2020-05-08, 20:03
Medlem
Är ganska kul att läsa finska och norska medier. Danska fattar jag inte.

Finnarna som sagt mycket oroliga över den lilla spridningen i landet och restriktionerna lär bli hårdare än planerat under lång tid framöver. Ingen "fira midsommar som vanligt" alltså som en i tråden tjatat om.

Finlands gränser har aldrig varit stängda utan det har varit fritt fram att resa in och ut för finländare då det tillhör grundlagen. Jag har läst i tråden att sånt bara sker i Sverige.

Norrbaggarna lite mer hoppfulla men räknar samtidigt med att majoriteten av befolkningen kommer att smittas. De har dock mycket fokus på Sverige.

Inga rekommendationer om munskydd ens inom äldrevården i Norge (eller i Finland för den delen). Också "bara i sverige" enligt Flashback.
Citera
2020-05-08, 20:05
Medlem
27 dagar med jämförelse av 7-dagarsgenomnittet. Möjligt att vi peakat, trots att dagssiffrorna ser mörka ut. Med detta diagram får man en bättre bild av hur eftersläpningen funkar.

https://imgur.com/a/hYzk2yI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad jag menar är att ngn vecka, vi säger vecka 1, sa FHM att det låg på ca 40 per dag, den veckan. De tyckte då under vecka 1, att det var platå och möjligen nedgång.

Efter en tid, kommer ej ihåg hur länge, så hade det sedan fyllts på bakåt, på korrekt dödsdag.

Vi säger vecka 3. Vecka 3 kunde man då se att vecka 1 egentligt dödstal blev ca 60 per dag! Dvs det var inte alls tal om ngn platå eller minskning under vecka 1, man bara trodde det, under vecka 1, man såg ingen "sann bild" förrän ett par veckor senare.

Nu tror jag att vi är på en platå just nu. I "verkligheten", denna vecka. Men hur länge den håller i sig, och hur lång nedgången blir osv, det har jag ingen aning om. Det ser ut som platå och nedgång, men jag hoppas bara att det verkligen stämmer.

Och ja jag vet att IVA går ner nu, det kan vara ett hoppfullt tecken. Samtidigt har många dött utanför vården också, på äldreboenden. Jag håller tummarna att det är verkligen på väg ner nu.

Det var den 8 april som FHM första gången uttalade att det hade stabiliserat sig. Om det var på 40 eller 45 minns jag inte. Den 16 april hade platån stigit itll 60 och Tegnell sa att den absolut inte skulle stiga högre. Platån steg till nära i snitt 100 döda per dag.... Nu verkar vi ligga på 65-70.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Idag gick Sverige förbi Holland i corona VM. Vi är hemska.

Frågan är om vi inte hamnar på plats 1. Alla andra länder inklusive Belgien har lockdown och en nedåtgående kurva. Men inte Sverige, vi går in för att vinna corona vm.

Enligt mina kalkyler, kommer vi gå förbi Frankrike om 2-3 veckor.
Spännande, har du möjlighet att redovisa "kalkylen"?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
I Finland har man utfört antikroppstester och det var färre som hade antikroppar än de kalkylerat med. Detta kan ställa till problem. De hade räknat med att sjukvården skulle hänga med om deras r-värde steg till 1.8 men det var baserat på att 2,5% hade antikroppar. Nu verkar siffran betydligt lägre och en andravåg kan bli ödesdiger för landet.

Källa: YLE

Låter iof lågt. Jag har räknat med mellan 4,4% till 8,5% redan smittade i landet.

Hur som helst är Finland jungfrulig mark för SARS-COV2 Och man kommer inte att ha råd med fler lockdowner, då statsskulden redan ligger på 60 procent av BNP. Lägg där till stort exportberoende och att landet, först för två år sedan, hämtat sig ifrån finanskrisen 2008.
Citera
2020-05-08, 20:06
Medlem
Citat:
Bekräftat smittade är inget att gå på eftersom man testar olika.

Döda är inget att gå på pga eftersläpning.

Dock tycker jag antal vårdade på IVA och sjukhus överlag är bra siffror eftersom de uppdateras "live" och det har ju sjunkit lite. Sen tror jag det kommer öka när det blossar upp i andra städer men minskat i Stockholm iaf.

Jag som tror våra grannländer kommer få stor (men långsam) spridning tror såklart att Skåne också kommer drabbas ungefär lika som Stockholm hur mycket de än tvättar sig

Att antal vårdade/IVA sjunkit är bra, om det inte beror på:

- ännu hårdare triage
- tillfällig dipp i smittspridningen pga 'reasons' (kan vara vad som helst, dåligt väder nån vecka t.ex.).

