2020-05-08, 20:15
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Varför är du kvar i Sverige med din kunskap? USA, Kina, Kanada har betydligt högre lön och lägre skatt. Våra juniora utvecklare får ut lika mycket som dig efter skatt. Kom igen, släng inte bort alla pengar till invandrare och Löfven.

Utveckling inom vad?
Citera
2020-05-08, 20:49
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Det är bara Stockholmare som tycker det är “lyxigt” att köra bil från sin bostad till kontoret. I resten av världen så behöver inte medelklassen trängas på bussar och tunnelbana.....

Jag skulle vilja påstå att i de flesta huvudstäder i världen så behöver medelklassen åka kommunalt. Jag har bott och/eller jobbat i väldigt många städer världen över och än så länge så har jag inte sett någon större stad där medelklassen kör bil till jobbet om det jobbar i city center.

Detta inkluderar Shanghai, men inte Beijing måste jag säga.
Citera
2020-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Utveckling inom vad?

Du behöver inte fortsätta med IT för att tjäna en sådan sunklön. Internationellt sett så är det peanuts. Får jag föreslå att du istället söker jobb som städare i San Franciscos tunnelbana? Grundlönen är rätt låg ($60 000 per år) men med övertid kan du komma upp i $270 000. Googla BART janitor salary så får du se.
Citera
2020-05-08, 22:01
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du behöver inte fortsätta med IT för att tjäna en sådan sunklön. Internationellt sett så är det peanuts. Får jag föreslå att du istället söker jobb som städare i San Franciscos tunnelbana? Grundlönen är rätt låg ($60 000 per år) men med övertid kan du komma upp i $270 000. Googla BART janitor salary så får du se.

Var skulle du säga att snittlönen är högst i US? Är det i NY?
Citera
2020-05-08, 22:06
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:

Tror nog städare är mer för sådana som dig.
Citera
2020-05-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Var skulle du säga att snittlönen är högst i US? Är det i NY?

Jag fuskade lite och googlade men det är där jag trodde ungefär: SF, NY, Seattle, Boston, DC. Svindyrt att bo där dock.
Citera
2020-05-08, 22:44
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag fuskade lite och googlade men det är där jag trodde ungefär: SF, NY, Seattle, Boston, DC. Svindyrt att bo där dock.

Ok, så vad säger du om detta?

https://smartasset.com/retirement/average-salary-in-nyc
Citera
2020-05-08, 22:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norino
55 000kr/mån plus årlig bonus på 15-30% som utvecklare på 27 år.

Efter skatt får jag ut typ 38k eller nåt sånt i månaden. Bonusen beskattas extremt hårt (ca 53% har jag för mig)?

Känns som att allt har att göra med vilket boende man ser framför sig. Ska man bo i en trea i Vasastan så kommer det krävas en bra jävla lön. Men såfort man tittar utanför tullarna behövs det inte en speciellt hög lön för att kunna "leva bra" i Stockholm? Kan tänka mig att man lever rätt gott redan vid 32-35k/mån. Så fort man kan betala det nödvändiga (boende + livsmedel) och spara några tusenlappar så räcker det ju där?

Det beror lite på hur det står till i bostadskarriären oxå.. Själv har jag mindre lön än många mina kompisar, men betydligt mer pengar över ändå eftersom jag klev på bostadsmarknaden långt tidigare och har mkt låga kostnader för mitt boende idag tack vare det. Vidare har jag nära till jobbet och behöver således ingen bil eller SL-kort.

På det sparar jag åtskilliga tusenlappar varje månad som kompisarna tvingas slanta upp för att kunna ta sig till sina jobb.
Citera
2020-05-08, 22:53
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Fast utbildade personer i USA har ju flera miljoner kr i studielån... Känner flera utvecklare i USA. Kan se tweets från folk i 30-40års åldern som jublar över att de äntligen betalt av sina lån. Som nyexad i Sverige har du betalt av dina lån efter 3 månader typ, om du ens har något alls.

USA = Högre lön och mindre skatt, men höga studielån, sjukvårdskostnader och extrema bostadskostnader.
Alla som jobbar i USA har inte höga studielån och alla som jobbar där är inte ens amerikaner. Jag får inte miljoner i studieskulder bara för att jag flyttar över Atlanten. Som sagt så tjänar även folk utan universitetsutbildning rejält med deg där borta.
Senast redigerad av VonFanderblad 2020-05-08 kl. 22:56.
Citera
2020-05-08, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ok, så vad säger du om detta?

https://smartasset.com/retirement/average-salary-in-nyc

Det där inkluderar ju Trayvon, Jamal och Lashonda i Bronx. En vit någorlunda utbildad person tjänar nog ganska mycket mer än valfri Jenny på patent- och registreringsverket i Stockholm om man säger så. Men en genomsnittsinkomst för en person i NYC verkar ju vara $73 000 alltså. Ingen fantasisumma, men bättre än de flesta Ericsson-ingenjörer i Stockholm.

För att sammanknyta lite med trådens ämne dock så ska det väl erkännas att det krävs en väldig inkomst för att ha det riktigt bra i NYC. Det är dyrare än Sthlm. Jag har själv bott i NYC och det var anledningen till att jag flyttade. Det är väldigt svårt att spara några pengar öht i just NYC. Men om du istället väljer att bo i tex Dallas eller Phoenix så kan du ha det väldigt bra. Men du klarar dig bättre på 50k i månaden i Stockholm än på 75kbi NYC helt klart.
Citera
2020-05-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Har inte sagt max 50k. Snittlön är relevant för du hävdar det är mainstream med 60k. Det är det inte. Som du läser ovan är det ~25 st bolag som ligger i på 50K i snitt. Så de resterande tusentals företagen som har en verksamhet att notera gör det inte. Alltså är 60k inte mainstream. Vi har detaljerad lönestatistik för branschen eftersom det ligger i vårt intresse att följa det samt en intern population med fler än 10000 personer. Du går på känsla eller?

Din attityd är dålig, därför kommer jag och säkert andra att ignorera dig.
Jag går på vad jag, mina utecklarvänner och mina pluggkamrater från KTH har i lön just nu. Det borde ju om något vara den bästa indikatorn som går att få, eller hur? Jag tog examen (civing data) 2011. Mitt underlag är ungefär 20 personer inom lite olika grenar: några lågnivå, några arkitekter, några C#, några frontend, någon ux, ett par utvecklingschefer. INGEN av dessa har under 50k i månadslön. De bäst betalda (av utvecklarna) har strax under 70.
Du pratar om att medellön på 50k betyder att 60k inte är mainstream. Men en medellön på 50k betyder ju rimligen att lönerna varierar mellan typ 30 för nyexade till 70 för seniora. Då är väl 60 inte särskilt konstigt?

Edit: om jag förstår rätt så baseras din statistik enbart på företag med över 1000 anställda. Det är ju inte särskilt representativt? Hur många procent av stockholms utvecklare jobbar på dessa?
Senast redigerad av rofltraktor 2020-05-08 kl. 23:47.
Citera
2020-05-08, 23:08
Medlem
Vad kostar det att köpa utvecklingskonsulter per timme i Stockholm. Seniora min 10 år.

Samma, men teknisk projektledning för systemutveckling?

Vet det beror på osv osv, men vore kul att veta vad ni tror ungefär eller få ett interval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in