2020-05-09, 07:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Den som tror det är bra att ligga sist har inte fattat något.
När vi dessutom har en regering som låst fast sig vid förutfattade föreställningar som är grundade på en mans felaktiga gissningar i ett läge då det inte fanns mycket information då är det illa.

Bättre immunitet innebär rimligen färre döda i framtiden, ligger vi sist där tror du?
Citera
2020-05-09, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns redan vaccin.
Nej!
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Såna personer som DeadByDaylight går ju inte att övertyga eftersom de inte jobbar med fakta utan enbart önsketänkande och fantasi.

Det saknar alltså mening att citera dem om ett år eller så när vi har ett testat vaccin att tillgå. Deras svar kommer att vara att det inte är ett riktigt vaccin pga alla ännu ej upptäckta biverkningar. När de inte kommer, säger de att de drabbar de som var yngst när vaccinet togs, och de fruktansvärda följdverkningarna kommer efter flera decennier. Lägligt nog inte förrän de själva redan avlidit pga ålder.

Hela deras sätt att diskutera går ut på att aldrig behövs stå till svars för sina felaktiga "uppgifter". Som de här sektledarnas förklaringar när Jesus eller domedagen aldrig kommer.
Det är inte direkt jag som tror på något som inte finns eller på en framtida frälsning.
Citera
2020-05-09, 07:27
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Sverige reagerade proaktivt vid pesten och det gick åt helvete.

Vad som är rätt och fel vet inte jag. Jag tror Sverige gör fel. Men det är bara töntigt att sitta och dela ut medaljer när loppet knappt börjat.

Pesten? Vi lever förvisso på 2020-talet och inte 1300-talet. När pesten igen härjade 1710-13 så lyckades dock Danmark-Norge att förhindra smittan med delvis mycket drastiska åtgärder. Du verkar inte inse effekten av läkemedel, tester och information/fakta som hinner ikapp och bromsar antalet allvarligt sjuka/dödsfall. Man måste jämföra med övriga nordiska länder och utvärdera hela tiden för att kunna parera. Inte i efterhand, det är en farlig strategi. Eller jo man ska jämföra i efterhand också. Man ska helt enkelt jämföra hela tiden. Att Norge och Finland skulle komma upp i Sveriges dödsantal om ett år är osannolikt då vi nu och framöver har läkemedel och skyddsutrustning som kan skydda och spara liv. Återigen ALLT HANDLAR OM ATT VINNA TID.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-05-09 kl. 07:47.
Citera
2020-05-09, 07:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Haha din idiot. Några av de corona-virus som finns är just förkylningsvirus. Förkylningar orsakas av många olika typer av virus så håll käften. Tror du att förkylning är en och samma infektion? Det jag menade är att ett vaccin mot ett förkylningsvirus inte skulle göra någon rik för att det finns många fler.

Snarare är det så att ingen gjort något vaccin emot ett förkylningsvirus därför att t.ex symptom mm rinnande näsa, som just orsakas av ett coronavirus, en kusin till SARS-COV2, är så milt att t.o.m våra mest sköra och sårbara på äldreboendena klarar av det utan allvarliga konsekvenser.
Citera
2020-05-09, 07:32
Medlem
Cloezzas avatar
Munskydd i publika miljöer och inom äldreomsorg

Skriftlig fråga 2019/20:1299 av Clara Aranda (SD) 2020-05-05

till Socialminister Lena Hallengren (S)

Smittspridningen av covid-19 har visat sig vara mycket snabb, och dödstalen har kommit att bli väldigt höga. Vid jämförelse av sarsutbrottet 2003, som även det orsakades av ett coronavirus, kan vi se en snabbare spridning av covid-19-viruset.

Luftvägssjukdomar smittar som oftast genom droppsmitta, vilket innebär att nysningar och hostningar bildar en kaskad av små droppar som sedan kan nå en annan persons slemhinnor via inandningsluften. Sedan finns det virus som sprids genom aerosolburen smitta, vilket betyder att viruset binder sig i aerosolpartiklar som ligger kvar i luften. Vid aerosolsmitta kan det räcka med att andas och tala för att sprida viruset vidare. Risk för sådan smitta kan också finnas om man går in i ett rum där en person som bär på smittan har vistats långt tidigare.

