2020-05-09, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Faktum kvarstår att man på Karolinska vårdade 700 patienter samtidigt i covid19 när det var som värst.
Idag är man nere på 300.

Sjukvården har gått på knäna och gjort en heroisk insats. Det har jag aldrig sagt något annat om.

Det ända jag säger är att 700 är fler än 300.

Ja, och en personal som nu är totalt utarbetad efter några månaders extrem situation med detta, extremt långa arbetspass under lång tid, och med tung utrustning och med fysiskt och psykiskt tungt arbete och se folk dö, trots att man gör sitt bästa. Som sköterskan i videodagboken sa: Vi är vana att rädda liv, inte lägga folk i säckar.

Det är fortfarande 748 personer i sjukvården för Corona och 165 på IVA i Stockholm. Dessutom verkar det nu enligt rapporterna vara några fler äldreboenden som fått in smittan...

Man ska vara ytterst försiktig innan man ropar hej, sjukvården i Sthlm har inte haft en sån här kris under hela min livstid här i Sthlm, iaf.

Jag fattar att du inte menar illa men det är bra om vi fortsätter ha respekt för att vården i Sthlm är i kaos åtminstone resten av sommarn pga covid. Vågar inte tänka på hur många andra patienter som drabbats av det nu med inställd vård, mars - till efter sommarn.

Man bör också betänka att det sannolikt innefattar risken att Sthlm inte kommer kunna ge någon hjälp till andra regioner som ev. fortsätter drabbas av smittan nu och i sommar: GBG, Malmö, resten av landet, byar och småstäder...

Dyker smittan upp där i ökad grad, pga bristande rese-restriktioner från regeringen, så finns ingen hjälp att få, från huvudstaden, (som säkert annars skulle hjälpt till).

Man får bara be och hoppas att de andra småstäderna inte drabbas värre, att smittan verkligen är säsongsbunden och inte blossar upp mer. Det är ett vågspel man valt att satsa på. "Klarar" vi det är det ren tur, inget annat.
Citera
2020-05-09, 02:50
Medlem
Kvantskallens avatar
A multiple sclerosis drug may speed COVID-19 recovery

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-multiple-sclerosis-drug-may-speed-covid-19-recovery

Triple combination of interferon beta-1b, lopinavir–ritonavir, and ribavirin in the treatment of patients admitted to hospital with COVID-19: an open-label, randomised, phase 2 trial

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31042-4/fulltext
Citera
2020-05-09, 02:52
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Men ... Norge har ju haft lockdown -så de har stoppat smittspridning typ helt ...

... så om de mäter om smittspridningen ökat nu när de öppnat skolorna,

blir det väl rätt så fel, för har de ingen smitta, så det finns ingen smitta som kan spridas i skolor?

Det framgick inte av den artikeln vad de uttalade sig om och hur de har mätt.

Korrekt. Det går inte att dra någon slutsats av Norges "studie".

Bara MSM-propaganda som vanligt.
Citera
2020-05-09, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag kan inte dra samma slutsatser som dig. Vill man måla fan på väggen kan vi konstatera att drygt 3000 personer har dött på konstaterat 25 tusen smittade. Det ger en dödlighet på 12%. Vi vet förstås att det inte stämmer då mörkertalet över antal smittade är massivt. Sannolikt går det 10 okända per officiella. Det är den bästa data vi har på evidensbaserad andel som söker sjukhusvård (och därmed testas) och därmed ingår i officiellt antal smittade Vi sannolikt har 250-300 tusen smittade i Sverige. Det ger en dödlighet runt 1% vare sig mer eller mindre. Om vi har 300 tusen som är eller har varit smittade har vi en utbredning på 3%. Ska 80% bli smittade är det bara att dividera 80/3 så får vi en siffra som vi sedan kan multiplicera med våra döda. Dvs 26,67. Vi tar 26,67 och multiplicerar med 3 tusen döda= 80.010 stycken döda. Det är inte jättesvår matematik kan jag tycka.

Så länge inte Sverige byter kurs är det troligen där vi kommer landa innan året är slut. Är immuniteten kortvarig, mindre än ett år kommer det hela att börja om igen under år 2021. Lägg märke till att FHM konsekvent vägrar svara på hur många de bedömer kommer att dö i Covid 19. Är de för att de inte vet, eller för att de inte vill säga?

