2020-05-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Men upprepar samma mantra hundra gånger om dagen vad Sverige gör fel går bra.

Kul att du åtminstone bemött det, vilket inte kan sägas om någon annan av alla idioter här, men tyvärr orkar jag inte leta igenom 300k inlägg efter just detta så tills vidare finns nog risk att jag klumpar ihop dig med alla andra förnekare.

Det är en otroligt intressant fråga tycker jag varför just denna sjukdom satt igång empatidelen i hjärnan på så extremt många. Även mig ska sägas, jag har aldrig direkt brytt mig om hjärt- kärlsjukdomar. Men det är ju intressant att jämföra Covid med annat som är betydligt farligare.

För en person under 70 år är det enormt mycket större risk att dö i cancer än att dö i Covid-19. Sen är det ingen smittsam sjukdom naturligtvis.

Jag är också oerhört intresserad av den plötsliga empatin. Jag utgår nu ifrån att alla som känner denna empati är evigt förändrade i grunden. Det är ju alltid skamligt att prata om någons övervikt och även en person med 50kg för mycket får högst en kommentar om några kilo extra. Då vi har denna nya empati kommer dock alla nu vara superärliga mot tjocka och tvinga dem till en ny livsstil. Den svenska fegheten i att säga sanningen ersätts med värsta empatin och då kommer det gå först. Hurra

Poängen med detta inlägg är givetvis att fetma förkortar livet många år i regel, precis som COVID-19) gör för en äldre med 5-10 år kvar att leva.
Senast redigerad av Purkenman63 2020-05-08 kl. 17:04.
Citera
2020-05-08, 17:01
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Kan ju också vara bra för alla förnekare att inse att bara för det inte dyker upp ett ytterligare nummer i dödsstatistiken så finns det andra allvarliga konsekvenser med att varit svårt sjuk i covid.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tre-veckor-sedan-marcus-skrevs-ut-fran-iva-lar-sig-fortfarande-ga

Antagligen kommer biverkningarna av COVID-19 att bli den största ekonomiska utmaningen för Landsting samt en enorm social börda för deras familjer.
Citera
2020-05-08, 17:02
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En ökning med 135 personer sedan igår av döda. Hur fan kan man få det till att "Trenden är svagt nedåtgående"?

Siffertrolleriet börjar bli löjligt nu.

Titta på siffrorna, på tabellerna och försök förstå. Eller fråga någon över 9 år som säkert kan förklara för dig.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Man har stängt restauranter som inte följt de restriktioner som satts upp.

Och sedan öppnat restauranGen igen efter tre dagar.

Det måste vara fruktansvärt för restauranGen att hålla stängt i 3 dagar. Vilket avskräckande exempel!
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kolla siffrorna på Folkhälsomyndighetens sajt istället. Det finns indikationer på att det är just svagt nedåtgående de senaste veckorna. Men visst, jämför du antalet inrapporterade det senaste dygnet med dygnet innan, så är det fler. Det är dock en ointressant siffra.

Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Topparnas höjd blir allt lägre. Visserligen i sakta takt men ändock.

Man kan trolla hur mycket man vill genom att vrida och vända på alla jävla kurvor. Faktum kvarstår: 135 döda idag mot 87 (var det väl) igår är en ökning av antalet döda. INTE en minskning.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Fan, jag råkade gå in på Facebookgruppen "Vi stöttar Anders Tegnell och FoHM" med 87 000 medlemmar igen.

https://www.facebook.com/groups/2555458341408276/?ref=share

Jag tänkte naivt att det idag, kanske kanske, skulle finnas några vettiga kommentarer angående de höga dödstalen i Sverige.

Tyvärr var det än fler apologeter idag än tidigare. Nu smutskastas även andra länders strategier, och "vänta-bara-om-ett-år"-kommentarer haglar i gruppen. Detta trots att personen som startade gruppen klart och tydligt angett att gruppen enbart ska vara till för att stötta Anders Tegnell och FHoM.

Nu blir det till att ta lite sprit och lugna ner nerverna, för det blir nog inga fler besök för mig till den sekt-gruppen.
Fy fan vilken hemsk grupp. Traumatiserande och obehagligt. Jag behöver också sprit efter att ha kollat in där.
Citera
2020-05-08, 17:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Kul att du åtminstone bemött det, vilket inte kan sägas om någon annan av alla idioter här, men tyvärr orkar jag inte leta igenom 300k inlägg efter just detta så tills vidare finns nog risk att jag klumpar ihop dig med alla andra förnekare.

Det är en otroligt intressant fråga tycker jag varför just denna sjukdom satt igång empatidelen i hjärnan på så extremt många. Även mig ska sägas, jag har aldrig direkt brytt mig om hjärt- kärlsjukdomar. Men det är ju intressant att jämföra Covid med annat som är betydligt farligare.

För en person under 70 år är det enormt mycket större risk att dö i cancer än att dö i Covid-19. Sen är det ingen smittsam sjukdom naturligtvis.

