2020-05-09, 09:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vi får hoppas coronahysterin inte gör att världen tar ytterligare idiotiska beslut och börjar massvaccinera grupper där corona i samnhanget är ofarlig utan att ha fullstäg kontroll över långsiktiga biverkningar (dvs tester under många år, ~10år)

Vilka tror du de långsiktiga biverkningarna är av att ha blivit smittad med covid 19 då? Att ha fått massiva lungskador redan i unga år även om man överlever. Jag tror det är bättre att stoppa sjukdomen innan det gått så långt.
Citera
2020-05-09, 09:16
Medlem
JeffDaviss avatar
Sammanfattning av de senaste 10.000 inläggen:

Sverige har hanterat krisen bäst (förutom när det gäller äldreboenden).

Sverige har hanterat krisen sämst pga många döda.

Sverige kommer förhoppningsvis att uppnå flockimunitet tidigt.

Flockimunitet är bara en myt.

AT är massmördare.

AT är kung.

Munskydd är en bra grej som stoppar smitta.

Munskydd är trams och skyddar inte alls.

Har man blivit smittad har man förmodligen immunitet ett bra tag.

Vi har inte en susning om man blir immun ens en dag efter att ha blivit smittad.

Sverige bör köra total lockdown.

Sverige bör inte köra lockdown.

Det är så jävla sorgligt att massa gamla dör som flugor.

De gamla skulle ändå dött inom någon vecka.

Sverige är bäst.

Sverige är sämst.

Kommer jag kunna resa till Thailand i höst?

Jag har låst in mig och kommer inte ut innan ett vaccin.
Citera
2020-05-09, 09:17
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Influensavirus muterar. Läste du ens vad jag skrev?

Gäller även corona virus. Dock vet man inte hur snabbt just detta virus muterar. En del olika stammar finns redan, 4st hittade man från starten kan vara fler nu. Egentligen "muterar" ett virus konstant då det tar plats i en cell. Det finns alltid små förändringar om man ser till olika människor som smittats av samma virus. Kroppens påverkan gör att viruset påverkas och försöker anpassa sig efter den som bär viruset. Dock är dessa förändringar så pass små att man väljer att inte kalla det för en mytation.

En mutation är en större förändring i dess gener och inte enbart en mindre anpassning.
Men med många "anpassningar" så kan en större förändring ske. Till det bättre eller sämre (för den utsatta). Oftast till det bättre. C-19 tycks inte mutera speciellt fort vilket är bra för människan.
Många virus från djurvärlden trivs inte 100% i en människokropp och "dör ut" eller tappar sin farlighet med tiden. Just detta är väl det som är störst chans för människan i detta stadium av pandemin.

Sedan återstår det att se om människor utvecklar någon längre immunitet allt över ett år vore toppen.
En annan risk är att viruset kan ligga latent dvs ligga kvar i kroppen och blossa upp i ett senare skede, En del virus gör så..Typexempel är ex. Herpes simplex som bäraren aldrig blir av med och som sänker livslängden med några år statistiskt sett.

Det kan även vara så att de som inte haft en allvarlig infektion kan bära på viruset en längre tid och att dessa senare vid någon annan infektion kan drabbas av corona igen genom att det aktiveras.

Så det finns mycket oklarheter om detta virus. runt om i världen finns det olika superdatorer som räknar på olika möjligheter för vaccinn eller kombinationer av mutationer viruset kan anta.
Finns även projekt där folk kan låna ut sin datorkraft via nätet för att hjälpa till med dessa beräkningar.
Citera
2020-05-09, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är knepigt. De som tillhör riskgrupp uppmanas ändå skicka iväg sina barn till skolan fortfarande. Men det kommer kanske andra direktiv eller möjligheter? Barn har rätt till skola, men de har även rätt till säkerhet och trygghet. I det ingår föräldrar i livet.
Svår fråga. Det bästa (men etiskt knepiga) skulle nog vara om barnen smittades medvetet, samtidigt som riskpersonen hölls från familjen någon månad tills de blev friska. Sjukdomen är ju i princip samma sak som ett vaccin, för barnen, med tillägget att man smittar.

Det räcker inte med att stänga skolan. Man måste förbjuda barnen att leka med andra också.

Sen så tror jag många föräldrar överdriver sin egen riskbild. Man kan ha astma, diabetes och högt blodtryck, men man har ändå mycket liten risk att dö om man är under 50 år, även om risken är förhöjd.
Citera
2020-05-09, 09:21
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Bra jobbat Marcus!

Vilken jävla sjukdom, om man ens överlever den.

Bra att info kommer om sjukdomen, kanske finns hopp att svenska folket börjar vilja stoppa smittan istället för att tjafsa omoget om "flockimmunitet" och "det är tufft att dö utan mask",

för våra myndigheter verkar ju inte ta det ansvaret.
Det som är anmärkningsvärt tycker jag är den massiva media propagandan om Corona och hur dom envist tjatar i vissa frågor, skulle man följa MSM varje dag utan att vara kritisk och bara svälja allt de skriver skulle man nog vara väldigt förvirrad idag?
Av egenintresse började jag söka information om munskydd och ganska omgående fann jag vetenskapliga studier som sa tvärtemot vad FHM och MSM säger.
Det var ingen chock men en påminnelse att inte lita till vare sig MSM eller FHM, jag vart väldigt förbannad och kände mig väldigt besviken över att dom ljuger i frågan.

