2020-05-08, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Fast jag tycker nog det blir lite kort för att få en trend, men du kanske menar varje dag, fast ändå indelat i timmar?

Hursom, med Worldometers siffror rätt av, och baserat på en vecka, och även 7 dagars trend sen 11 mars går dödssiffrorna ner.

7 dagars trenden hoppar lite per vecka, men trenden är nedåtgående.

Om detta betyder vi är på väg åt rätt håll, vet jag inte.

Och ja, "alarmist", tycker Sverige skött detta uruselt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ja..trenden är för kort och finkalibrig då får man dessa grova upp och ner siffror.
Det kan dö kanske 50 personer på ett dygn och sedan bara 1 person 6 dagar i rad..så pekar kurvorna neråt...
Exempelvis när trafikverket räknar dödstal i trafiken är det kvartalsvis som dom lutar sig åt..då får man mer rättvisande trend.
Citera
2020-05-08, 20:32
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vi förstår att det behövs upp till fyra år till innan man kan summera de sammanlagda effekterna av covid-19 och motåtgärder emot smittspridningen vad gäller den totala folkhälsan ur ett brett perspektiv.

Man behöver inte ens vara högintelligent för att förstå detta Det räcker med lite rationellt tänkande, vilket stora delar av det svenska folket verkar besitta.

Förvisso sant. Men det innebär inte att vi inte har tillräckligt med information redan nu för att kunna konstatera att pandemin utgör ett mycket allvarligt hot och att vi måste göra allt vi kan för att minska lidande och rädda människoliv.
Förövrigt så är rationalitet ett högst subjektivt begrepp. Om du är en hammare så slår du sannolikt in spikar. Om du är en kofot drar du snarare ut dem. Båda handlingarna är lika rationella och det är bara kontexten som avgör vad som bäst. En del vill rädda liv till varje pris. Andra vill rädda ekonomin. Några ser att vi måste göra båda sakerna. Och alltför många skiter fullständigt i vilket så länge deras egna bubblor och bankkonton förblir intakta.
Citera
2020-05-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Inte ovanligt med 14 timmars pass ena dagen och ett 12 timmarspass efter det med endast 10 timmar mellan passen. Frugan ha 2-3 sådana helger på en 5 veckors period i sitt schema. Hon pendlar mellan akuten och röntgen avd vid ett större sjukhus..

Ja, det är normalt. Men då det peakar och folk jobbar ännu mer än det normala några månader då blir det svårt med orken att laga mat, städa, ja det normala, hemma. Även om jag tror att de är kompetenta nog att fixa till det så småningom. Och många har säkert släkt och vänner som rycker in. Ska kolla i bekantskapskretsen om det finns folk som bör få lite uppskattning. Vill inte bli indragen i godhetsindustrin utan bidra på ett normalt sätt i onormala tider.
Citera
Medlem
Börjar se riktigt bra ut nu, sjukhus och IVA inläggningar sjunker kraftigt. Flattening the curve strategin ser ut att fungera perfa Immuniteten bromsar smittspridningen i Sverige till skillnad från lockdown länder som har allt framför sig. KING strategi tbh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att det är eftersläpning och det fram till 11 idag är 135 rapporterade fall innebär inte att det är fler än 135 dödsfall idag.
Det kommer aldrig att rapporteras in någon eftersläpning nästa vecka/veckor för idag alltså? All eftersläpning upphörde från och med idag? För det är precis vad ditt infantila resonemang förutsätter.
Citera
2020-05-08, 20:34
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du kanske missade uppropet med 2000 forskare?

Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
KÄLLA?!?

Varsågod!

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/03/forskarupprop-regeringen-maste-ta-till-striktare-atgarder/
Citera
2020-05-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
För de som dör, denna hemska död, är det hemskt. Tycker du skall ha en ödmjukare attityd, sådan där kaxighet brukar straffa sig. Tänk om du åker på corona big time?
Risken är minimal för en sån supermänniska som mig.
Större chans att få 7 rätt på lotto.

Men häng inte upp det på mitt välmående, om jag lever eller dör spelar ingen roll för landet.

