2020-05-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har redan bemött sån här fånig whataboutism i ett annat långt inlägg och gör det inte igen.

Men upprepar samma mantra hundra gånger om dagen vad Sverige gör fel går bra.

Kul att du åtminstone bemött det, vilket inte kan sägas om någon annan av alla idioter här, men tyvärr orkar jag inte leta igenom 300k inlägg efter just detta så tills vidare finns nog risk att jag klumpar ihop dig med alla andra förnekare.

Det är en otroligt intressant fråga tycker jag varför just denna sjukdom satt igång empatidelen i hjärnan på så extremt många. Även mig ska sägas, jag har aldrig direkt brytt mig om hjärt- kärlsjukdomar. Men det är ju intressant att jämföra Covid med annat som är betydligt farligare.

För en person under 70 år är det enormt mycket större risk att dö i cancer än att dö i Covid-19. Sen är det ingen smittsam sjukdom naturligtvis.
Citera
Medlem
Soterns avatar
En ökning med 135 personer sedan igår av döda. Hur fan kan man få det till att "Trenden är svagt nedåtgående"?

Siffertrolleriet börjar bli löjligt nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Låter konstigt att personal på Karolinska inte ser någon minskning, när man läser detta?

"Som mest har sjukhuset haft ungefär 700 av 1 200 vårdplatser fördelade till vård av covid-19-patienter. Under torsdagen den 7 maj var antalet inneliggande patienter med covid-19, inklusive intensivvård, runt 300 stycken."

En minskning med över hälften.
Från Aftonbladet live-flöde.
De vill låtsas att de har så mycket att göra.
Politik för att få mer resurser.
Citera
2020-05-08, 16:54
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Alla som testats positivt för covid-19 och sen dör räknas in i statistiken för covid-19, oavsett var de dör och vad de faktiskt dör av. Så gör Sverige. Andra länder gör annorlunda. Vissa räknar bara de som dör på sjukhus, vissa (Belgien) räknar även in misstänkt covid-19 (ej provbekräftat) i sina dödstal.

Källa: varenda människa borde veta detta vid det här laget

Socialstyrelsen korrigerar siffrorna två gånger i veckan. Dom lägger även in döda som ej har laboratorietestats för covid. Men där läkare tillskrivit covid19 som dödsorsak.

Källan är ungefär samma som din.
(Om man sett veckans presskonferenser har det framkommit flera gånger.)
Citera
2020-05-08, 16:54
Medlem
Misstänker att svaret är nej, men finns det statistik på etnicitet hos dem avlidit hittills på sjukhus i Sverige?
Citera
2020-05-08, 16:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En ökning med 135 personer sedan igår av döda. Hur fan kan man få det till att "Trenden är svagt nedåtgående"?

Kolla siffrorna på Folkhälsomyndighetens sajt istället. Det finns indikationer på att det är just svagt nedåtgående de senaste veckorna. Men visst, jämför du antalet inrapporterade det senaste dygnet med dygnet innan, så är det fler. Det är dock en ointressant siffra.
Citera
2020-05-08, 16:56
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

Topparnas höjd blir allt lägre. Visserligen i sakta takt men ändock.
Citera
2020-05-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag menade att jag trott man gett vaccin mot sjukdomar typ fågel, svininfluensor som kommit från någon variant utav coronavirus.
Jag har trott att influensor haft sitt ursprung från någon coronavirusvariant och att Covid-19 sjukdomen är en utav sjukdomarna som brutit ut från en coronavirusvariant.

Då har du trott fel och kan tro rätt nu då.

Influensorna du nämner (fågel-, svin) kommer inte från coronavirus. Det är HELT OLIKA virustyper och kan inte ”komma ur varandra”.

Covid-19 har inte brutit ut ur en Coronavirus-variant utan ÄR ett coronavirus och är ingen influensasjukdom - men det ger symptom från luftvägarna.

På länken finns en video där du kan lära dig mer.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fler-virusfragor-far-svar-i-go-kvall
Citera
2020-05-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Ok.

Om man hade lagt all kraft i Sverige på trafiksäkerhet och sänkt hastigheten till 5 km i timmen så hade man sannolikt hamnat ganska nära noll. Implikationerna på samhällsapparaten och ekonomin hade dock fått mycket större konsekvenser på andra områden som en följd av inbromsningen. Resultatet hade varit att man dödat fler än man räddat eftersom mindre pengar hade funnits till andra hälsobefrämjande, botande och livsräddande insatser.

Detta har inget med whataboutism att göra. Det räcker att man inte stirrar sig blind på en enda sak för att förstå det. Samt hänsyn och empati för människor så att man tycker att det är bättre att färre dör och lider än att fler gör det.

Att postulera spridningen som någon ostoppbart är dock höjden av intellektuell ohederliighet.

Baserar man sina åtgärder efter denna pseudovetenskapliga dogm så är man kanske så dum att man tror ett litet barn är jämförbart med ett virus i storlek! Nej, det tror jag faktiskt bara om dig.
Citera
2020-05-08, 16:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hade folk levt sina liv som vanligt men tvättat händerna och hållit avstånd som man rekommenderar hade inte småföretagarna haft det så svårt.

Varför slutar folk att gå till frisören eller till den lokala pizzerian? Har håret slutat att växa och magen är alltid mätt? All den här hysterin med x antal döda per dag skrämmer upp folk. Presentera istället vem det är som dör. Alla är inte i femtonårsåldern.

Jag klippte mig för ett tag sedan det var inte tomt utan 3 frisörer i gång. Bokade kunder kom hela tiden men på dropp in var det bara jag just då.

Det lokala bageriet hade det nästan som vanligt bara något färre som fikade där och lite ojämnare.

Många företag som det gått halvrisigt för innan ser sin chans nu att få lite bidragspengar. Vore bättre att de som knappt går runt slås ut.
Citera
2020-05-08, 16:59
Medlem
Haddock93s avatar
Sverige har nu gått om Nederländerna i antalet döda per 1 miljon

Sverige: 314
Nederländerna: 313
Citera
2020-05-08, 17:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Man tror nästan det är år 1984.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in