2020-05-09, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Men ... Norge har ju haft lockdown -så de har stoppat smittspridning typ helt ...

... så om de mäter om smittspridningen ökat nu när de öppnat skolorna,

blir det väl rätt så fel, för har de ingen smitta, så det finns ingen smitta som kan spridas i skolor?

Det framgick inte av den artikeln vad de uttalade sig om och hur de har mätt.
Om barn och smittspridning:

Citera
2020-05-09, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Varför är det omöjligt?
Människor har väldigt olika immunförsvar plus att virus muterar hela tiden.
Citera
2020-05-09, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Människor har väldigt olika immunförsvar plus att virus muterar hela tiden.
SARS-CoV-2 muterar långsammare än influensavirus. Trots det har vi vaccin mot influensa.
Citera
2020-05-09, 06:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu börjar det komma uppgifter om permanenta lungskador. Vissa covidpatienter kommer att få men för livet, nedsatt lungkapacitet. Jag vet inte hur mycket detta diskuterats i tråden.

Vissa av de patienter som skrivs ut från covidvården kommer att behöva andningshjälp. Exakta siffror har jag inte, men summeringen kommer att bli intressant om något år.

Priset för Sveriges strategi är redan högt, men det tillkommer människor med tydliga sviter och nedsatt arbetsförmåga, eller ingen alls.

Detta är fakta inifrån vården, inte alarmism.

Dessutom är sjukdomsförloppen påfallande långdragna, och rehab och psykisk stabilisering tillkommer.
Jo jag har fått samma från anhörig som jobbar på sjukhus att det bildas bindväv i lungorna av sjukdomen och denna blir bestående och ger permanenta skador.
Precis som du skriver inte alarmism utan verklighet.
Vet dock inte hur omfattande det är.
Citera
2020-05-09, 06:13
Medlem
Citat:
Frågan är hur pass mycket skadorna beror på invasiv IV.
Det finns en stor kontrollgrupp att jämföra med, de som har fått invasiv IV utan att vara smittade av corona virus.
Hur är utfallet hos dem som inte är smittade av covid-19 som fått invasiv IV?

Så det kan vara lätt att bilda en tidig kvalificerad gissning om frågan
Citera
2020-05-09, 06:17
Bannlyst
Citat:
SARS-CoV-2 muterar långsammare än influensavirus. Trots det har vi vaccin mot influensa.
Du kan sitta och killgissa men det förändrar inte faktum att något vaccin inte kommer att kunna hittas.
Citera
2020-05-09, 06:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja men en del av oss riskerar att dö när vi går utanför dörren. Förstår att det är lätt att vara happy-go-lucky, när det bara är andras liv som riskeras.
Om du och jag hamnar på samma sjukhus samtidigt och bägge skulle behöva respirator eller Ecmo och det bara finns en tillgänglig så lovar jag att du får den. Har en stark aning att du är viktigare än jag är och jag är förberedd på att livet kan ta slut snart.

På allvar. Jag vill absolut inte uppta en sjukhusplats alls om någon annan behöver den bättre. Känner mig rätt klar här.
Citera
2020-05-09, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Ja det är en skrämselpropaganda utan dess like.......MEN så ser det ju alltid ut i media. "Dolda folksjukdomar" finns det väl idag så många så INGEN är frisk? Jag läste på en löpsedel igår att "du kan vara svårt sjuk i Corona utan att ha symptom"! Liksom DÅ är väl måttet rågat?

Jo visst är det så. Men tycker de kan skämmas över det larviga språkbruket ibland alltså. Man tar inget de säger på allvar till slut, inte ens det som bör tas på allvar. Förstår inte denna hets att driva på skräck. Inte sund respekt, försiktighet och medkänsla utan skräck verkligen. Finns inget att vinna på det. Visst de kanske får lite mer hysteriska klick men folk tappar respekt för rapporteringen till slut.
Citera
2020-05-09, 06:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Det hela är egentligen ganska enkelt. Ett samhälle är ute på djupt vatten i den stund man överger moraliska principer till förmån för osäkra framtidsprognoser och matematiska abstraktioner. Då tänjer man på gränserna för den etablerade moraliska ordningen vilket av uppenbara skäl inte är önskvärt. För var går gränsen för tänjandet av gränsen egentligen? När man inte har absolut visshet om en strategi så måste det direkta värnandet om människoliv sättas i främsta rummet. Det är självevident att varje dödsfall är ett misslyckande och att antalet dödsfall måste begränsas i högsta möjliga mån. Något som Sverige har misslyckats kapitalt med. Och att hänvisa till trosföreställningar om hur framtiden kanske blir eller inte blir är som sagt inte moraliskt acceptabelt. Moraliska gränser kan inte tänjas hur som helst utifrån abstraktioner och diffusa framtidsprognoser.

Ja du har rätt i att varje dödsfall är ett misslyckande på något sätt.
Men sanningen är att sammanställningen av antalet döda inte bör göras förrän den ”tjocka tanten sjungit klart”.
Vi har just nu 5-10 gånger fler döda per miljon invånare än våra grannländer. Just nu.

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.
Citera
2020-05-09, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja du har rätt i att varje dödsfall är ett misslyckande på något sätt.
Men sanningen är att sammanställningen av antalet döda inte bör göras förrän den ”tjocka tanten sjungit klart”.
Vi har just nu 5-10 gånger fler döda per miljon invånare än våra grannländer. Just nu.

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.

Det är som att säga att vi inte vet vem som spelat bäst i en hockeymatch när vi ligger under med 10-0.
Citera
2020-05-09, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Du kan sitta och killgissa men det förändrar inte faktum att något vaccin inte kommer att kunna hittas.
Jag gissar inte men jag ville veta varför det var omöjligt. Din killgissning att det inte går övertygar mig inte.
Citera
2020-05-09, 06:32
Medlem
Citat:
Frågan är hur pass mycket skadorna beror på invasiv IV.

Ja det återstår att se.
Sån här behandling är ju mer eller mindre skadlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in