Även cancer är en åldersrelaterad sjukdom. Men hur det förhåller sig proportionerligt det vågar jag inte uttala så självsäkert som du.
Citera
2020-05-08, 17:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
En ökning med 135 personer sedan igår av döda. Hur fan kan man få det till att "Trenden är svagt nedåtgående"?

Siffertrolleriet börjar bli löjligt nu.

Enligt tegnell så planade kurvan ut 4-5 april..
Så inget förvånar.. varje dag fler döda än nordens andra länder tillsammans..
Partitrollen är svettiga nu när de haft fel ännu en gång..de lär sig aldrig..
de lärde inget när sverige översvämmas av islamister och inget denna gång heller..Det måste vara något allvarligt fel hos dessa pk dårar..
De påstår sig stå för landets bästa men kör det i botten och skänker bort statens medel år efter år..
Citera
2020-05-08, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det handlar inte bara om olika åtgärders motivering utan även om sådant som att staten ska kunna konfiskera skyddsutrustning från de regioner som lyckats bunkra upp munskydd och förkläden för att kunna fördela dem till de regioner som inte klarat av sina inköp.
Det finns också en till moralisk vanföreställning, nämligen den om den som lägger ansvar på andra själv kan undgå ansvar just genom att dumpa det på någon annan, när det är fara i färde på att ansvar kan utkrävas. I andra fall är individens och organisationers rörelsefrihet högst begränsad i "demokratins" namn, eftersom staten anser sig rådig att styra över alla aspekter av mänskligt liv.

På det viset kan man från annars ansvarigt håll säga att "vi" - i betydelsen någon annan - misslyckats med att hindra smittspridning på t ex äldreboenden. Just på grund av att man aktivt undvikit att komma med bindande rekommendationer om skyddsutrustning, hur personalen ska testas och på vilka grunder. Istället har man lagt ut ansvaret på den enskilde - tvätta händerna, gå inte till jobbet om du känner dig sjuk - och till verksamheterna att fritt besluta om att munskydd inte är obligatoriskt just när det råkar ta slut i förråden.
Alltså kan man hävda att det är den enskildes fel som inte tvättat händerna tillräckligt nitiskt eller gått till jobbet med sin asymtomatiska smitta, eller valt att inte ha munskydd på när de var slut i skåpet och man skulle gå från en smittad till en frisk patient.
Så slutordet från katastrofkommissionen kommer att vara:
Vi fattade rätt beslut men det brast i tillämpningen, folk tvättade sig inte tillräckligt, gick till jobbet när de var sjuka, 70-åringarna handlade godsaker på Östermalmshallen, folket följe inte våra rekommendationer och då kan ju inte vi vara ansvariga.

Tyvärr har du helt rätt i din förutsägelse.

En utvärdering måste göras av opartisk utländsk organisation för att bli trovärdig.
Citera
2020-05-08, 17:05
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Man kan trolla hur mycket man vill genom att vrida och vända på alla jävla kurvor. Faktum kvarstår: 135 döda idag mot 87 (var det väl) igår är en ökning av antalet döda. INTE en minskning.

Jag bjuder på denna. Så du själv kan se hur det ligger till med antal döda per dag.

https://www.bildtagg.se/bild/frjp6qdqw4wiwape4svae0ab

https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9
Citera
2020-05-08, 17:05
Medlem
Citat:

Antagligen färre ggr än vad den skribenten upprepar sina mantran. Hen är nog en av de som skriver allra flest inlägg här, tror jag.

Jag bemöter det mesta som jag hinner bemöta, förutsatt att folk inte kallar en nedlåtande saker eller tilltalar en väldigt otrevligt, då ger jag oftast inget svar eller slutar svara fort.

Om du är intresserad av någons inlägg så kan du söka bland just den personens inlägg, du behöver inte rota igenom 300 K inlägg, bara ett tips. Kan fortfarande vara ett stort antal men inte 300 K iaf. Jag gör så ibland om jag vet att någon skribent skrev något intressant jag ville läsa igen.

Att så många reagerar på covid-19 (och att det är hemskt att man inte stoppar den i Sverige), tycker jag inte alls är märkligt. Det är en pandemi, vilket är ovanligt för oss i Sverige. Den slår även väldigt fort och hårt, man kan dö på 3 veckor. Extremt läskigt. Det är en osynlig smitta, som individ är det väldigt oförutsägbart och svårt att skydda sig mot den, då den kan finnas överallt.

Smittsamma sjukdomar är ofta extra läskiga, då du kan få det bara av att gå utanför dörrn i princip. Samt att denna påverkar hela världen, osv. Några tankar iaf om Covid och varför folk reagerar. Men klumpa ihop mig om du vill, helt okej.
Citera
2020-05-08, 17:06
Medlem
Citat:
Hade det varit 1 i dag så hade det varit en ökning av antalet döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in