2020-05-08, 18:40
Medlem
LeeVans avatar
Munskydd

England har trotts en både långvarig och omfattande lockdown en fortsatt hög smittspridning som inte ser ut att ge vika. En intressant detalj där är att England skiljer sig från likvärdigt i USA, Asien och Sydeuropa genom att inte använda munskydd.

Jaa, jag har spanat av via ett flertal live webcam. Jag tror att munskydd är gravt underskattat för att förhindra smittspridning.
Citera
2020-05-08, 18:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Fast det är inte sant. Det finns många 80-åringar som överlever diverse svåra sjukdomar med hjälp av respirator. De gamla på äldreboendena får inte ens syrgas, trots att det hade räddat livet på väldigt många. Istället får de morfin, som skyndar på döden. Sedan när blev aktiv dödshjälp (utan att inhämta samtycke från den som skall dö) lagligt? Regeringen har inga problem med att pynta 100 miljoner extra för att försörja menskonstnärer och liknande avfall. De pengarna hade räckt till 1000 syrgasanläggningar som kunde använts för att rädda liv.

Men hur tycker du att man skall göra om inte syrgashjälp fungerar och personen har svår ångest, givet att vederbörande inte skulle klara respiratorbehandling?

Du verkar vara en sönder-curlad 90- eller 80-talist som inte vet ett skvatt om verkligheten och heller inte har förmåga eller vilja ta reda på hur saker och ting fungerar.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag märker att du känner lite panik över situationen.
Försök nu andas lite och kolla istället den fallande trenden över inlagda på iva.
Passa även på att kolla på platz.
Där kan du se att medelvärdet på dödsfall över tid också sjunker.

Om det minskar eller inte, har absolut ingenting med våra grannländer att göra..

Haha. Panik att det minskar och vi redovisar 135 döda idag på en fredag. Jag kolla på Plaz. Glöm inte swicha honom för det är en enskild person som driver sidan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
Vi är i ett värre läge än när det var katastrofläge i Italien, och folk beklagade sig över hur synd det var om deras befolkning.

Hur menar du då? Vilka siffror baserar du det på?
Citera
2020-05-08, 18:42
Medlem
sannes avatar
Det är helt otroligt hur sveriges informationer vid kris är uppbyggd. Det finns inga fasta strategier förutom handtvätt och basala tvättrutiner. Sen är det upp till varje arbetsplats, varje kommun, region och privat verksamhet att föra ner det i organisationen.

Anders Tegnell anser att man inte ska använda munskydd för då kan det vara så att man tar på sig ett munskydd på morgonen fastän man är sjuk och därför smitta ändå. Därför är bör ett bättre meddelande till regioner, kommuner, privata äldreboenden, och för LSS boenden. Då avgörs frågan (munskydd eller inte) där den hör hemma, i verksamheten som kan organisera mer på nivån som är på det särskilda boendet.

Ja vad tycker ni? Är ett bör bättre än ett ska i frågan om munskydd visir i äldrevården. Anders Tegnell har många argument för bör.
Min tolkning är att det blir alldeles för många frågeställningar om munskydd eller inte, och frågan ska tas upp till diskussion vid varje arbetsplats, varje region och kommun och enskilda LSS boenden, så hans bör kommer bli väldigt förvirrat och iallafall som jag ser det riskera att ännu fler dör på SÄBO, eftersom man inte har någon fastställd ordning att arbeta efter. Det blir tolkningarnas afton på varje enskild avdelning som gäller. Och den kan vi ju som sagt se vad den har lett till.

Jag tycker att varje åtgärd som kan göras för att dämpa spridning inom äldreboende ska kommuniceras ut som ska.

https://www.svtplay.se/klipp/26702975/senaste-om-coronalaget--over-3-000-doda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
De som avlider i covid-19 får alla en bekräftad dödsdag, och denna dagen kan inte flyttas för att justera en kurva.

Det fungerar likadant som din födelsedag, du har en av årets 365 dagar. En, och endast en.
Har man inte dom riktiga dygnsiffrorna kan man inte göra ett vettigt diagram indelat i dygn.
Ett vettigt diagram indelat i vecka hade varit mer rättvisande där alla dödsoffer är med.
Dom har helt fel skala på sina kurvor.
Tänk dig en skala som är indelad i timmar på ett dygn...25 dör dom första timmarna och sedan bara några stycken dom sista timmarna..då kan man visa att trenden är nedåtgående och det ser bra ut.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Vi är i ett värre läge än när det var katastrofläge i Italien, och folk beklagade sig över hur synd det var om deras befolkning.

