Citat:
Jag tror det. Dvs bli testsmarta och att jag kan komma upp till Mensa genom att studera matriser men jag fokuserar för lite och har ännu inte tagit itu med det. Bör tilläggas att de flesta hävdar motsatsen.
En stor sak är däremot ett gott minne. Och jag tror att det kommer av IQ ganska mycket.
Sedan så ska man inte övervärdera IQ eftersom man kan briljera med mycket. Men Einstein blir de flesta inte eftersom han var hårt skolad om än självlärd och spelade instrument osv. Hans hjärna fungerade anmärkningsvärt annorlunda. Och det gjorde även hans personlighet. Man blir inte supertänkare och samtidigt skicklig socialt, som regel.
En stor sak är däremot ett gott minne. Och jag tror att det kommer av IQ ganska mycket.
Sedan så ska man inte övervärdera IQ eftersom man kan briljera med mycket. Men Einstein blir de flesta inte eftersom han var hårt skolad om än självlärd och spelade instrument osv. Hans hjärna fungerade anmärkningsvärt annorlunda. Och det gjorde även hans personlighet. Man blir inte supertänkare och samtidigt skicklig socialt, som regel.
Det var ett himla tjat om Einstein. Förkovra dig.
http://friasidor.is/nobelkommitten-s...-en-plagiator/
Citat:
Man kan inte träna upp sitt IQ. Du kan möjligtvis träna in frågor men får du andra frågor kommer ditt IQ vara detsamma.
Citat:
Det påfallande med NSDAP var vilket brett stöd de fick från alla samhällsklasser. Men deras kärnväljare var medelklassen. 1933 när Hitler kom till makten så hade NSDAP egentligen inte särskilt starkt stöd bland arbetarklassen och arbetslösa. Det kom åren därefter och det förtroendet måste tillskrivas det kraftiga ekonomiska uppsvinget. Så jag skulle säga att de inte fick förtroendet på ett bräde utan var tvungna att förtjäna det genom handling. Vilket motsäger myten om att NSDAP bara utnyttjade den ekonomiska krisen för den gynnade främst socialdemokraterna och kommunisterna röstmässigt.
Låter rimligt.
Såg du de länkarna jag bifogade, Civilisationens tunna hinna samt krönikan i GP. Jag skulle vilja påstå att vi i Sverige/Europa idag har många parametrar som påminner om 20/30-talets Tyskland.