Citat:
Ursprungligen postat av
Jthundera
Har inte sagt max 50k. Snittlön är relevant för du hävdar det är mainstream med 60k. Det är det inte. Som du läser ovan är det ~25 st bolag som ligger i på 50K i snitt. Så de resterande tusentals företagen som har en verksamhet att notera gör det inte. Alltså är 60k inte mainstream. Vi har detaljerad lönestatistik för branschen eftersom det ligger i vårt intresse att följa det samt en intern population med fler än 10000 personer. Du går på känsla eller?
Din attityd är dålig, därför kommer jag och säkert andra att ignorera dig.
Jag går på vad jag, mina utecklarvänner och mina pluggkamrater från KTH har i lön just nu. Det borde ju om något vara den bästa indikatorn som går att få, eller hur? Jag tog examen (civing data) 2011. Mitt underlag är ungefär 20 personer inom lite olika grenar: några lågnivå, några arkitekter, några C#, några frontend, någon ux, ett par utvecklingschefer. INGEN av dessa har under 50k i månadslön. De bäst betalda (av utvecklarna) har strax under 70.
Du pratar om att medellön på 50k betyder att 60k inte är mainstream. Men en medellön på 50k betyder ju rimligen att lönerna varierar mellan typ 30 för nyexade till 70 för seniora. Då är väl 60 inte särskilt konstigt?
Edit: om jag förstår rätt så baseras din statistik enbart på företag med över 1000 anställda. Det är ju inte särskilt representativt? Hur många procent av stockholms utvecklare jobbar på dessa?