2020-05-09, 09:09
Medlem
tomyhockeys avatar
våra experter talar hur det blir om 1 år.

i sydkorea har fotbollen börjat idag
Citera
2020-05-09, 09:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag är i och för sig också rätt förtjust i SCBs dödsstatistik. Men det är väl lite väl magstarkt att säga att det är den säkraste statistiken i den här pandemin. Som du själv kan läsa i NY Times artikel så har de helt missat den svenska eftersläpningen och presenterar det som om överdödligheten redan har toppat och nu är på väg ner mot normala nivåer, vilket, som vi svenskar vet, inte har något med verkligheten att göra.

I rättvisans namn ska väl sägas att alla länder verkar ha sin beskärda del av statistiska problem. Vilket gör alla internationella jämförelser vanskliga. Men eftersom de internationella skillnaderna är så stora ser jag ändå inget problem med att titta på övergripande trender mellan länder. Även om det inte alltid blir rätt så kommer det ändå oftast bli rätt.

Det är närmast surrealistisk att läsa svenska myndigheters bortförklaringar till att det för närvarande går sämst för Sverige i hela världen. Goebbels hade antagligen varit imponerad.

Att hänvisa till experter är nästan lika dumt. Experterna vet inte vad de pratar om. Vilket bevisas mycket enkelt av att experter i olika länder kommit fram till radikalt olika ståndpunkter. Det är också fullt naturligt att de inte har en aning om vad som händer. Världen har aldrig drabbats av någon liknande pandemi tidigare och då kan experterna givetvis inte veta vad som ska hända.

Sist och slutligen är det också en politisk fråga, helt frikopplar från allt vad expertkunskaper heter. Det är en fråga om hur vi värderar människoliv kontra mänsklig frihet och rätt till umgänge.

Bra trick där att få fram varje lands befolkning genom att utnyttja kolumnerna för totaldöda per capita.

Att Sverige kom ut i topp just igår var kanske inte så konstigt med tanke på den ovanligt höga siffran. Men även om man utjämnar lite och räknar med någon sorts approximerat rullande medelvärde så ser det ut som om Sverige åtminstone verkar ligga stabilt bland topp tre. Är det här något som framkommit i MSM? Med tanke på att "dagens död" rapporteras brett så tycker man att det kunde finnas ett intresse av att sätta in dessa döda i ett internationellt sammanhang.

Visst, experterna är oense. Men det beror på att vi bara känt till SARS-COV2 och covid-19 i mindre än ett halvår.

Men de experter som nästan bara utgår ifrån matematiska sannolikhetsmodeller när de gör sina prognoser är, i mina ögon, mindre trovärdiga än det forskare som utgår ifrån tidigare empirisk erfarenhet. Några exempel med anknytning till Sverige.

Imperial college: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på en procent

FHM: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på ett eller några promille.

Imperial college: Sveriges peak kommer i mitten av maj.

FHM: Sveriges peak kommer, (var), i mitten av april.

FHM: En stor nedstängning av samhället innebär stora folkhälsoproblem som ger stora konsekvenser långt framåt i tiden.

Imperial college: Ingen åsikt i frågan

Imperial college: Viruset går att utrota och R kan gå ner till noll. Detta sker genom en omfattande lockdown.

FHM: Viruset går inte att utrota. Eftersom vi inte har ett vaccin så är det enda som kan stoppa smittspridningen de närmaste åren att det uppnås minst en 60 procentig flockimmunitet hos befolkningen. Det är samma princip som gällt för våra nationella vaccinationsprogram och där smittspridningen stoppats när minst 60 procent av befolkningen blivit vaccinerad i ett område.

(Det ovanstående är inte citat ifrån vare sig FHM eller Imperial college eller ens ifrån enstaka individer därifrån. Det är istället ett uttryck för hur jag uppfattat de olika ståndpunkterna ifrån respektive sida.)
Citera
2020-05-09, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Herregud. Om du hade läst alla mina inlägg i nuvarande diskussion hade du inte frågat en så dum fråga som ”muterar Coronavirus?”. Ansträng dig lite eller undvik att citera mig.

Men lilla vän, jag läste vad du skrev . Så kom igen nu , en källa som påpekar 100% immunitet mot covid-19. För det är det du påstår och som bevis enbart kom med att det är grundläggande virologi.
Citera
2020-05-09, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
1,7 miljoner människor är över 70+ och av dem som ska dö av covid-19 är det en överväldigande majoritet. Märker på mina äldre grannar att de är väldigt försiktiga/rädda även om alla inte är det så kommer de att hålla sig undan tills de själva är övertygade om att det är ofarligt att röra sig fritt.

Nej jag tror inte heller på att de som är under 65 och friska blir erbjudna gratis vaccin av staten. Utan som i dag de som har en dokumenterad risk för infektioner.

Kostnaden för all vård är viktig för staten även om det aldrig låter så när de ansvariga pratar. Kostar sprutan 1000:- kommer Sverige att backa ner och ställa sig längre bak i kön.
Nja, det kostar väl staten mer än 1000kr i veckan bara för att stänga ner landet?

Däremot kommer man vara eftertänksam och inte vaccinera barn och unga. Med all rätt. Jag skulle aldrig heller använda mina barn som försökskaniner för ett nytt vaccin mot en för dem helt ofarlig sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Har du haft samma influensa två gånger samma vinter?

