Citat:
Faktum kvarstår att man på Karolinska vårdade 700 patienter samtidigt i covid19 när det var som värst.
Idag är man nere på 300.
Sjukvården har gått på knäna och gjort en heroisk insats. Det har jag aldrig sagt något annat om.
Det ända jag säger är att 700 är fler än 300.
Idag är man nere på 300.
Sjukvården har gått på knäna och gjort en heroisk insats. Det har jag aldrig sagt något annat om.
Det ända jag säger är att 700 är fler än 300.
Ja, och en personal som nu är totalt utarbetad efter några månaders extrem situation med detta, extremt långa arbetspass under lång tid, och med tung utrustning och med fysiskt och psykiskt tungt arbete och se folk dö, trots att man gör sitt bästa. Som sköterskan i videodagboken sa: Vi är vana att rädda liv, inte lägga folk i säckar.
Det är fortfarande 748 personer i sjukvården för Corona och 165 på IVA i Stockholm. Dessutom verkar det nu enligt rapporterna vara några fler äldreboenden som fått in smittan...
Man ska vara ytterst försiktig innan man ropar hej, sjukvården i Sthlm har inte haft en sån här kris under hela min livstid här i Sthlm, iaf.
Jag fattar att du inte menar illa men det är bra om vi fortsätter ha respekt för att vården i Sthlm är i kaos åtminstone resten av sommarn pga covid. Vågar inte tänka på hur många andra patienter som drabbats av det nu med inställd vård, mars - till efter sommarn.
Man bör också betänka att det sannolikt innefattar risken att Sthlm inte kommer kunna ge någon hjälp till andra regioner som ev. fortsätter drabbas av smittan nu och i sommar: GBG, Malmö, resten av landet, byar och småstäder...
Dyker smittan upp där i ökad grad, pga bristande rese-restriktioner från regeringen, så finns ingen hjälp att få, från huvudstaden, (som säkert annars skulle hjälpt till).
Man får bara be och hoppas att de andra småstäderna inte drabbas värre, att smittan verkligen är säsongsbunden och inte blossar upp mer. Det är ett vågspel man valt att satsa på. "Klarar" vi det är det ren tur, inget annat.