2020-05-08, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Den här veckan har inte varit en bra vecka, siffrorna har legat kring 80-135 dagligen och således måste veckan i sig varit en av de värsta hittills eller?

Finns de statistik på antalet döda per vecka?

Tragiskt detta.
Jag läser siffrorna på samma sätt. Men de säger på pressträffen nu att de hoppas att trenden är fortsatt nedgående. Jag har svårt att se det som nedgående?
Citera
Medlem
Vi börjar se en förflyttning från Stockholm till VG? Bevare mig väl.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tvätta händerna, bara 135 döda idag haha

Och glöm inte att hålla avstånd!

Viktigt!
Citera
2020-05-08, 14:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Påskfirandet (resandet) som börjar spöka här är min tro.

Nu har ju nästan alla industrier öppnat upp igen så smittspridningen lär ju inte direkt minska i GBG.

Jag vet inte. Ser man till hur många bekräftade smittade vi har nu så var det ungefär på denna nivån som dödsfallen började springa iväg i Stockholm.
Citera
2020-05-08, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
MERS har funnits i 8 är utan att man hittat ett vaccin, trots att man försöker. Varför skulle man vara mer optimistisk för SARS? Visst, det satsas mer resurser, men det är ändå ingen garanti.

Is there a vaccine for MERS‐CoV? What is the treatment?
No vaccine or specific treatment for MERS is currently available, however there are several vaccines for MERS in development. Treatment is supportive and based on a person’s clinical condition.

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/middle-east-respiratory-syndrome-coronavirus-(mers-cov)
Man skulle nog kunna ta fram vaccin för MERS också, ganska enkelt, men problemet är att vaccinet kan 1) Ge dåligt skydd. 2) Ha farliga bieffekter.

Samma sak gäller COVID-19. Att det tas fram vaccin är jag säker på, men att det ska bli bra är en annan fråga.
Citera
2020-05-08, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
42 avlidna rapporterade i Västra Götaland idag, överlägset högsta siffran här.
Cirkulera, inget att se.
Regeringen har redan uttalat sig idag via proxy att vår strategi är bäst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Gillar att man säger att sverige lyckas "hålla ner kurvan" - alltså att IVA-vården ej kollapsat av överbeläggning. Enda anledningen till det är ju att så jävla många dör utan att IVA-vårdas. Hade man faktiskt försökt rädda gamlingarna så hade IVA varit fullt direkt. Så jävla bisarr grej - man låter alla dö för att kunna vidhålla att vi "lyckats hålla ner kurvan"

Ja det är anledningen och det har även framgått av en del whistleblowers.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALotLessThanZero
Jag läser siffrorna på samma sätt. Men de säger på pressträffen nu att de hoppas att trenden är fortsatt nedgående. Jag har svårt att se det som nedgående?

Instämmer, speciellt nu när även Göteborg börjar bli som Stockholm var i början och det har ju inte direkt blivit mycket bättre i huvudstaden.

Så om vi har två storstäder som är väldigt drabbade lär ju antalet döda öka. Även smittade pga att alla industrier är öppna.
Citera
2020-05-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/drygt-sex-procent-utan-symtom-hade-corona-/

De anställda på Karolinska som testats positivt för covid-19 uppmanas att diskutera situationen med sin närmaste chef.

– Det finns ingen generell rekommendation att de inte ska arbeta med patienter. Men om man vårdar särskilt känsliga patienter, exempelvis patienter med immunbristsjukdomar, kanske man kan ha andra arbetsuppgifter för att minimera riskerna.

Ja detta anade jag för länge sen, med Sveriges vansinniga strategi. Klart att man med, redan brist på vårdpersonal och underbemannat, kommer vara tvungen att låta smittad personal arbeta... Med stor risk för de osmittade patienterna. Sorgligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Cirkulera, inget att se.
Regeringen har redan uttalat sig idag via proxy att vår strategi är bäst.

Jag tror också våran strategi är bäst. Känslan är dock att Västra Götaland snart kommer springa om Stockholms län när det kommer till tryck på vården och dagliga avlidna.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Citat:
MERS har funnits i 8 är utan att man hittat ett vaccin, trots att man försöker. Varför skulle man vara mer optimistisk för SARS? Visst, det satsas mer resurser, men det är ändå ingen garanti.

No vaccine or specific treatment for MERS is currently available, however there are several vaccines for MERS in development. Treatment is supportive and based on a person’s clinical condition.

https://www.who.int/news-room/q-a-de...irus-(mers-cov)

Vilka coronavirusvarianter då?

Trodde det inte fanns något vaccin ännu mot något coronavirus.
… [ Visa mindre ]

Ok, har själv fattat det som att influensavirus och coronavirus är båda virus men inte samma sort,

precis som hund och katt båda är djur men inte samma sort.

Bunsofsteel tipsade ju här om att det finns vaccin för hundar mot kanincoronavirus, jag läste om en av produkterna och där talas om ett års immunitet
https://www.merck-animal-health-usa.com/pdfs/nobivac/studies/canine-cough-cirdc/1-year-Bb-DOI-Lehr-2008.pdf

Bara att jag inte hört talas om vaccin mot coronavirus för människor innan så därför jag frågade.

Så vaccin kommer inte på många år. Då är det enda rätta på lång sikt att bygga upp sjukvårdskapcitet och låta sjukdomen bränna igenom den unga och friska delen av befolkningen. Är man en tjockis som kedjeröker så får man sitta hemma. Vänta nu, precis det vi gör i Sverige.
Citera
2020-05-08, 14:16
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Citat:
Citat:

https://www.who.int/news-room/q-a-de...irus-(mers-cov)

Vilka coronavirusvarianter då?

Trodde det inte fanns något vaccin ännu mot något coronavirus.
… [ Visa mindre ]

Ok, har själv fattat det som att influensavirus och coronavirus är båda virus men inte samma sort,

precis som hund och katt båda är djur men inte samma sort.

Bunsofsteel tipsade ju här om att det finns vaccin för hundar mot kanincoronavirus, jag läste om en av produkterna och där talas om ett års immunitet
https://www.merck-animal-health-usa.com/pdfs/nobivac/studies/canine-cough-cirdc/1-year-Bb-DOI-Lehr-2008.pdf

Bara att jag inte hört talas om vaccin mot coronavirus för människor innan så därför jag frågade.
Jag menade att jag trott man gett vaccin mot sjukdomar typ fågel, svininfluensor som kommit från någon variant utav coronavirus.
Jag har trott att influensor haft sitt ursprung från någon coronavirusvariant och att Covid-19 sjukdomen är en utav sjukdomarna som brutit ut från en coronavirusvariant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in