2020-05-09, 07:43
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sverige jobbar ju på vaccin, men det kommer oavsett inte bli klart i tid för att stoppa någon pandemi.

När det väl kommer ett vaccin så tror jag att länder kommer samarbeta och vaccinera riskgrupper/äldrevården först, eftersom man till en början ändå kommer sakna evidens för att veta om vaccinet är säkert nog att ge till friska.
Men vaccinet genom går ju tester för att säkerställa att det är säkert, eller har jag missat något?
Citera
2020-05-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Men vaccinet genom går ju tester för att säkerställa att det är säkert, eller har jag missat något?
Som med svininfluensan tänker du?
Citera
2020-05-09, 07:47
Medlem
Citat:

Om du tänker på svininfluensan, vaccinet och narkolepsi - då har du missat någonting.
Citera
2020-05-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet med vaccination/icke vaccination är att det inte drabbar bara den enskilda individen utan handlar om smittspridningen i samhället. Att avstå från att vaccinera sig mot mässlingen gör att man kommer att vara en smittspridare.
Om alla andra är vaccinerade gör det egentligen inget om en enda individ låter bli vaccination. Men så är det ju inte - många äldre är inte vaccinerade, inte heller folk från andra länder eller svaga som på grund av sjukdom inte klarar att utveckla antikroppar ordentligt vid vaccinering.

Att inte vaccinera sig mot så pass smittosamma sjukdomar med dödliga förlopp eller förlopp med stora handikappande hjärnskador som mässlingen är faktiskt ett enormt ansvarslöst beslut.

Det kan nog jämföras med om alla starka friska skulle strunta i att ta Corona-vaccin om det fanns - för att de ändå inte tillhör riskgrupperna av de riktigt sjuka som dör.
Jag hållen nog med dig om det mesta. Men massvaccinering av unga starka och friska (killgissningvis under 60år och frisk) borde vara många år bort. Alltså minst 10 år, eller mer (vaccin till mkt gamla och sjuka kan man säkert riska att ge inom 1-2 år om vaccin hittas). Verkar idiotiskt och dumdristigt att massvaccinera unga för skydda dem mot en för dem ofarlig sjukdom som covid. Utan att ha fullständig kontroll på långsiktiga biverkningar. En global massvaccinering är en enorm global risk som i teorin kan hota vår existens. Hoppas inte corona hysterin gör att världen tar ännu fler dumma beslut.
Senast redigerad av jerka11 2020-05-09 kl. 08:12.
Citera
2020-05-09, 07:49
Medlem
Cloezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Det är ju sant, det blir för min del så att jag kommer att avvakta med att ta vaccinet när det kommer.
Hur kunde jag inte komma ihåg svininfluensan?
Citera
2020-05-09, 07:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
SARS-CoV-2 muterar långsammare än influensavirus. Trots det har vi vaccin mot influensa.

Man är, inför varje influensa säsong tvungen att utveckla ett nytt influensavaccin, just för att influensavirus muterar så mycket.
Citera
2020-05-09, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om du tänker på svininfluensan, vaccinet och narkolepsi - då har du missat någonting.
Vaccinet mot svininfluensan var inte färdigtestat. Ändå såldes det med en disclaimer om att företaget inte tog ansvar för följderna.
Citera
2020-05-09, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Man är, inför varje influensa säsong tvungen att utveckla ett nytt influensavaccin, just för att influensavirus muterar så mycket.
Ja precis. Men frågan var ju om mutationer gör det omöjligt att utveckla vaccin. Det gör de inte.
Citera
2020-05-09, 07:54
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Vaccinet mot svininfluensan var inte färdigtestat. Ändå såldes det med en disclaimer om att företaget inte tog ansvar för följderna.
Hur skulle något som drabbar nån promilles promille av de vaccinerade kunna testas i förväg?
Citera
2020-05-09, 07:56
Medlem
Citat:
Det tar lång tid. Man ska vaccinera tusentals människor, följa upp under lång tid, sen tiotusentals människor, och följa upp under lång tid. Det tar vanligtvis över tio år.

Prognoserna att det ska finnas klart om 1.5 år är extremt optimistiska. Det förutsätter att man inte testat det ordentligt. I ett sånt läge kan man inte massvaccinera friska unga personer med det. Det är farligare än att få sjukdomen.

De flesta västländer kommer oavsett att ha bränt av den här sjukdomen till nästa sommar.
Citera
2020-05-09, 07:57
Bannlyst
Ett (av många) problem med coronaviruset är att det attackerar T-celler, vaccin skapas för att aktivera immunförsvaret (T-celler) mot coronaviruset.
Detta blir meningslöst om viruset dödar T-cellerna.
Förstår alla nu eller är det fortfarande för svårt?
Citera
2020-05-09, 07:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
De här försöken anses dock som lovande. Visserligen bara i djurförsök ännu så länge::

https://science.sciencemag.org/content/368/6490/456
Jo, men man tar upp problematiken:

The study did address worries that partial protection by a vaccine could be dangerous. Earlier animal experiments with vaccines against the related coronaviruses that cause severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome had found that low antibody levels could lead to aberrant immune responses, enhancing the infection and damaging their lungs. But the Sinovac team did not find any evidence of lung damage in vaccinated animals that produced relatively low levels of antibodies, which “lessens the concern about vaccine enhancement,” Reed says. “More work needs to be done, though.
Och som jag sa (och nu spekulerar jag bara) mycket pengar är i omlopp så jag tror att det kommer att vara en övervikt på positiva uttalanden även i akademiska rapporter. Det jag pekade på att vaccinet i sig kan utlösa otrevligheter är nog en hög tröskel i framtagningen av det här.

Sedan har vi det där med villigheten att vaccinera sig även om man inte är en antivaxxare. Varför skulle man göra det om man är ung och frisk? Inte ens barn ser ut att drabbas.

Det är nästan så man önskar sig att viruset muterar till en variant som även slår mot unga vuxna. Hade vi nu haft en tredjedel av de avlidna i den gruppen skulle vi se en helt annan strategi från både politikers och myndigheters sida. Och framförallt från befolkningens sida.

Inte ett bra betyg till Sverige som en humanitär stormakt m.a.o.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in