2020-05-08, 20:24
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja tänk om vi hamnar på 0,56 promille döda. Vilket hemskt land.
999,44 promille lever fortfarande.
För de som dör, denna hemska död, är det hemskt. Tycker du skall ha en ödmjukare attityd, sådan där kaxighet brukar straffa sig. Tänk om du åker på corona big time?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Här kommer en länk till dig Ola:

https://efolket.eu/pandemi-lagerloshet-och-nyliberalism/

Absolut finns det mycket att kritisera inte minst vad gäller beredskapslager och ett lågt antal respiratorplatser per miljon invånare. Nu har myndigheterna och sjukvården tvingats att improvisera. Vilket de iof lyckats med, förutom vad gäller äldreboenden. Men jag skulle gärna se att ansvariga i regionerna för den obefintliga beredskapslagringen lagförs efter coronakrisen.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Efter att ha arbetat i många år på äldreboenden så är min erfarenhet att kommunala boenden har bättre bemanning än de privata. Arbetade ett antal år på ett privat boende där jag som nattpersonal hade 2 avdelningar att ta hand om. Gick mellan avdelningarna som då stundvis blev obemannade. Ju mer stressigt det blir ju större är nog risken för händelser som t.ex smittspridning. Lämnar man en demensavdelning obemannad en stund så vet man inte vad som händer under tiden, de boende går in till varandra, lånar varandras toaletter, sängar, kläder, dricker ur andras glas osv.

Jo, jag tror på dig. Har även själv erfarenhet med kommunalt vs privat inom vården. Förutom bemanning så är det på samma sätt med utrustning, fanns inte mycket..(inklusive skyddsutrustning)

Men tydligen har det blivit den nya normen, och att äldre dör under dessa förhållanden.., benämns bara som "olyckligt", och så släpper press och politiker det med det..
Citera
2020-05-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Just detta är extremt viktigt att ta fram då det skulle innebära att smittsamheten är avsevärt lägre än vi tror.
Det innebär att vi relativt enkelt skulle kunna svälta ut det genom isolation av positiva och lättare restriktioner som vi redan har med hög hygien och undvika närkontakt med okända ej ännu testade.

Ja men borde inte myndigheterna räknat ut det vid det här laget i så fall? Och hur har det lyckas sprida sig till i stort sett varenda hörn av världen om det inte är så smittsamt som man för närvarande tror? Och om det fortfarande var högst smittsamt vilket alltså skulle innebära att många fler än vad man tror i dag skulle haft det redan, borde man fått mycket mer träffar på antikroppsmätningar och dessutom sett en överdödlighet långt tidigare än man trott, det borde vara mer rimligt att tro att dessa tidiga fall man hittar nu i diverse länder (inklusive USA) mer troligt är resultatet av opålitliga tester- eller så kanske det stämmer att det muterat sedan dess och nu blivit mer lättspridande än det inledningsvis var.
Citera
2020-05-08, 20:26
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Spännande! Länder som ligger före oss är ointressanta, de som ligger efter oss är också ointressanta.. Det blir inte så många länder kvar att jämföra med då, inte sant? Och med den logiken - att lägga till och ta bort länder efter eget gottfinnande - borde man väl kunna bevisa vad som helst?
Andorra har ungefär lika många invånare som Solna.
Citera
2020-05-08, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 812258
Den är Relativt låg, kolla vad som händer i nord italien/New york

Menar du hur smittsamt eller mortaliteten?
Citera
2020-05-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Absolut finns det mycket att kritisera inte minst vad gäller beredskapslager och ett lågt antal respiratorplatser per miljon invånare. Nu har myndigheterna och sjukvården tvingats att improvisera. Vilket de iof lyckats med, förutom vad gäller äldreboenden. Men jag skulle gärna se att ansvariga i regionerna för den obefintliga beredskapslagringen lagförs efter coronakrisen.