Okej det som skiljer våra teorier åt är egentligen bara hur många vi tror det är som verkligen har blivit smittade i dagsläget. Du tror på färre än mig och därför skiljer sig procenten åt en del. Du har din gissning med "Sannolikt går det 10 okända per officiella" medan jag tror på många gånger fler. Tiden får helt enkelt visa vem som hade mest rätt/minst fel. Ingen idé att tjafsa om fakta just nu. Finns nämligen ingen bra fakta. Men ska bli intressant att se resultaten från antikropptesterna som de gör nu i Stockholmsregionen. De kan i alla fall visa på ett ungefär hur många som är smittade i dagsläget.
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-05-09 kl. 03:18.
Citera
2020-05-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag tror det handlar om pragmatism. Vi har begränsade resurser. Det blir lätt att man sätter empati på en piedestal. Och för vissa som sträcker sig ut till omvärlden genom internet så handlar det om att få en mänsklig kontakt. För andra handlar det om att förmedla sanning. Det är alltså en nyttofråga. Men som sagt jag sympatiserar med dig. Det är jobbigt att känna sig utsatt. Det är något som de flesta får uppleva någon gång i livet. Jag är dock uppriktigt i min kommunikation. Min sanning är att uppriktighet betyder mer i slutändan. Fast det passar inte alla.

Bristande resurser anser jag inte är något godtagbart skäl till att strunta i åtgärder, när i princip resten av hela den utvecklade världen klarar det.

Dessutom visar EU-kommissionens senaste prognos att nordiska länderna kommer att ha ungefär lika stora ekonomiska problem. Oavsett att de andra länderna gjorde lockdown och vi struntade i det.

Med skillnaden då att vi sitter på ett berg av döda. Det finns liksom inga ursäkter längre. Och jag tror vi som land kommer få betala för detta. Länge och på många olika sätt. Att få en stämpel av att låta sitt eget folk dö, utan åtgärder. Det är inte ett märke som försvinner lätt eller snabbt.

Lite som the mark of Cain. Men vi förtjänar nog det, tyvärr.
Citera
2020-05-09, 03:06
Medlem
severustheemperors avatar
Att säga att det inte hjälper att stänga ned skolor, är som att säga att kondomer ej påverkar spridningen av HIV.

Förstår ej hur människor kan vara så jävla dumma att de inte fattar att nedstängning stoppar.
De som säger motsatsen måste vara sönderknarkade, totalt schizo, eller psykopater som vill sprida skiten.
Citera
2020-05-09, 03:07
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det va skarpa formuleringar? Vilken Norsk media vågade uttrycka sig så??

Var forum på norsk sida för tidning.
Citera
2020-05-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Bristande resurser anser jag inte är något godtagbart skäl till att strunta i åtgärder, när i princip resten av hela den utvecklade världen klarar det.

Dessutom visar EU-kommissionens senaste prognos att nordiska länderna kommer att ha ungefär lika stora ekonomiska problem. Oavsett att de andra länderna gjorde lockdown och vi struntade i det.

Med skillnaden då att vi sitter på ett berg av döda. Det finns liksom inga ursäkter längre. Och jag tror vi som land kommer få betala för detta. Länge och på många olika sätt. Att få en stämpel av att låta sitt eget folk dö, utan åtgärder. Det är inte ett märke som försvinner lätt eller snabbt.

Lite som the mark of Cain. Men vi förtjänar nog det, tyvärr.

Jag syftade på individers resurser. Som uppmärksamhet till exempel. Men vad är det för åtgärder du saknar i nuläget?
Citera
2020-05-09, 03:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
En cocktail av tre läkemedel lindrar symptomen och förkortar sjukdomsperioden hos covid-19-patienter, visar en studie från Hongkong.
Kombinationen av läkemedlen testades på 127 patienter som var inskrivna på sjukhus med lätta till måttliga symtom,
Patienterna som tog läkemedlen blev friska på i genomsnitt sju dagar, jämfört med kontrollgruppen som tillfrisknade på tolv dagar.
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-09/lakemedelstrio-forkortar-covid-19

Ska tydligen vara:

Citat:
Patients were randomly assigned (2:1) to a 14-day combination of lopinavir 400 mg and ritonavir 100 mg every 12 h, ribavirin 400 mg every 12 h, and three doses of 8 million international units of interferon beta-1b on alternate days (combination group) or to 14 days of lopinavir 400 mg and ritonavir 100 mg every 12 h (control group).
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31042-4/fulltext
Citera
2020-05-09, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Jag syftade på individers resurser. Som uppmärksamhet till exempel. Men vad är det för åtgärder du saknar i nuläget?

