2020-05-09, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Kallar du mig med 126 i IQ för medelmåttig? Det säger tillräckligt... Bye

Ja, med all rätta. Ditt inlägg andas medelmåttighet.
Citera
2020-05-09, 01:46
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Går denna förmåga att träna upp så att man sedan kan öka sitt IQ?
Jag förstår att IQ är ett mått på intuitiv slutledningsförmåga men det finns en hel industri av privatlärare som man kan anlita inför sitt MENSA-test.
Samt böcker och videofilmer och onlinekurser.
Jag tror det. Dvs bli testsmarta och att jag kan komma upp till Mensa genom att studera matriser men jag fokuserar för lite och har ännu inte tagit itu med det. Bör tilläggas att de flesta hävdar motsatsen.

En stor sak är däremot ett gott minne. Och jag tror att det kommer av IQ ganska mycket.

Sedan så ska man inte övervärdera IQ eftersom man kan briljera med mycket. Men Einstein blir de flesta inte eftersom han var hårt skolad om än självlärd och spelade instrument osv. Hans hjärna fungerade anmärkningsvärt annorlunda. Och det gjorde även hans personlighet. Man blir inte supertänkare och samtidigt skicklig socialt, som regel.
Citera
2020-05-09, 01:47
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Ja, med all rätta. Ditt inlägg andas medelmåttighet.
Okej hört talas om projicering? Jag har åtminstone läst böcker om hjärnan och intelligens. Men fortsätt briljera själv, Einstein.
Citera
2020-05-09, 09:55
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frode.Dalsland
Påhitt.
Italien är på allvar inte ett land förknippat med högt IQ.

Inte heller Kina. Där 80% av befolkningen jobbar med låglöneyrken eller lever i landsbygden.

Taiwan däremot..

Högt IQ är inte bundet till vilket yrke en människa har.
IQ är främst ett mått på förmågan att kunna lära sig nya saker. Något förenklat.

Det går att träna upp, men är i första hand ärftligt.
Citera
2020-05-09, 10:51
Medlem
Alfonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Människor som ägnar sig åt extremiteter i alla dess former är korkade.
Extremiteter var ordet så Bull.
Citera
2020-05-09, 11:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfonzo
Extremiteter var ordet så Bull.

oops. . hoppsan extremism ska det givetvis vara. Skyller på autocorrect . .
Citera
2020-05-09, 11:28
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Kallar du mig med 126 i IQ för medelmåttig? Det säger tillräckligt... Bye
Att nämna sin egen IQ-nivå som argument är ett tvärsäkert tecken på medelmåttighet.

Jag har förmodligen en IQ på 90-100, och jag tycker då att jag har många orsakssamband klara för mig. Att kunna dra lärdomar av sina erfarenheter är intelligent. Ev. bildning har ingen som helst betydelse.
Citera
2020-05-09, 11:28
Medlem
526s avatar
Jag tar om det:

Alla människor som ägnar sig åt någon form av extremism är korkade.
Citera
2020-05-09, 11:34
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kan det vara så att eliten såg problemen Tyskland hade och förmådde identifiera och formulera dem så att de som verkligen drabbades av västs och Sovjetunionens förtryck mot tyska folket litade på och följde eliten? Därav kanske att både extremerna på IQ-Bell-kurvan samlades under NS?

Så lite du vet. Jag gissar att den retoriken går hem på EXPO eller Sveavägen 68.

Det påfallande med NSDAP var vilket brett stöd de fick från alla samhällsklasser. Men deras kärnväljare var medelklassen. 1933 när Hitler kom till makten så hade NSDAP egentligen inte särskilt starkt stöd bland arbetarklassen och arbetslösa. Det kom åren därefter och det förtroendet måste tillskrivas det kraftiga ekonomiska uppsvinget. Så jag skulle säga att de inte fick förtroendet på ett bräde utan var tvungna att förtjäna det genom handling. Vilket motsäger myten om att NSDAP bara utnyttjade den ekonomiska krisen för den gynnade främst socialdemokraterna och kommunisterna röstmässigt.
Citera
2020-05-09, 11:35
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Att nämna sin egen IQ-nivå som argument är ett tvärsäkert tecken på medelmåttighet.

Jag har förmodligen en IQ på 90-100, och jag tycker då att jag har många orsakssamband klara för mig. Att kunna dra lärdomar av sina erfarenheter är intelligent. Ev. bildning har ingen som helst betydelse.
Nej att ligga omkring 90-110 är medelmåttighet och det var du som påstod att jag inte utmärker mig som intelligent, jag motsade bara att jag beviserligen gör det. Sedan är det inte ett tecken på IQ att vara högtravande och svår. Snarare är det det, när man kan förenkla saker så att andra förstår vilket majoriteten som läser det jag skriver ändå säger sig få. Men människor som inte kan ämnen tycker istället att jag är duktig på att förklara vad jag menar.
Citera
2020-05-09, 11:40
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
oops. . hoppsan extremism ska det givetvis vara. Skyller på autocorrect . .

Gör det du. Men du är fortfarande bara en i raden av liberala hästskoteoretiker. Som ett stim av små identiska tusenbröder. Masstillverkas ni någonstans månne?
Citera
2020-05-09, 11:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Nej att ligga omkring 90-110 är medelmåttighet och det var du som påstod att jag inte utmärker mig som intelligent, jag motsade bara att jag beviserligen gör det. Sedan är det inte ett tecken på IQ att vara högtravande och svår. Snarare är det det, när man kan förenkla saker så att andra förstår vilket majoriteten som läser det jag skriver ändå säger sig få. Men människor som inte kan ämnen tycker istället att jag är duktig på att förklara vad jag menar.
Jag har inte påstått att du skulle vara ointelligent. Jag hade bara synpunkter på din debatteknik. Man ska kanske vara försiktig med att övervärdera sin egen förmåga; inte minst på ett anonymt forum där det är vår förmåga att resonera som ligger till grund för det intryck vi gör på andra användare, och inte plötsliga hänvisningar till personlig IQ-nivå och annat som ingen här har möjlighet att ta ställning till.

Om du är bra på att förenkla och förklara kan det absolut tyda på intelligens. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och allt det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in