Det finns likaså evidens för att virusmaterial från covid-19 kan återfinnas i luften där personer som insjuknat av viruset behandlas. I publicerad forskning finns det numera uppgifter som tyder på att aerosoler, som skapats med luftburet infektiöst virus, har varit möjliga att isolera i flera timmar.

World Health Organization (WHO) utesluter inte längre aersolsmitta vid covid-19. Det är orsaken till att många länder nu har munskyddstvång i publika miljöer. Eftersom aersolsmitta vid covid-19 inte går att utesluta är våra svenska rekommendationer inte tillräckliga, då dessa utgår från att det nya coronaviruset sprids genom droppsmitta. Vi vet likaså att covid-19 kan smitta utan att en person som insjuknat i viruset själv känner symtom. Omkring hälften av de som utsöndrar virus har visat sig vara symtomfria, och virusmängden är fortsatt densamma som hos en individ med symtom.

Med anledning av detta har internationella smittskyddsorganisationer världen över beslutat om att modifiera tidigare rekommendationer och därmed valt att tydligt rekommendera användandet av ansiktsmasker i publika miljöer.

Min fråga till socialminister Lena Hallengren blir därför följande:

Avser ministern att ta initiativ till att de svenska smittskyddsrekommendationerna uppdateras så att användandet av munskydd i publika miljöer och inom äldreomsorg därmed kan implementeras i Sverige?

RIKSDAGEN
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig-fraga/munskydd-i-publika-miljoer-och-inom-aldreomsorg_H7111299
Avser ministern att ta initiativ till att de svenska smittskyddsrekommendationerna uppdateras så att användandet av munskydd i publika miljöer och inom äldreomsorg därmed kan implementeras i Sverige?
Citera
2020-05-09, 07:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Jag ska inte övertyga dig, det är tidens jobb att göra det.
När åren börjar gå och inget vaccin har hittats, då kommer det långsamt att börja sjunka in hos dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Kan inte du berätta det för alla forskare på olika institutioner världen över som jobbar med att ta fram ett vaccin just nu?

"Hej, jag jobbar inte med sånt där ni håller på med, men jag har läst en massa på nätet, olika länkar via Flashback, bl.a. ett jätteintressant inlägg från FidgetSpinner_007, och det är bara lägga ner allt ni håller på med för det kommer aldrig funka."

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns redan vaccin.
Så här som jag har uppfattat det. Man har haft problem med tidigare försök med framförallt SARS-vaccin vilket inte är så konstigt om man funderar lite:

Immunization with SARS Coronavirus Vaccines Leads to Pulmonary Immunopathology on Challenge with the SARS Virus
Conclusions

These SARS-CoV vaccines all induced antibody and protection against infection with SARS-CoV. However, challenge of mice given any of the vaccines led to occurrence of Th2-type immunopathology suggesting hypersensitivity to SARS-CoV components was induced. Caution in proceeding to application of a SARS-CoV vaccine in humans is indicated.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Så immunsvar kan man säkert uppnå men som sagt det finns nog risker även med COVID-19. Nu pågår det en del försök och väldigt intressanta sådana också där man arbetar med ny teknik. Man ska dock komma ihåg att man t.ex. aldrig förut lyckats ta fram ett RNA/DNA.vaccin för människor så att det skulle i sig vara ett vetenskapligt genombrott.

Så jag tror att det kommer att dröja med ett vaccin mot COVID19. Man ska också komma ihåg att just nu flödar det miljarders miljarder i forskningsanslag för vaccinframtagning så "goda nyheter" lär nog bli ett vanligt inslag i medieflödet är jag rädd för.

Jag skull vilja att man la mer pengar på att ta fram antivirala istället. Jag tror dessutom att detta skulle gå snabbare och vara en bra investering för framtiden.
Citera
2020-05-09, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tro fan det matchar, det är ju så de korrelerat värdena dumhuvud.
Nej, Sveriges officiella COVID-19 statistik bygger på provtagna för COVID-19.
Citera
2020-05-09, 07:37
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
- Likaså skärpa reglerna ifall Sthlms kollektivtrafik skall släppa på "det vanliga" antalet resenärer igen. I nuläget är det kanske hälften eller mindre, som åker dagligen. Vanligen är det 800.000 pers vi talar om, dagligen. Skall vi återgå till den nivån igen, bör det bli krav på munskydd där, över sommaren.