Alla dessa överdrivna aktioner kommer däremot skada befolkningen långt värre.

Klart att det är hemskt att dö i andnöd men det motiverar den här hysterin.
Citera
2020-05-08, 20:35
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Börjar se riktigt bra ut nu, sjukhus och IVA inläggningar sjunker kraftigt. Flattening the curve strategin ser ut att fungera perfa Immuniteten bromsar smittspridningen i Sverige till skillnad från lockdown länder som har allt framför sig. KING strategi tbh

Ptja, visst. Men det kostade typ 3000 döda fler än grannländerna. Hittills.
Citera
2020-05-08, 20:37
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Hur långt kan man gå innan man kan tala om dråp/mord? Var går gränsen?:

Personalen saknar också riktiga skydd och har väldigt bristfälliga rutiner:

På detta äldreboende har ungefär var tredje äldre dött av coronaviruset:

Borde inte någon ställas till ansvar för detta?

Tyvärr vardagshändelser för många anställda i dagens Sverige
Arbetsgivarna driver folk till långtidssjukdom och hotar med starken och svartlistning.

Sker inom många brancher tyvärr. Vårdytken är speciellt utsatta liksom reasuranter och hotell
Dessutom sprider sig den här typen av behandling av anställda till fler och fler yrken.

Har arbetat som ombudsman för kommunal och IF Metall samt regionalt skyddsimbud och har sett hur det förvärrats med åren. Öven fått en del allvarliga hot mit mih själv och familjen. Fick en flaska bensin kastad mot husfasaden för 15 år sedan efter en förhandling med en arbetsgivare som utnyttjat tjejer sexuellt och hotat med sparken och svartlistning om de skvallrade.
Citera
2020-05-08, 20:37
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Risken är minimal för en sån supermänniska som mig.
Större chans att få 7 rätt på lotto.

Men häng inte upp det på mitt välmående, om jag lever eller dör spelar ingen roll för landet.

Alla dessa överdrivna aktioner kommer däremot skada befolkningen långt värre.

Klart att det är hemskt att dö i andnöd men det motiverar den här hysterin.
Överdrivna aktioner? Har vi ens några sådana?
Citera
2020-05-08, 20:38
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut finns det mycket att kritisera inte minst vad gäller beredskapslager och ett lågt antal respiratorplatser per miljon invånare. Nu har myndigheterna och sjukvården tvingats att improvisera. Vilket de iof lyckats med, förutom vad gäller äldreboenden. Men jag skulle gärna se att ansvariga i regionerna för den obefintliga beredskapslagringen lagförs efter coronakrisen.

Nej.

Uppmaningen: Jobba – även om du har corona

Personal på Karolinska universitetssjukhuset larmar om att de ska fortsätta jobba – trots att de testats positivt för corona, rapporterar Dagens Juridik.

https://www.expressen.se/nyheter/uppmaningen-jobba-aven-om-du-har-corona/

Även i mars..

All personal på Karolinska universitetssjukhuset förväntades arbeta även om de har symptom på coronaviruset.

https://www.expressen.se/nyheter/personalen-pa-karolinska-ska-jobba-aven-om-de-hostar/

Vad säger det dig när sjukvårdspersonal med corona uppmanas att jobba, trots smitta ?

För mig är det solklart att det inte finns mera personal att uppbringa, när man skall ta sjuka på jobb. Alla de "nya, extra iva-platserna" är obesatta för det finns inte folk. Stockholm är tills nu värst drabbat.., och det synns om man kan läsa innantil.

Ett misslyckande, och det finns över 3000 kvitton på det..
Citera
2020-05-08, 20:39
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Där ser man. Fick du en läkare att skriva remiss eller ringde du bara på en ambulans? Jag har läst att anhöriga varit förtvivlade och inte fått in sina anhöriga till akutsjukvård.

Om någon är svårt sjuk och man inte kan ge den akuta vård som krävs på plats, så tillkallas alltid ambulans. Det gäller hjärtinfarkter, vid fallskador, hög feber, stroke, misstanke om svår sjukdom och covid-19 - svåra sjukdomsfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in