Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
De här försöken anses dock som lovande. Visserligen bara i djurförsök ännu så länge::
https://science.sciencemag.org/content/368/6490/456
Jo, men man tar upp problematiken:
The study did address worries that partial protection by a vaccine could be dangerous. Earlier animal experiments with vaccines against the related coronaviruses that cause severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome had found that low antibody levels could lead to aberrant immune responses, enhancing the infection and damaging their lungs. But the Sinovac team did not find any evidence of lung damage in vaccinated animals that produced relatively low levels of antibodies, which “lessens the concern about vaccine enhancement,” Reed says. “More work needs to be done, though.”
Och som jag sa (och nu spekulerar jag bara) mycket pengar är i omlopp så jag tror att det kommer att vara en övervikt på positiva uttalanden även i akademiska rapporter. Det jag pekade på att vaccinet i sig kan utlösa otrevligheter är nog en hög tröskel i framtagningen av det här.
Sedan har vi det där med villigheten att vaccinera sig även om man inte är en antivaxxare. Varför skulle man göra det om man är ung och frisk? Inte ens barn ser ut att drabbas.
Det är nästan så man önskar sig att viruset muterar till en variant som även slår mot unga vuxna. Hade vi nu haft en tredjedel av de avlidna i den gruppen skulle vi se en helt annan strategi från både politikers och myndigheters sida. Och framförallt från befolkningens sida.
Inte ett bra betyg till Sverige som en humanitär stormakt m.a.o.