...
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag håller inte med dig om att man inte gjort någonting för att förhindra spridningen. Jag antar att du vill att man skulle gjort mer, men att säga ingenting är ju felaktigt...
Klart att man gjort något. Inte direkt några större insatser mer än att prata, uppmana, ge rekommendationer och " vi måste göra det här tillsammans"

Det värsta är för min del att man chansat/ chansar på att folket skall lösa problemet åt dem.
Efteråt kommer de att ta åt sig äran och det där " vi" blir enbart "dom"
Vad har de gjort för att förhindra spridningen mer än att uppmana och ge rekommendationer?
Citera
2020-05-10, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"Den ekonomiska krisen i Sverige drivs bland annat på av drastiskt minskad privat konsumtion, enligt EU-rapporten. De stora bidrag som regeringen pumpar in i det så kallade näringslivet finansieras samtidigt med lån, varför den svenska statsskulden väntas öka från 35,1 procent av BNP i fjol till 42,6 procent i år."

Ojojoj. Du fan ska Tegnell få försvara sig - tillsammans med svetsaren...

Så svenskarna har drastiskt minskat sin konsumtion pga att vi har haft lösa tyglar än grannländerna?

Snälla. Om du vill skrämmas med något, ta något mer verkligt.

Jag tycker att det säger, att svenska folket (inte alla, men många) tar viruset mer på allvar än Tegnell och Löfven gör. De låter bli att springa i affärer och på restauranger, fastän dessa är öppna. Bland annat. Sedan vill man såklart inte göra några större investeringar, som att köpa ny bil, om man inte vet om man kommer att ha jobbet kvar om ett halvår. Eller ens om man kommer att vara i livet. Eller de pengarna som bilen skulle ha kostat, kanske sparas för att man ska kunna ha mamman hemma, eller hyra in en privat nanny, ifall skolorna och daghemmen stänger. Sådana saker. Jag tycker att det visar att vi är ett klokt folk.

Sedan är det synd att hela nationalekonomin ska bygga på tillväxtprincipen - men så måste det ju inte vara. Och det kanske blir slut på det efter det här, också.
Senast redigerad av Merwinna 2020-05-10 kl. 15:59.
Citera
2020-05-10, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
OK, hade inte riktig koll på hur den funkade. Är en utmaning i så fall, men hoppas de flesta ändå följer råden.
Man kunde ju hoppas på det... men man måste nog utgå ifrån att minst 20% kommer leva som att det inte fanns nåt virus, och planera efter det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är dock helt logiskt att deras siffror kommer öka.

Hur många smittade fanns det i Sverige från början? Det räckte iaf för att skapa dagens situation. Våra grannländer kan inte börja leva som vanligt innan viruset är helt borta.
Med lockdown så stryper du smittan och antal nya fall är väldigt få när du öppnar upp.
Det betyder att du kan smittspåra och hålla nya fall på en bra nivå.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Laman Winter kan bli räddningen för världen

Publicerad 10 maj 2020 kl 13.32

Antikroppar från den belgiska laman Winter har visat sig vara effektivt mot coronavirus, enligt en ny internationell rapport som publicerats i tidskriften Cell.

Nu är målet ett läkemedel för människor.

– Vi är väldigt förväntansfulla, säger Bert Schepens, en av forskarna som lett studien.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/laman-winter-kan-bli-raddningen-for-varlden/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in