Vad snackar du om? Antalet inlagda på IVA går ner. Antalet döda har legat stabilt i flera veckor om du slår ut det per vecka. Sjukhusen fungerar fint. Solen skiner. Och från mitt fönster ser jag några som garvar på en uteservering. Vart bor du i Sverige där det är så överjävligt?
Citera
2020-05-08, 18:43
Medlem
pundarTrasans avatar
Citat:
Hur menar du då? Vilka siffror baserar du det på?

135 döda idag och vi är 10 miljoner. Italien är 60 miljoner.

135*6 = 810.

Vi är i samma läge som Italien var när de var en katastrof.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:

Samtidigt som sjukhus släpper på krisberedskap och har mindre än hälften covid19 patienter än när det var värst.

Väldigt motsägande mot katastrofläget i Italien.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Bara önsketänkande från din sida..
Karolinska går ju ner till stabsläge från förstärkningsläge.
Knappast pga att så många dör att det frigör platser

Jag förstår inte varför du lägger in en värdering i min kommentar? Det är bara ett konstaterande.
Är du så rädd för möjligheten att det förhåller sig så som jag skrev att du måste misstänkliggöra mina avsikter med insinuationer? Kork.
Citera
2020-05-08, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vet.
Jag har tre veckor i Naxos bokat i sommar.
Ska bestämma mig om en vecka huruvida jag ska betala in huvuddelen av resan eller inte.
Hjärna och hjärta brottas med frågan...🤔

Jag skulle ha åkt dit i april, men flygbolaget avbokade min resa plus att Grekland gick i lockdown och hotade med 2 veckors karantän - på min bekostnad ;-)

Nu vågar jag inte boka för i sommar/höst utan avvaktar.
Citera
2020-05-08, 18:45
Moderator
-Info-s avatar
Hur långt kan man gå innan man kan tala om dråp/mord? Var går gränsen?:

Citat:
Kommunal: ”Ledningen försökte tvinga personal att jobba trots sjukdom”

– Vi blev uppringda av medlemmar som under pågående sjukdom har blivit beordrade att arbeta trots att de har beskrivit att det är sjuka med huvudvärk och hosta som är väldigt typiska symptom för corona, säger hon och fortsätter:

– Trots det så vidhöll man att man skulle komma in och arbeta och skulle man inte komma in skulle det betraktas som olovlig frånvaro och det är ju skäl som håller för uppsägning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kommunal-ledningen-forsokte-tvinga-personal-att-jobba-trots-sjukdom
Citat:
Personalen skulle jobba trots sjukdom

Den 14 april ringde sjuka och rädda medarbetare till Kommunal och bad om hjälp att få vara hemma sjuka, både för att själva tillfriskna och för att inte riskera att ta smitta med sig till de äldre och kollegorna på jobbet.

Vi kontaktade verksamhetschefen som bekräftade att personalen skulle in och arbeta trots sjukdomssymtomen, som bland annat yttrade sig som hosta och huvudvärk. Hon klargjorde att detta var företagets policy och att för de medarbetare som eventuellt inte skulle infinna sig på jobbet skulle företaget betrakta detta som arbetsvägran – något som är skäl för uppsägning.

https://ka.se/2020/05/08/personalen-skulle-jobba-trots-sjukdom/

Personalen saknar också riktiga skydd och har väldigt bristfälliga rutiner:

Citat:
Nu berättar personal inifrån boendet hur man än idag går mellan coronasjuka och friska klädd i bristfälligt skyddsmaterial.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/personal-pa-bergas-aldreboende-kritiska-till

På detta äldreboende har ungefär var tredje äldre dött av coronaviruset:

Citat:
27 av 96 döda på samma äldreboende

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/
Citat:
Enligt uppgifter till SVT ska minst 35 personer som bott på Bergas äldreboende i Solna gått bort i covid-19. Det innebär mer än en tredjedel av de boende.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/personal-pa-bergas-aldreboende-kritiska-till

Borde inte någon ställas till ansvar för detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in