Det är galet att vi som skall räknas bland de mest demokratiska länderna i världen inte kan vara trygga med att myndigheter och MSM håller sig till sanningen.
Citera
2020-05-09, 09:22
Bannlyst
SVERIGE. Sjukvården i Stockholm kommer inte återgå till det normala – med planerade operationer – förrän efter sommaren, skriver DN.

"Det är ett tufft beslut, men nödvändigt", säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör för Region Stockholm, till tidningen.

Men ...vi har ju haft vår peak, alla kurvor ökar neråt och vi har hur många lediga platser som helst på IVA enligt vissa.
Citera
2020-05-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Hur kan du på allvar hävda att 135 döda är representativt när vi rapporterat in 99, 89, 87, 85, 90, 10, 16. Genomsnittet inrapporterade döda den senaste veckan är 87 döda per dag.

Jag hoppas du inser hur uppenbart det är att du försöker överdriva dödligheten i Sverige genom att handplocka den dagen då flest döda rapporterats in. Lite mellanstadienivå på din argumentation.

Jo jag har kollat - och det är bara två andra länder som också delar bottenplatsen England och Belgien.
Men om man följer kurvorna så ser man att Sverige intar bottenplatsen.

Dessutom mörkar Sverige enormt.
Citera
2020-05-09, 09:24
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sammanfattning av de senaste 10.000 inläggen:

Sverige har hanterat krisen bäst (förutom när det gäller äldreboenden).

Sverige har hanterat krisen sämst pga många döda.

Sverige kommer förhoppningsvis att uppnå flockimunitet tidigt.

Flockimunitet är bara en myt.

AT är massmördare.

AT är kung.

Munskydd är en bra grej som stoppar smitta.

Munskydd är trams och skyddar inte alls.

Har man blivit smittad har man förmodligen immunitet ett bra tag.

Vi har inte en susning om man blir immun ens en dag efter att ha blivit smittad.

Sverige bör köra total lockdown.

Sverige bör inte köra lockdown.

Det är så jävla sorgligt att massa gamla dör som flugor.

De gamla skulle ändå dött inom någon vecka.

Sverige är bäst.

Sverige är sämst.

Kommer jag kunna resa till Thailand i höst?

Jag har låst in mig och kommer inte ut innan ett vaccin.

Sverige har klarat sig bra.

Om andra är immuna vet jag inte, men jag är det.

AT är bra underhållning.

Munskydd kan vara bra att ha till hands om toalettpappret är slut.

Det ska inte låsas ner någonting. Det behöver rensas lite i befolkningen så det är bara att önska evolutionen lycka till och vinka adjö till de som "have been found wanting".
Citera
2020-05-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag hade inte tid att läsa artikeltexten. Men den där bumpen som finns i Sveriges graf är ett tydligt tecken på statistisk eftersläpning. Samma graf finns även i SCBs egna rapporter men där med många förklaringar om att de sista två veckornas siffror kommer att revideras uppåt. Sverige har inte någon nedgång i antalet döda, vilket även FHMs siffror är fullständigt på det klara med.
Det ser likadant ut på nästan alla grafer, och det är överdödligheten som plottats, inte döda i COVID. Helt klart är att andra länder har mycket högre siffror än Sverige, och NYT lär ha ansträngt sig för att få jämförbar statistik.

NYT är dessutom en liberal tidning i USA dvs. de är lockdown-kramare och har inget direkt till övers för Sveriges modell, så det finns inga skäl att tro att statistiken är manipulerad till Sveriges fördel.
Citera
2020-05-09, 09:26
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja det kan jeg da godt forstå.

Jeg ville da også have det dårligt hvis jeg boede i et land som kører ret ud af vanviddets tangent.

Jag bor i Skåne med 1 377 827 invånare och totalt ca. 100 döda. Hur är det i Køpenhavn? Snillenas hemvist som varit helt igenbommat nu skall "öppna upp".
Citera
2020-05-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Men det enda som är viktigt i slutändan är människors frihet. Det är värt oändligt många liv.

Ja men menneskers frihed bliver ikke begrænset for sjov, og frihedsindskrænkninger har en udløbsdato som fremskyndes hvis borgerne er gode til at beskytte sig selv og andre.

Frihedsindskrænkningerne er ikke indført for at gavne en ond diktator, de er indført for at beskytte dig og alle dine medborgere, og i de fleste lande bliver de fulgt godt fordi borgerne godt kan regne ud hvad der er i deres egen interresse.
Citera
2020-05-09, 09:27
Medlem
Imnshos avatar
Många i USA har tydligen sett Sverige som ett föredöme i hanteringen av viruset. Mish Shedlock tar en närmare titt på saken och ger en annan bild. USA och Sverige verkar mer eller mindre gå hand i hand (folks, don't try this at home, handsprit gäller vid handkontakt!)

https://www.thestreet.com/mishtalk/economics/want-to-be-more-like-sweden-what-if-we-already-are

Hatfakta? Systematiska fel eller felaktiga siffror? Rysk trollfabrik?

Eller är det så att USA och Sverige gjort det mesta rätt genom att släppa loss gula faran, fastän på två olika sätt? Utan att ta lite dödsfall så går det väl inte att skapa flockimmunitet, tänker jag. Det går ju inte att göra en omelett utan att knäcka några ägg.

Äggen i Sverige är lite gamlingar som ju ändå ska dö, och i USA lågavlönade negrer, hispanics och WT som måste gå till sina tredubbla jobb för att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in