2020-05-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iCYAto
Och du vet att kroppen INTE har något sätt att räkna kalorier på? Det är ett energimått vi själva har kommit på, kroppen svarar med hormoner, inte på kalorier. Sedan är det klart att viss fettförbränning sker, men den största andelen kommer vara från det kolhydrater/glykogen som finns lagrat. Fastar vi så töms detta lager och vi använder större andel fett som källa, det är inget hokuspokus - det är så våran kropp är utformad.

Svara gärna på frågan istället. Vet du vad du länkar till? Just nu är bollen på dig tycker jag. Svara på det som Jpettersson1991 fetmarkerade. Blir intressantare då.
Senast redigerad av MRZnr1 2020-05-08 kl. 10:53.
Citera
2020-05-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Svara gärna på frågan istället. Vet du vad du länkar till? Just nu är bollen på dig tycker jag. Svara på det som Jpettersson1991 fetmarkerade. Blir intressantare då.

Läs igenom svaren i tråden istället.

Citat:
Är du seriös när du citerar ett inlägg som totalt slår sönder din bild? Det är klart att fettinlagring kommer att ske om man överäter, det var väl inte det vi prata om? När skrev jag att man kommer gå ner i vikt vid överätning? Jag skrev att du DELVIS hade fel, du skrev att fettförbränning sker konstant - det är fel. Först och främst tar kroppen från glykogenreserverna, och när dom är slut så tar den av fettet. Äter du lite, så får du mindre i just dessa glykogenreserverna, och kroppen kan göra sig av med dom fortare och sedan börja ta av fettet.

Det är ingen som påstått att man kommer gå ner i vikt i oändlig tid bara för att man utesluter kolhydrater. men för kroppen så existerar inte kalorier - det är ett påhitt från människan för att enkelt kunna räkna ut makronutrienter i ett livsmedel. Kroppen räknar inte på det sättet, men den kommer ALLTID prioritera lagrad glykogen före fettreserver, sålänge det finns glykogen så kommer kroppen förbränna det främst.
Citera
2020-05-08, 11:20
Medlem
Som rapporterat tidigare så kan kroppen UNGEFÄR lagra 2000kcal i form av glykogen i muskler och i lever, när dessa är förbrukade så kommer kroppen att använda sig av det fett som finns lagrat.

Vid fasta eller ketogendiet så finns mycket mindre andel glykogen lagrat (runt 500kcal) och då kommer större andel av den energi som förbrukas vara av ditt kroppsfet, vilket betyder att du kommer tappa fett snabbare vid fasta/keto - och det är inte hittepå, det är fakta.
Citera
2020-05-08, 11:29
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Som rapporterat tidigare så kan kroppen UNGEFÄR lagra 2000kcal i form av glykogen i muskler och i lever, när dessa är förbrukade så kommer kroppen att använda sig av det fett som finns lagrat.

Vid fasta eller ketogendiet så finns mycket mindre andel glykogen lagrat (runt 500kcal) och då kommer större andel av den energi som förbrukas vara av ditt kroppsfet, vilket betyder att du kommer tappa fett snabbare vid fasta/keto - och det är inte hittepå, det är fakta.
Fettförlustens hastighets beror på kaloriunderskottets storlek och inget annat (inom fysiologiska gränser givetvis. Mängden fett man kan tappa per dygn är begränsad). Man har en högre fettförbränning med ketogen kost, det stämmer, men även en större fettinlagring. Detta är inte särskilt viktigt såvida du ligger på kaloriunderskott, då kommer fettförbränningen vara större än inlagringen. Och detta sker oavsett hur fördelningen av fett respektive kolhydrat ser ut i kosten.
Citera
2020-05-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fettförlustens hastighets beror på kaloriunderskottets storlek och inget annat (inom fysiologiska gränser givetvis. Mängden fett man kan tappa per dygn är begränsad). Man har en högre fettförbränning med ketogen kost, det stämmer, men även en större fettinlagring. Detta är inte särskilt viktigt såvida du ligger på kaloriunderskott, då kommer fettförbränningen vara större än inlagringen. Och detta sker oavsett hur fördelningen av fett respektive kolhydrat ser ut i kosten.

