2020-05-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Som senior utvecklare typ .Net eller Java/DevOps så lär du enkelt hitta 40k i Stockholm. För 50k gäller det att du har något extra, minst 7-8 års erfarenhet och hittar ett bra kneg.

Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Vilket förstås är helt sjukt uruselt. Lång utbildning, hög kompetens och åtta års erfarenhet för svältlön. Jänkarna har det där, eller mer, i ingångslön direkt efter universitetet...

Fast utbildade personer i USA har ju flera miljoner kr i studielån... Känner flera utvecklare i USA. Kan se tweets från folk i 30-40års åldern som jublar över att de äntligen betalt av sina lån. Som nyexad i Sverige har du betalt av dina lån efter 3 månader typ, om du ens har något alls.

USA = Högre lön och mindre skatt, men höga studielån, sjukvårdskostnader och extrema bostadskostnader.
Senast redigerad av hoaxy 2020-05-08 kl. 15:19.
Citera
2020-05-08, 15:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Hur fick ni hyresrätt?
14 års kötid hehe gäller verkligen att ha framförhållning 🧐 Har alltid tänkt att sthlm säkert blir lockande någon gång i livet.
Citera
2020-05-08, 15:26
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Ni borde väl ha det rätt bra ställt! Nettot tillsammans borde ligga på ca 48 000 kr, 41 000 efter att hyran är betald. Vad gör ni av alla pengar?
Mycket bra fråga! Just nu går mycket åt till att ebatal gamla krediter... Det går dock rasande fort men blir inte mycket över. Jag hoppas att vi får en skön ekonomisk situation efter.
Vet inte vad ett barn kostar dock
Citera
2020-05-08, 16:29
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man kan jobba OB-timmar? Då kan det inte vara så svårt att komma upp i 30 tuss i månaden för den som jobbar på lite och tar extrapass...

Ja, precis. Så återigen, du kan inte tjäna 30 om du jobbar en normal arbetsdag.. 8 timmar. Vad är standardlönen för en Ica arbetare? 23 kanske? Gissar jag..
Citera
2020-05-08, 17:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Ja, precis. Så återigen, du kan inte tjäna 30 om du jobbar en normal arbetsdag.. 8 timmar. Vad är standardlönen för en Ica arbetare? 23 kanske? Gissar jag..
Nej men du kan jobba 8 h om dagen på kvällar och helger? Då kan det nog bli mer än 30 k.
Citera
2020-05-08, 17:50
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej men du kan jobba 8 h om dagen på kvällar och helger? Då kan det nog bli mer än 30 k.

Jobbar du över och OB hela tiden, plus helger kan du för fan tjäna 30 k med grundlön på 17k känns inte så relevant.
Citera
2020-05-08, 18:10
Medlem
Citat:
Inom vilket IT-ämne arbetar du?
Nej precis, men alla vill eller behöver inte leva något typ av lyxliv.

Det är bara Stockholmare som tycker det är “lyxigt” att köra bil från sin bostad till kontoret. I resten av världen så behöver inte medelklassen trängas på bussar och tunnelbana.....
Citera
2020-05-08, 18:17
Medlem
Norinos avatar
55 000kr/mån plus årlig bonus på 15-30% som utvecklare på 27 år.

Efter skatt får jag ut typ 38k eller nåt sånt i månaden. Bonusen beskattas extremt hårt (ca 53% har jag för mig)?

Känns som att allt har att göra med vilket boende man ser framför sig. Ska man bo i en trea i Vasastan så kommer det krävas en bra jävla lön. Men såfort man tittar utanför tullarna behövs det inte en speciellt hög lön för att kunna "leva bra" i Stockholm? Kan tänka mig att man lever rätt gott redan vid 32-35k/mån. Så fort man kan betala det nödvändiga (boende + livsmedel) och spara några tusenlappar så räcker det ju där?
Citera
2020-05-08, 18:35
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Det är bara Stockholmare som tycker det är “lyxigt” att köra bil från sin bostad till kontoret. I resten av världen så behöver inte medelklassen trängas på bussar och tunnelbana.....

Vem har sagt att det är lyxigt att köra bil till sitt jobb. Nja, det är ett felaktigt påstående. I princip alla stora städer i världen så är det väl mer standard än inte att ta tunnelbana för att det är smidigare helt enkelt.

New york, Tokyo.. osv.
Citera
2020-05-08, 18:36
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norino

Efter skatt får jag ut typ 38k eller nåt sånt i månaden. Bonusen beskattas extremt hårt (ca 53% har jag för mig)?

Känns som att allt har att göra med vilket boende man ser framför sig. Ska man bo i en trea i Vasastan så kommer det krävas en bra jävla lön. Men såfort man tittar utanför tullarna behövs det inte en speciellt hög lön för att kunna "leva bra" i Stockholm? Kan tänka mig att man lever rätt gott redan vid 32-35k/mån. Så fort man kan betala det nödvändiga (boende + livsmedel) och spara några tusenlappar så räcker det ju där?

Vad för typ av utvecklare är du? Jag vill också ha 55k
Citera
2020-05-08, 19:26
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det är lyxigt att köra bil till sitt jobb. Nja, det är ett felaktigt påstående. I princip alla stora städer i världen så är det väl mer standard än inte att ta tunnelbana för att det är smidigare helt enkelt.

New york, Tokyo.. osv.

Nej, i Stockholm erbjuder inte företag gratis parkeringar så som i USA, Kina, Australien osv. Därför att svenskarna inte vill bygga underjordsgarage under kontorsbyggnader och sedan så förmånsbeskattas parkering också. I Kina så kör jag och alla kollegor bil till jobbet, eller åker taxi. Det är skönt att slippa trängas.
Citera
2020-05-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norino

Varför är du kvar i Sverige med din kunskap? USA, Kina, Kanada har betydligt högre lön och lägre skatt. Våra juniora utvecklare får ut lika mycket som dig efter skatt. Kom igen, släng inte bort alla pengar till invandrare och Löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in