2020-05-09, 11:45
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det stämmer. Flera experter har gått ut med att det kan ta minst 2-3 år innan det lugnar ner sig på corona fronten. andra experter säger att vi förmodligen läör få leva med corona hela livet då det inte kommer gå att utrota på decennier.

Att detta inte är borta efter sommaren eller ens vid nyår är nog de flesta experter ense om..Så Sverige måste bygga landet efter detta och ta fram fler vårdplatser och behörig personal. Se till att det finns mediciner och material för framtida vågor av detta och andra virus.

Tyvärr kommer Sverige inte haa råd med detta då vi bundit upp en massa kostnader för flyktingmottagandet som inte går att sänka dessa kostnader kommer enbart att öka och gränserna är inte stängda så än fler kommer in i landet och vill få gratis bostäder, kläder, telefoner, utbildning och bidrag utan att arbeta. Men det är ju det folk har röstat på så man undrar vad de gnäller för egentligen..

Jag har ändå på nåt sätt svårt att se logiken i att det skulle vara som det varit nu på de flesta ställena speciellt länge till. Är inte många experter överens att det kommer finnas kvar fast i liten kvantitet som andra virus?

Jag tror viruset blir svagare och svagare. Att det ska komma tillbaks och slå hårdare har jag fått intrycket är sällsynt.

Önskar fler kunde tänka mer positivt och faktiskt se de positiva trenderna överallt nu! Utan att för den delen sluta vara försiktiga förstås.
Citera
2020-05-09, 11:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I officiella tal så blir det sannolikt om 2-3 veckor.

Tänk, när jag kollade på Agenda i slutet av januari om det nedstänga Wuhan och hur folk ropade från balkongerna. Tänka sig att lilla Sverige i maj skulle ha fler döda än hela Kina. Absurt faktiskt.

Samtidigt som landsfadern Tegnell sa att viruset aldrig skulle nå Sverige.

Du misstror våra siffror men tror på kinas siffror. Det säger väldigt mycket om dig.
Citera
2020-05-09, 11:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Så vänta nu. Bara för att en kedjerökande tjockis inte tagit hand om sin kropp ska jag inte kunna njuta av en kaffe i solen med min tjej? Låter rättvist. Sitt hemma om du är rädd, tvinga inte oss andra att sitta hemma.

Du är uppenbarligen sådana som CNN och BBC skriver skräckreportage om. Dumme Schwede som tysken säger. En sådan där trygghetsskadad person som har noll förståelse för omvärlden och hur saker och ting hänger ihop.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
När antalet döda går ned, vilket vi skett ett mönster av under helgerna pratas det fort om avmattning. När sedan rapporteringen når ikapp, oftast i slutet av vardagsveckorna och vi får höga antal dödsfall. Ja, då skyller man på "eftersläpning" och att det verkliga dödstalet i själva verket är lägre. Känns som man har en desperat längtan efter att både äta kakan och ha den kvar.

Den här typen av "lugnande" besked har direkt motsatt effekt. En öppen och ärlig kommunikation är grunden för all professionell krishantering. Vet man inte så vet man inte. Istället för att påstå saker som sedan visar sig vara fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tror du verkligen på detta själv?
Jag lade 30 sekunder på att Googla:

” Regionens hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson säger till tidningen att det var ett tufft men nödvändigt beslut.
– Det handlar om att vi måste klara sommaren. Många har jobbat många och långa pass. Vi måste ge vår personal möjlighet att återhämta sig, säger han till DN.”

”Klara sommaren” = ”Klara sommarledigheten”
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns all anledning för friska personer att använda munskydd. Skydda sig själv, minska smittspridningen.
Det borde vara lagkrav på munskydd i offentliga miljöer i Sverige precis som i många andra länder.
Tror det blivit en talisman för folk med tendens till magiskt tänkande. Om vi bara klär oss på det sättet/använder dessa symboler, då blir allt bra, och går det åt helvete så är det för att vi inte följde ritualen. En synlig symbol avvärjer allt ont, och sållar dessutom de rättrogna från syndarna som måste straffas.

Tyvärr bygger var konstitution inte på religiöst/magiskt tänkande. Det finns inte grund för att tvinga folk att bära munblöja, precis som att vi inte heller tvingar kvinnor att bära slöja utanför hemmets väggar.

Det är egentligen bara ett slags slöjkrav du förespråkar, så att din inre värld inte rasar samman.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-09 kl. 11:58.
Citera
2020-05-09, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Problemet är att det är skolplikt som gäller.

Ja exakt detta. Skolplikt i Sverige betyder fysisk närvaro i ett klassrum. Vilket funkar för de flesta men långt ifrån alla. Det behöver finnas alternativ, inte som permanenta lösningar men ändå något annat som kan tillämpas i perioder av ett barns liv. Sverige har en hög andel hemmasittare som blir helt utan undervisning, distansundervisning kan vara nyckeln till att de inte slås ut helt. I coronatider så har distansundervisning varit ett bra alternativ i grundskolan. Nu verkar Skolverket sätta stopp för detta.

(Bara i min lilla kommun har vi ett 30-tal hemmasittare i vanliga fall. Bara svenska barn.)
Citera
2020-05-09, 11:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att vårdpersonalen ska kunna ta semester, och få återhämta sig lite innan höstterminen drar igång.
Det är väl som det brukar.
Citera
2020-05-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I officiella tal så blir det sannolikt om 2-3 veckor.

Tänk, när jag kollade på Agenda i slutet av januari om det nedstänga Wuhan och hur folk ropade från balkongerna. Tänka sig att lilla Sverige i maj skulle ha fler döda än hela Kina. Absurt faktiskt.

Samtidigt som landsfadern Tegnell sa att viruset aldrig skulle nå Sverige.

Och du tror verkligen på kinas dödstal? Känns helt orimligt faktiskt.
Citera
2020-05-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du misstror våra siffror men tror på kinas siffror. Det säger väldigt mycket om dig.

Nej, när jag skrev att Sverige går om Kina i antalet döda om 2-3 veckor så använde jag officiella siffror i båda fallen.
Sverige just nu 3175 döda
Kina just nu 4633 döda
Sverige ökar med drygt 500 per vecka, Kina ökar inte alls

Hoppas du kan räkna.
Citera
2020-05-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake
Tror du på Japans?
93 döda
Sydkoreas?
200 döda
Citera
2020-05-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake

Kul, för virusförnekare brukar ju alltid säga att Kinas siffror INTE är underskattade. Men nu när Sverige håller på att gå om så är deras siffror plötsligt underskattade. Riktigt underhållande.

Nej, givetvis så är Kinas siffor otroligt underskattade. Jag och många fler uppskattar miljontals döda i Kina. Men det blev man tidigare utskattad för att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in