Absolut, men att större fettinlagring från fett i kosten är inte detsamma som att lägga på sig fettreserver (det vi kallar fett runt magen t.ex) det är helt felaktigt, dem förbränns på två helt olika sätt. Och dem ter sig helt olika i kroppen, om vi räknar på ditt sätt i kalorier så är inte 1000kcal från kolhydrater och 1000kcal från fett densamma, dom kommer inte ge samma viktuppgång då det frisätts insulin för kolhydraterna men inte för fettet (som är ett fettinlagrande och hungerhöjande hormon), leptin frisätts i större utsträckning av fett i kosten vilket gör dig både mättare längre och ökar ditt HGH i kroppen.

Att däremot äta en kost med mycket fett och kolhydrater är för kroppen riktigt värdelös då fett är mättat på energi och i samband med kolhydrater (insulin) ökar fettinlagringen och hungern.
Senast redigerad av iCYAto 2020-05-08 kl. 11:40.
Citera
2020-05-08, 11:48
Medlem
Citat:

Och att kalorier från olika makronutrienter skulle vara densamma är verkligen inte sant, som jag skrivit tidigare - kroppen räknar inte kalorier, så 2000 "kalorier" från kolhydrater vs 2000 "kalorier" protein och 2000 "kalorier" från fett skulle ge samma viktnedgång/viktuppgång är helt felaktigt, det ger helt olika respons i kroppen.
Citera
2020-05-08, 11:54
Medlem
Citat:

https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-and-weight-loss#section2
Citera
2020-05-08, 12:55
Medlem
Citat:
Läs igenom svaren i tråden istället.

Det är ingen som påstått att man kommer gå ner i vikt i oändlig tid bara för att man utesluter kolhydrater. men för kroppen så existerar inte kalorier - det är ett påhitt från människan för att enkelt kunna räkna ut makronutrienter i ett livsmedel. Kroppen räknar inte på det sättet, men den kommer ALLTID prioritera lagrad glykogen före fettreserver, sålänge det finns glykogen så kommer kroppen förbränna det främst.

Hänger inte med. Men för att göra det lätt. Ska jag räkna kalorier när jag går ner i vikt eller vad ska jag göra tycker du?
Citera
2020-05-08, 12:58
Medlem
Citat:
Hänger inte med. Men för att göra det lätt. Ska jag räkna kalorier när jag går ner i vikt eller vad ska jag göra tycker du?

Du gör vafan du vill, men det är påhittat mått för kroppen fungerar inte riktigt på det sättet - det är en oerhörd förenkling av hur kroppen fungerar. Eftersom du inte förstår dig på kroppen så tycker jag att du ska fortsätta räkna kalorier
Citera
2020-05-08, 13:01
Medlem
Citat:

Men vi kan bara kolla ungefär 50 år bakåt i tiden, fetma var då inte ett folkhälsoproblem som det är idag, undra vad det beror på? Kan det vara något med kosten, eller räknade dom kalorier förr?

Förr åt man i större utsträckning protein och fett, sedan blev det storskalig tillverkning av processad mat och snabba kolhydrater - och fetman växte i takt med det.
Citera
2020-05-08, 13:04
Medlem
Citat:
Du gör vafan du vill, men det är påhittat mått för kroppen fungerar inte riktigt på det sättet - det är en oerhörd förenkling av hur kroppen fungerar. Eftersom du inte förstår dig på kroppen så tycker jag att du ska fortsätta räkna kalorier

Citat:
Men vi kan bara kolla ungefär 50 år bakåt i tiden, fetma var då inte ett folkhälsoproblem som det är idag, undra vad det beror på? Kan det vara något med kosten, eller räknade dom kalorier förr?

Förr åt man i större utsträckning protein och fett, sedan blev det storskalig tillverkning av processad mat och snabba kolhydrater - och fetman växte i takt med det.

Ville bara kolla på om du har en lösning istället för att bara kritisera. Sambon är Licensierad kostrådgivare vilket du iaf inte är.
Trodde du hade något att komma med. Men tydligen så vill du bara hacka på andra och försöka hitta fel att anmärka på. En loser med andra ord.
Citera
2020-05-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ville bara kolla på om du har en lösning istället för att bara kritisera. Sambon är Licensierad kostrådgivare vilket du iaf inte är.
Trodde du hade något att komma med. Men tydligen så vill du bara hacka på andra och försöka hitta fel att anmärka på. En loser med andra ord.

Ja uppenbarligen vet du inte hur dåligt insatta kostrådgivare är, vad tar det att bli? En veckas utbildning? Kan du på något ställe hitta ett faktafel i det jag skrivit så får du 1000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in