Vi skulle haft tidig lockdown, som andra nordiska länderna. Men det är för sent nu.

Det man kan göra just nu är nog:

- Skärpa reglerna kring skyddsutrustning på äldreboenden. Dvs rekommendera starkt att alla skall ha adekvat skydd i närkontakt med de äldre. Åtminstone munskydd som minimum. Samt separera smittade från sjuka, på boendena (detta tror jag görs en del, men måste bli en regel).

- Likaså skärpa reglerna ifall Sthlms kollektivtrafik skall släppa på "det vanliga" antalet resenärer igen. I nuläget är det kanske hälften eller mindre, som åker dagligen. Vanligen är det 800.000 pers vi talar om, dagligen. Skall vi återgå till den nivån igen, bör det bli krav på munskydd där, över sommaren.

-Skärpa reseregler från/till de två största drabbade områdena - Stockholm och Göteborg alltså, för kanske sex veckor framöver. Att endast absolut nödvändiga resor får ske, t.ex. varutransporter.
Citera
2020-05-09, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad menar du? Flockimmunitet hjälper och är så klart bevisat i samma utsträckning som ett paraply bevisligen gör dig mindre blöt vid spöregn.

Däremot är det inte på något sätt bevisat att man får någon långvarig immunitet och att det ens är möjligt att bygga upp någon flockimmunitet, men det är ju ett mindre bekymmer i Sverige för här "bygger man sitt agerande på vetenskap" som det så fint heter. Det är ju frågan varför FHM inte rekommenderat kolloidalt silver också, det finns heller inga bevis för att det inte är effektivt mot corona.
Vid SARS-CoV-1 såg man minnesceller hos patienter, sex år efter genomliden infektion.
Citera
2020-05-09, 03:55
Medlem
ZNUTENs avatar
Beror kanske hela den stora dödligheten bara till viss del på att smittan kommit in på äldreboenden?
Det kanske går att gräva djupare i skiten och börja kolla på vården?

Hur står det till där egentligen? Är den så fantastisk som vi har blivit itutade? Vi har ju alltid fått höra vilken fin vård och omsorg vi har i detta land.

Nej jag har börjat att betvivla detta när man nu ser siffror.
Jag kan inte alls se att vi har en så mycket bättre sjukvård och omsorg än i våra grannländer.
Vår sjukvård har slaktats i små steg undan för undan. Allt mindre resurser och mera besparingar.
Precis innan pandemin bröt ut så skulle Karolinska i Stockholm göra sig av med mängder med vårdpersonal inklusive läkare.
Detta berodde på att budgeten annars inte kunde hållas, vårdbehovet hade ingen betydelse utan enbart ekonomin!
Så här har det varit i decennier i Sverige trots en allt äldre och inte minst genom ett ohämmat asylmottagande också en ökande befolkning.
Tänk själva hur katastrofalt läget hade blivit i Stockholm, om pandemin hade väntat ett år!

Likaså inom omsorgen.
På 80 talet hade en undersköterska eller vårdbiträde ansvar för 4 personer men nu har vi "effektiviserat verksamheten" så att man klarar att ha 12 personer. Vem tror på det?
Nej det är bara en massa "dickheads" som fått bestämma och inte anpassat vården efter den ökande befolkningen utan snarare tvärt om därmed har vi nu en sjukvård som inte förmår leverera den kvalitet som behövs.

Vi hade osannolikt lågt antal IVA-platser med respirator och utbildad personal före pandemin, bland de lägsta i Europa.
Nu har vi fler respiratorer som man nu fått kasta in snabbutbildad (panikutbildad) personal att sköta.
Det säger sig självt att en organisation med respiratorer och utbildad samt tränad personal presterar bättre än det "hopkrafs av diverse personal" som man nu varit tvungen att rekrytera.

Jag kan slå vad om att våra grannländer inklusive Tyskland har en betydligt högre överlevnad bland IVA-patienter och då också bland de äldre än vad vi har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in