Det enda jag hållit med dig om hittills... Ansvariga för de obefintliga beredskapslagerna ska lagföras och ställas inför rätta ja och detta ända upp till regeringsnivå som ytterst är ansvariga för planering och inköp som görs i Sverige, vi vet alla att politiker satt sparkrav på regionerna så jag köper inte att det är regionerna som är ansvariga men varenda kotte som är inblandad ska lagföras.
Citera
2020-05-08, 20:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, och jag hoppas verkligen jag slipper det!

De enda förklaringenarna jag kan komma på är att du först smittades av "Kina varianten", och sedan blivit smittad av "Italien varianten". Alternativt att du vid första sjukdomstillfället inte utvecklade tillräckligt med antikroppar mot covid-19.

Det är inget konstigt alls. Det finns redan över 40 kända mutationer på viruset. Blir du smittad av en variant är du ändå inte immun mot de 39 andra. Det är bland annat därför flockimmunitet genom nedsmittning är dömt att misslyckas. Genom vaccin däremot, tror det brukar kallas bredspectrum vaccin, är det möjligt att täcka in många varianter av liknande virus. Sedan ska vi dessutom komma ihåg att det finns idag ingenting som tyder på någon längre immunitet. Frågan är om den ens varar ett år. Någon flockimmunitet kommer därför aldrig nås innan vi har ett vaccin. Det är bland annat därför de flesta andra länder har hårdare restriktioner än vad vi har i Sverige. Man vill helt enkelt inte att så många dör. Man köper sig tid i väntan på vaccin.
Citera
2020-05-08, 20:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Stockholm.

Där ser man. Fick du en läkare att skriva remiss eller ringde du bara på en ambulans? Jag har läst att anhöriga varit förtvivlade och inte fått in sina anhöriga till akutsjukvård.
Citera
2020-05-08, 20:32
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Det du missar Ola, är att det är p.g.a. regeringen. FHM påtalade detta för regeringen i många år. Men sosseregeringen agerade inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tror inte nödvändigtvis det enbart handlar om att viruset "försvinner" i form av att folk haft det och pga väderaspekter. Jag tror även det mycket väl kan handla om att viruset förändrats vilket inte synts fullt ut ännu. Sjukvården i Italien menar att det är klart mildare symptom just nu på en del patienter.

Det vore det bästa som kunde hända, att udden tas bort något från viruset. Färre döda, färre på intensiven och färre på sjukhus överhuvudtaget i både Sverige och hela Europa till att börja med.

Det kan vara så att det är ännu mer smittsamt och ännu fler kommer få det, men att den värsta udden på det är borta och bättre för den som drabbas. Utom för just svårt sjuka sedan tidigare och klart äldre, dom kommer dö av det här också ändå, men det hade dom gjort av en vanlig influensa också isåfall.
Intressant argument. Och det är ju ytterligare ett argument för att försöka skjuta på smittan så mycket det bara går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men borde inte myndigheterna räknat ut det vid det här laget i så fall? Och hur har det lyckas sprida sig till i stort sett varenda hörn av världen om det inte är så smittsamt som man för närvarande tror? Och om det fortfarande var högst smittsamt vilket alltså skulle innebära att många fler än vad man tror i dag skulle haft det redan, borde man fått mycket mer träffar på antikroppsmätningar och dessutom sett en överdödlighet långt tidigare än man trott, det borde vara mer rimligt att tro att dessa tidiga fall man hittar nu i diverse länder (inklusive USA) mer troligt är resultatet av opålitliga tester- eller så kanske det stämmer att det muterat sedan dess och nu blivit mer lättspridande än det inledningsvis var.

Många frågor, få svar..

Vad myndigheterna byggt sin strategi på är ju helt klart en stor fråga.
Bygger den på att det redan var spritt när beslut togs i januari eller bygger den på att datan de hade i januari var inkorrekt?

Vet ej, att strategin förändrats är jag däremot relativt säker på, från att den ska igenom samhället snabbt till nu när det jag ser och har kontroll över säger att vi vill stoppa(alternativt börjar regioner köra eget race att få bort det..)

Spännande tider framför oss! I många avseenden..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in