En vinter er ikke hele livet.
Citera
Medlem
"En underrättelseofficer stationerad i Rysslands maktcentrum Kreml har dött av covid-19.

Den 42-årige majoren Aleksej Titov, anställd av säkerhetsorganet FSO, dog den 30 april på säkerhetstjänsten FSB:s sjukhus i Moskva, rapporterar tidningen Meduza."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Jeff har inte skrivit något i tråden på länge?
Citera
2020-05-09, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag drar diametralt motsatt slutsats. De länder som i ett tidigt skede stängde ned är de länder som fallit bäst ut. Länder i Asien har lättat upp för länge sen. Finns mig veterligen inget exempel på länder som stängt ned och sedan tappat det. Jag tror vaccin kommer. Frågan tycks vara mer när än om. Sverige sticker ut enormt när det kommer till döda per capita. Vi ligger på topp tio i världen. Rätt unikt för ett i-land. Ingenting pekar heller på att det kommer bli bättre innan vi har ett vaccin.
Vi får hoppas coronahysterin inte gör att världen tar ytterligare idiotiska beslut och börjar massvaccinera grupper där corona i samnhanget är ofarlig utan att ha fullstäg kontroll över långsiktiga biverkningar (dvs tester under många år, ~10år)
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, experterna är oense. Men det beror på att vi bara känt till SARS-COV2 och covid-19 i mindre än ett halvår.

Men de experter som nästan bara utgår ifrån matematiska sannolikhetsmodeller när de gör sina prognoser är, i mina ögon, mindre trovärdiga än det forskare som utgår ifrån tidigare empirisk erfarenhet. Några exempel med anknytning till Sverige.

Imperial college: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på en procent

FHM: Den troliga dödligheten för covid-19 ligger på ett eller några promille.

Imperial college: Sveriges peak kommer i mitten av maj.

FHM: Sveriges peak kommer, (var), i mitten av april.

FHM: En stor nedstängning av samhället innebär stora folkhälsoproblem som ger stora konsekvenser långt framåt i tiden.

Imperial college: Ingen åsikt i frågan

Imperial college: Viruset går att utrota och R kan gå ner till noll. Detta sker genom en omfattande lockdown.

FHM: Viruset går inte att utrota. Eftersom vi inte har ett vaccin så är det enda som kan stoppa smittspridningen de närmaste åren att det uppnås minst en 60 procentig flockimmunitet hos befolkningen. Det är samma princip som gällt för våra nationella vaccinationsprogram och där smittspridningen stoppats när minst 60 procent av befolkningen blivit vaccinerad i ett område.

(Det ovanstående är inte citat ifrån vare sig FHM eller Imperial college eller ens ifrån enstaka individer därifrån. Det är istället ett uttryck för hur jag uppfattat de olika ståndpunkterna ifrån respektive sida.)

Men det enda som är viktigt i slutändan är människors frihet. Det är värt oändligt många liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
norge danmark finland har hanterat pandemin utmärkt genom att rädda många liv

norge låg näst värst i hela världen med många smittade och dem gjorde lockdown och räddade tusentals liv och nu ligger dem rätt så bra i dödliga listan

och sverige ligger värst till över 3000 döda
Du har nog inte greppat helheten ännu...
Citera
2020-05-09, 09:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nej Sverige ligger i botten nu. Inget annat land har sämre siffror!

Tänkte i toppen vad gäller antal döda per capita, men precis som du säger är det verkligen botten. Så är vi väl också det land som i princip inte infört några restriktioner alls för att stoppa smittan, utan bara bromsat den lite. Kollektivtrafik, skolor, dagis, restauranger håller öppet som vanligt. Bara lite vädjan om att inte vistas för tätt. Säg det till ett dagisbarn. Direkt löjeväckande. Max 50 personer i grupp. Uppenbart att fokus varit på ekonomi och sysselsättning. Inte att rädda liv. Riktlinjerna inom vården är ett annat kapitel. Många söker idag inte vård för att de är rädda för att drabbas av corona. Jag förstår det när anställda jobbar utan skydd trots att vi vet att många "symtomfria" smittar. Självskattning är ingen vetenskap.
Citera
2020-05-09, 09:14
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Inte särskilt avancerad matematik. Bara att läsa av siffror.
Ingen stans i världen dör så många per dag med hänsyn tagen till befolkningens storlek.

Alla andra har gjort insatser för att minska dödligheten. Och lyckas.

Här fortsätter det att vara höga siffror.

Hur kan du på allvar hävda att 135 döda är representativt när vi rapporterat in 99, 89, 87, 85, 90, 10, 16. Genomsnittet inrapporterade döda den senaste veckan är 87 döda per dag.

Jag hoppas du inser hur uppenbart det är att du försöker överdriva dödligheten i Sverige genom att handplocka den dagen då flest döda rapporterats in. Lite mellanstadienivå på din argumentation.
Citera
2020-05-09, 09:15
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja du har rätt i att varje dödsfall är ett misslyckande på något sätt.
Men sanningen är att sammanställningen av antalet döda inte bör göras förrän den ”tjocka tanten sjungit klart”.
Vi har just nu 5-10 gånger fler döda per miljon invånare än våra grannländer. Just nu.

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.
Du har inte förstått min text. Man kan inte låta massa människor dö för att det "kanske är bättre i längden". Försök att förstå de eventuella implikationerna av ett sådant tänk.
Senast redigerad av -AIR- 2020-05-09 kl. 09:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in