Den här franska idén med att uppmana till cykling är väl inte så tokig? Också på våra breddgrader torde det vara genomförbart på sommarhalvåret.

Reservera mer av gatu-utrymmet för cyklister, mera stadscyklar, mera elskotrar. Det riktigt kreativa tyckte jag var att baka in en ekonomisk stimulus i det hela: 50 euro (virtuell?) voucher åt alla för att användas på cykelservice!
Citera
2020-05-09, 07:38
Medlem
madchances avatar
Eastern Virginia Medical School har tagit fram ett behandlingsprotokoll för covidsjuka;

https://www.evms.edu/media/evms_public/departments/internal_medicine/EVMS_Critical_Care_COVID-19_Protocol.pdf

Prophylaxis
While there is very limited data (and none specific for COVID-19), the following “cocktail” may have a
role in the prevention/mitigation of COVID-19 disease. While there is no high-level evidence that this
cocktail is effective; it is cheap, safe and widely available.
• Vitamin C 500 mg BID and Quercetin 250-500 mg BID
• Zinc 75-100 mg/day (acetate, gluconate or picolinate). Zinc lozenges are preferred. After 1
month, reduce the dose to 30-50 mg/day.
• Melatonin (slow release): Begin with 0.3mg and increase as tolerated to 2 mg at night
• Vitamin D3 1000-4000 u/day

Symptomatic patients (at home):
• Vitamin C 500 mg BID and Quercetin 250-500 mg BID
• Zinc 75-100 mg/day
• Melatonin 6-12 mg at night (the optimal dose is unknown)
• Optional: ASA 81 -325 mg/day
• Optional: Hydroxychloroquine 400mg BID day 1 followed by 200mg BID for 4 days
• Optional: In highly symptomatic patients, monitoring with home pulse oximetry is
recommended

Mildly Symptomatic patients (on floor):
• Vitamin C 500mg q 6 hourly and Quercetin 250-500 mg BID (if available)
• Zinc 75-100 mg/day
• Melatonin 6-12 mg at night (the optimal dose is unknown)
• Enoxaparin 60 mg daily
• Methylprednisolone 40 mg daily; increase to 40mg q 12 hourly in patients with progressive
symptoms and increasing CRP
• Famotidine 40mg daily (20mg in renal impairment)
• Optional: Hydroxychloroquine 400mg BID day 1 followed by 200mg BID for 4 days
• Optional: Remdesivir, if available
• N/C 2L /min if required (max 4 L/min; consider early t/f to ICU for escalation of care).
• Avoid Nebulization and Respiratory treatments. Use “Spinhaler” or MDI and spacer if required.
• Avoid non-invasive ventilation
• T/f EARLY to the ICU for increasing respiratory signs/symptoms and arterial desaturation.

Respiratory symptoms (SOB; hypoxia- requiring N/C ≥ 4 L min: admit to ICU):
Essential Treatment (dampening the STORM)
1. Methylprednisolone 80 mg loading dose then 40mg q 12 hourly for at least 7 days and until
transferred out of ICU. In patients with an increasing CRP or worsening clinical status increase the
dose to 80mg q 12 hourly, then titrate down as appropriate.
2. Ascorbic acid (Vitamin C) 3g IV q 6 hourly for at least 7 days and/or until transferred out of ICU.
Note caution with POC glucose testing (see below).
3. Full anticoagulation: Unless contraindicated we suggest FULL anticoagulation (on admission to the
ICU) with enoxaparin, i.e 1 mg kg s/c q 12 hourly (dose adjust with Cr Cl < 30mls/min). Heparin is
suggested with CrCl < 15 ml/min. Alternative approach: Half-dose rTPA: 25mg of tPA over 2 hours
followed by a 25mg tPA infusion administered over the subsequent 22 hours, with a dose not to
exceed 0.9 mg/kg followed by full anticoagulation.
Note: A falling SaO2 despite respiratory symptoms should be a trigger to start anti-inflammatory
treatment (see Figure 2).
Note: Early termination of ascorbic acid and corticosteroids will likely result in a rebound effect with
clinical deterioration (see Figure 3).