Jag tror inte grannländerna kommer komma ikapp oss, någonsin. Det mest sannolika känns som att viruset klingar av och blir "snällare", som man läst att virus ofta gör.

Känns också sannolikt att grannländerna borde reagera hårt direkt, om de får in smitta nånstans. De är nog livrädda för det, så förhoppningsvis bankar de ner det fort.

Nu ska jag hålla tummarna att det vi ser är en verklig nergång här hos oss. Håller med dig om att minskning i Sthlm kan ändå sammanfalla med en ev. ökning i GBG och Malmö, låt oss dock hoppas att det ej blir så!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymedlem1235
Jag har varit sjuk i covid-19 två gånger nu. En gång för en månad sedan och nu senaste veckan. Symtom: ont i lungorna, feber, svettningar, andfåddhet. Jag har inte blivit testad men har aldrig känt av problem i lungorna tidigare i mitt liv. Flera personer nära mig har haft samma upplevelser och blivit sjuka två gånger. Arbetar nära människor dock ej inom vården.

Antingen har viruset muterat tillräckligt mycket för att lura immunförsvaret eller så är idén om immunitet bara en förhoppning.

Är det fler här på forumet som återinsjuknat?

Tag kontakt med pråfezor Epstein SNABBT. Du verkar vara världens första bevis på detta så du kan bli oerhört viktig för forskningem om viruset.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jag menar om man skulle använda det på händerna.

Sprit är lika korkat som munskydd mot c19.

Gör istället som skåningarna som har lika låga dödstal som Österrike och lägst i hela Norden; sköt om din personliga hygien ordentligt! Gör inte som Lort-Sverige i övrigt och kladda ner överallt med otvättade händer! Förutom att det är snuskigt och sprider smitta, luktar människor som inte har lärt sig att tvaga sig alldeles förfärligt. Ingen med självkänslan i behåll vill knulla med en sån!
Citera
2020-05-08, 20:07
Medlem
Citat:
Är ganska kul att läsa finska och norska medier. Danska fattar jag inte.

Finnarna som sagt mycket oroliga över den lilla spridningen i landet och restriktionerna lär bli hårdare än planerat under lång tid framöver. Ingen "fira midsommar som vanligt" alltså som en i tråden tjatat om.

Finlands gränser har aldrig varit stängda utan det har varit fritt fram att resa in och ut för finländare då det tillhör grundlagen. Jag har läst i tråden att sånt bara sker i Sverige.

Norrbaggarna lite mer hoppfulla men räknar samtidigt med att majoriteten av befolkningen kommer att smittas. De har dock mycket fokus på Sverige.

Inga rekommendationer om munskydd ens inom äldrevården i Norge (eller i Finland för den delen). Också "bara i sverige" enligt Flashback.

Då fienden är osynlig och kan i stort sätt blossa upp när som helst finns det absolut 0 anledning att slå sig för bröstet och tro att detta är över. Så att finsk och norsk media väljer att ha en nykter syn på viruset gör mig glad.
Citera
2020-05-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Minns ni att A.T. påstod att kurvan planat ut vid 40 döda/dag, sedan 45, för att plötsligt bli 60....

Statistik används som beslutsunderlag inom företag OCH DÅ MÅSTE GIVETVIS STATISTIKEN VARA RÄTT.

Jag vill veta om FHM hade vidtagit andra åtgärder OM DE VETAT HUR DET VERKLIGEN FÖRHÖLL SIG ?

Är några enstaka importfall, och efterrapportering efter sportlovet. Vi kommer att få se en sjunkande kurva under veckan (angående smittade, var noll döda då). Var dagens sanning för så lite som 2 månader sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter iof lågt. Jag har räknat med mellan 4,4% till 8,5% redan smittade i landet.

Hur som helst är Finland jungfrulig mark för SARS-COV2 Och man kommer inte att ha råd med fler lockdowner, då statsskulden redan ligger på 60 procent av BNP. Lägg där till stort exportberoende och att landet, först för två år sedan, hämtat sig ifrån finanskrisen 2008.

Pengar går inte före människoliv där enligt Flashback så de kör nog lockdown tills finnarna får bo i grottor med ett rävskinn runt midjan så de kan rädda sina gamlingar.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Eftersläpning

Att det är eftersläpning och det fram till 11 idag är 135 rapporterade fall innebär inte att det är fler än 135 dödsfall idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in