2020-05-09, 06:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det är som att säga att vi inte vet vem som spelat bäst i en hockeymatch när vi ligger under med 10-0.

Nej. Det är som att säga att vi ligger enormt mycket under när det står 0-1 efter fem minuter av matchen. Och börja utvärdera om vi bör ändra hela spelstrategien.
Citera
2020-05-09, 06:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja du har rätt i att varje dödsfall är ett misslyckande på något sätt.
Men sanningen är att sammanställningen av antalet döda inte bör göras förrän den ”tjocka tanten sjungit klart”.
Vi har just nu 5-10 gånger fler döda per miljon invånare än våra grannländer. Just nu.

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.

Nu är ju Sverige exportberoende samt att många av oss väljer att distansera oss ändå. Så att Sverige skulle klara ekonomin mycket bättre än andra kan Tengele o Löfvén fortsätta drömma om......

https://www.wsj.com/articles/sweden-has-avoided-a-coronavirus-lockdown-its-economy-is-hurting-anyway-11588870062
Citera
2020-05-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det finns en stor kontrollgrupp att jämföra med, de som har fått invasiv IV utan att vara smittade av corona virus.
Hur är utfallet hos dem som inte är smittade av covid-19 som fått invasiv IV?

Så det kan vara lätt att bilda en tidig kvalificerad gissning om frågan
Även patienter med influensa kan få lungskador av respiratorvård. Jag har ingen aning om hur stor andel av de patienterna som får det. Det var därför jag ville veta andelen med kroniska skador.

De flesta som dör är drabbade av cytokinstormar. Precis som vid influensan 1919. Det är ingen sinekur för lungorna om man lyckas överleva stormen.
Citera
2020-05-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo jag har fått samma från anhörig som jobbar på sjukhus att det bildas bindväv i lungorna av sjukdomen och denna blir bestående och ger permanenta skador.
Precis som du skriver inte alarmism utan verklighet.
Vet dock inte hur omfattande det är.

Tack, intressant.

Slutsummeringen kommer att bli enorm.

Det finnas så många olika aspekter.
Citera
2020-05-09, 06:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag gissar inte men jag ville veta varför det var omöjligt. Din killgissning att det inte går övertygar mig inte.
Jag ska inte övertyga dig, det är tidens jobb att göra det.
När åren börjar gå och inget vaccin har hittats, då kommer det långsamt att börja sjunka in hos dig.
Citera
2020-05-09, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja det återstår att se.
Sån här behandling är ju mer eller mindre skadlig.
Speciellt om man är drabbad av cytokinstormar. Det kan förstöra vävnader och respiratorvården gör dessa skador värre.
Citera
2020-05-09, 06:38
Medlem
Citat:
Det är som att säga att vi inte vet vem som spelat bäst i en hockeymatch när vi ligger under med 10-0.

Nej det är som att säga att vi ligger sist i ett maratonlopp för att vi är tröttast, fast vi har sprungit klart längst
Citera
2020-05-09, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Du kan sitta och killgissa men det förändrar inte faktum att något vaccin inte kommer att kunna hittas.

Kan inte du berätta det för alla forskare på olika institutioner världen över som jobbar med att ta fram ett vaccin just nu?

"Hej, jag jobbar inte med sånt där ni håller på med, men jag har läst en massa på nätet, olika länkar via Flashback, bl.a. ett jätteintressant inlägg från FidgetSpinner_007, och det är bara lägga ner allt ni håller på med för det kommer aldrig funka."
Citera
2020-05-09, 06:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Kan inte du berätta det för alla forskare på olika institutioner världen över som jobbar med att ta fram ett vaccin just nu?
Det är inte det dom "jobbar" med, dom "jobbar" med att klämma ut så mycket pengar dom någonsin kan från skattebetalarna, bättre guldläge har dom väl aldrig haft i modern tid.
Citera
2020-05-09, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu är ju Sverige exportberoende samt att många av oss väljer att distansera oss ändå. Så att Sverige skulle klara ekonomin mycket bättre än andra kan Tengele o Löfvén fortsätta drömma om.....
https://www.wsj.com/articles/sweden-has-avoided-a-coronavirus-lockdown-its-economy-is-hurting-anyway-11588870062

På något sätt verkar flashback-ekonomerna/pandemin-experterna tro att Sverige säljer sina industriprodukter på sin inre enorma jättemarknad. Inte till Nordamerika, resten av EU och Asien, som i verkligheten. Men man skall ju inte låssas som att verkligheten är en grej när man talar om trollen..
Citera
2020-05-09, 06:47
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej det är som att säga att vi ligger sist i ett maratonlopp för att vi är tröttast, fast vi har sprungit klart längst

Väldigt bra liknelse där.
"Hockeymatch", då har man inte fattat nånting.
Senast redigerad av Snuttis73 2020-05-09 kl. 06:49.
Citera
2020-05-09, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Jag ska inte övertyga dig, det är tidens jobb att göra det.
När åren börjar gå och inget vaccin har hittats, då kommer det långsamt att börja sjunka in hos dig.
Det finns redan vaccin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in