Webbsida;

https://www.evms.edu/covid-19/medical_information_resources/
Citera
2020-05-09, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast om inte Sverige själv producerar ett vaccin så kommer vi att få vänta ett bra tag att få detta. Just nu om jag var svenska regeringen så skulle jag slå mig ihop med Israel för de verkar vara riktigt på G att få fram något mot COVID-19.

Sverige har ju hur många miljarder som helst men de verkar inte kunna använda dessa till folkets bästa.
Sverige jobbar ju på vaccin, men det kommer oavsett inte bli klart i tid för att stoppa någon pandemi.

När det väl kommer ett vaccin så tror jag att länder kommer samarbeta och vaccinera riskgrupper/äldrevården först, eftersom man till en början ändå kommer sakna evidens för att veta om vaccinet är säkert nog att ge till friska.
Citera
2020-05-09, 07:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Problemet med vaccination/icke vaccination är att det inte drabbar bara den enskilda individen utan handlar om smittspridningen i samhället. Att avstå från att vaccinera sig mot mässlingen gör att man kommer att vara en smittspridare.
Om alla andra är vaccinerade gör det egentligen inget om en enda individ låter bli vaccination. Men så är det ju inte - många äldre är inte vaccinerade, inte heller folk från andra länder eller svaga som på grund av sjukdom inte klarar att utveckla antikroppar ordentligt vid vaccinering.

Att inte vaccinera sig mot så pass smittosamma sjukdomar med dödliga förlopp eller förlopp med stora handikappande hjärnskador som mässlingen är faktiskt ett enormt ansvarslöst beslut.

Det kan nog jämföras med om alla starka friska skulle strunta i att ta Corona-vaccin om det fanns - för att de ändå inte tillhör riskgrupperna av de riktigt sjuka som dör.

Ja, mässlingen är en extremt smittsam sjukdom. Det räcker med att bara befinna sig i samma rum som en smittad för att man själv skall kunna bli smittad själv. Mässling är verkligen en luftburen smitta. Om mindre än 60 procent är vaccinerade emot den sjukdomen i ett område riskerar man lokala smitthärdar där.
Citera
2020-05-09, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här som jag har uppfattat det. Man har haft problem med tidigare försök med framförallt SARS-vaccin vilket inte är så konstigt om man funderar lite:

Immunization with SARS Coronavirus Vaccines Leads to Pulmonary Immunopathology on Challenge with the SARS Virus
Conclusions

These SARS-CoV vaccines all induced antibody and protection against infection with SARS-CoV. However, challenge of mice given any of the vaccines led to occurrence of Th2-type immunopathology suggesting hypersensitivity to SARS-CoV components was induced. Caution in proceeding to application of a SARS-CoV vaccine in humans is indicated.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Så immunsvar kan man säkert uppnå men som sagt det finns nog risker även med COVID-19. Nu pågår det en del försök och väldigt intressanta sådana också där man arbetar med ny teknik. Man ska dock komma ihåg att man t.ex. aldrig förut lyckats ta fram ett RNA/DNA.vaccin för människor så att det skulle i sig vara ett vetenskapligt genombrott.

Så jag tror att det kommer att dröja med ett vaccin mot COVID19. Man ska också komma ihåg att just nu flödar det miljarders miljarder i forskningsanslag för vaccinframtagning så "goda nyheter" lär nog bli ett vanligt inslag i medieflödet är jag rädd för.

Jag skull vilja att man la mer pengar på att ta fram antivirala istället. Jag tror dessutom att detta skulle gå snabbare och vara en bra investering för framtiden.
De här försöken anses dock som lovande. Visserligen bara i djurförsök ännu så länge::

Citat:
For the first time, one of the many COVID-19 vaccines in development has protected an animal, rhesus macaques, from the new coronavirus. The vaccine, an old-fashioned formulation consisting of a chemically inactivated version of the virus, produced no obvious side effects in the monkeys; human trials began on 16 April. And encouraging monkey results for other vaccines are close behind.

https://science.sciencemag.org/content/368/6490/456
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in