2020-05-08, 20:09
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tycker bara Andorra är så litet land, så förstår inte riktigt varför det landet är så intressant i den här tråden.

Gäller samma resonemang länder som är mycket större än Sverige? Om inte, är du djupt intellektuellt ohederlig.
Citera
Medlem
Obehagligt många döda i Sverige. Platta ner kurvan, javisst det kanske vi har lyckats med (eller kommer att lyckas med) för sjukvårdskapaciteten men defacto kvarstår att många har dött och kommer att dö. Kikar man på våra grannländer så har vi väl inte skött detta så bra relativt antal döda sett. Förstår att när våra grannländer öppnar upp så (kanske) kommer smittspridningen öka i dom länderna och ökat antal dödsfall men där har man väl ändå gjort vad man kan för att ”förlänga” tiden till då folk kanske blir smittade och därav sparat liv. Sunt förnuft borde väl ändå ha varit en lock-down direkt i Sverige. Tycker jag. För att så gott man kan rädda liv. Ekonomin är väl rätt trasig ändå i Sverige trots att vi har haft ett ”öppet samhälle” jmf med våra grannländer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Värst drabbade landet i världen är Belgien. Men deras kurva går ner nu från peak. Det som bekymrar mig att Sverige senaste dagarna har redovisat högre dödsantal/dygn än Belgien. Alla Anders-kramare får tänka vad ni vill men något säger mig att detta är illavarslande. Och ja, jag vet att Bryssel är tätbefolkat, men Sverige borde tämligen ha kunnat klara sig rätt väl ur detta med tanke på vårt glesa land. Men deaths/1 m population ligger högt i Sverige och närmar sig hela tiden Belgien - det värst drabbade landet i världen/capita.
Men ligger fortfarande långt efter länderna som är före oss på listan.

Flera av dessa har stora diffar mot sin överdödlighet. Till exempel så har Nederländerna dubbelt så mycket överdödlighet som deras COVID-19 statistik hävdar.

Belgien har inte fullt lika stor diff, men överdödligheten är 18% högre än den officiella dödssiffran i COVID-19. Så de har egentligen nästan tre gånger så många döda per capita som Sverige.

https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/21/world/coronavirus-missing-deaths.html?referringSource=articleShare&fbclid=Iw AR346Gl79T1h8GmqBN6WHiBUGzP9C2h6NBVRTiq84_4stv2XBT Xiox-HWh8

Nu tror jag att Sverige kommer ligga jämsides med dessa, tids nog, tillsammans med de flesta andra västländer. Men för att sätta det i lite relation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1235
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Är det fler här på forumet som återinsjuknat?
En differentialdiagnos till covid för din del tror jag är är hypokondreri /hälsoångest.
Citera
2020-05-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1235
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Är det fler här på forumet som återinsjuknat?

Ja men inte med samma symptom, hade de symptom du beskriver i mitten av mars denna gång har jag hittills haft ont i halsen och nässelutslag som vandrat runt kroppen skulle förvisso kunna vara någon allergi men har aldrig varit allergisk mot något tidigare och jag befinner mig någonstans runt hälften av genomsnittliga livslängden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Då fienden är osynlig och kan i stort sätt blossa upp när som helst finns det absolut 0 anledning att slå sig för bröstet och tro att detta är över. Så att finsk och norsk media väljer att ha en nykter syn på viruset gör mig glad.

Absolut och deras myndigheter jobbar hårt med många olika scenarion.

Jag hoppas det här var viruset och att Sverige blev väldigt hårt drabbat men är orolig att Sveriges siffror bara är en försmak vad som väntar både oss och våra grannar.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frankrike har hittat en som var sjuk i SARS-CoV2 redan den 27 december. Men tanke på Sveriges utveckling tror jag att vi också fick in skiten i december redan.

Vi var körda redan innan vi visste av något, när man tänker på faktumet att asymptomatiska smittar.

Det har jag förvisso hela tiden också trott. Och det placerar oss alla i ett bättre läge så till vida att vi blir immuna och att viruset inte lägger sig latent. Men det rättfärdigar inte sveket från regeringen. Svensken ser inte sveket och stödet ökar. Hade detta experiment givit regeringen samma stöd om vi i efterhand fått veta att viruset lägger sig latent. Man ska i alla lägen arbeta proaktivt idag för vad som komma skall. Sossen är dålig på det.

https://efolket.eu/pandemi-lagerloshet-och-nyliberalism/
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nej brant fall blir det inte men det är tack vare många olika parametrar i vårt glesa avlånga historiska land. Inte tack vare regeringens agerande utan det beror på långt djupare saker. Det vi ska titta på om vi vill summera i typ halvtid är dödsfall/capita. Då står sig inte Sverige vackert.

Vad är det du får fram genom att jämföra antalet döda i Sverige per capita, med antalet döda i något annat land per capita?
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att det är eftersläpning och det fram till 11 idag är 135 rapporterade fall innebär inte att det är fler än 135 dödsfall idag.
Det lär väl visa sig om några veckor......
Citera
2020-05-08, 20:12
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi förstår att det behövs upp till fyra år till innan man kan summera de sammanlagda effekterna av covid-19 och motåtgärder emot smittspridningen vad gäller den totala folkhälsan ur ett brett perspektiv.

Man behöver inte ens vara högintelligent för att förstå detta Det räcker med lite rationellt tänkande, vilket stora delar av det svenska folket verkar besitta.

Här kommer en länk till dig Ola:

https://efolket.eu/pandemi-lagerloshet-och-nyliberalism/
Citera
2020-05-08, 20:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jo, jag har varit med och skickat in covidsjuka äldre som inte kan få den vård och lindring som krävs. De flesta av de som varit på sjukhus har klarat sig relativt väl. Några har även friskförklarats nu.

Vad bra. I vilket län bor du? Kan tänka mig att i län som inte är särskilt drabbade kan vården även för äldre fungera.
Citera
2020-05-08, 20:13
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Angående "Berga äldreboende" som då drivs utav privata intressen..(A&O Temabo AB), där då 27 av 96 dött. Vet att ett äldreboende i Finland som är drivs utav Attendo pekas ut..

Skulle varit intressant att sett på statistik angående corona dödsfall. Kommunalt vs. privat drivet i boenden. Men det är väl inget pressen och beslutsfattare har något intresse att gräva i : Man är enbart en utgift då !

Efter att ha arbetat i många år på äldreboenden så är min erfarenhet att kommunala boenden har bättre bemanning än de privata. Arbetade ett antal år på ett privat boende där jag som nattpersonal hade 2 avdelningar att ta hand om. Gick mellan avdelningarna som då stundvis blev obemannade. Ju mer stressigt det blir ju större är nog risken för händelser som t.ex smittspridning. Lämnar man en demensavdelning obemannad en stund så vet man inte vad som händer under tiden, de boende går in till varandra, lånar varandras toaletter, sängar, kläder, dricker ur andras glas osv.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-05-08 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in