2020-05-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, jag har inte fel. Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. Ligger du på kaloriunderskott under en längre tidsperiod så kommer fettmassan att minska, oavsett frekvensen på måltider. Även om man använder glykogenet för stunden så kommer energin tas från fett om man ligger på kaloriunderskott. Det är som sagt ingen av och-på knapp. Annars ser jag gärna en källa bakom ditt påstående.

http://sockerfritri.se/fettforbranning-nutritionell-ketos/
https://www.allevo.nu/app/uploads/2016/08/1-Ketogen-Diet.pdf
https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
https://www.lifezone.se/ketoner-och-fettforbranning/

Varför tror du att LCHF fungerar så bra om det görs strikt? Jo för att kroppen använder fett som den primära energikällan, då man inte äter kolhydrater producerar inte kroppen så mycket Glykogen.

Så jo, du har fel.
Citera
2020-05-08, 09:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iCYAto
http://sockerfritri.se/fettforbranning-nutritionell-ketos/
https://www.allevo.nu/app/uploads/2016/08/1-Ketogen-Diet.pdf
https://traningslara.se/fysiologins-abc-fettforbranning-ar-inte-det-samma-som-viktnedgang/
https://www.lifezone.se/ketoner-och-fettforbranning/

Varför tror du att LCHF fungerar så bra om det görs strikt? Jo för att kroppen använder fett som den primära energikällan, då man inte äter kolhydrater producerar inte kroppen så mycket Glykogen.

Så jo, du har fel.
Citat:
Att kolhydrater minskar fettförbränningen är bevisat in i absurdum. Det är ingen frisk människa som skulle få för sig att ifrågasätta detta faktum. Problemet här är ju att gemene man tror att fettförbränning innebär viktnedgång. Så om någon säger att kolhydrater innebär en lägre fettförbränning så tänker ju gemene man att det försämrar viktnedgången.

Citat:
Kroppen är nämligen otroligt bra på att balansera förbrukningen av fett och kolhydrater efterhand och det enda som kommer avgöra om du går upp eller ner i vikt är kalorierna.

Rekommenderar att läsa det du länkar nästa gång.
Citera
2020-05-08, 09:10
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte fel. Vid kaloriunderskott kommer energin tas från fett. Det är inte antingen eller när det gäller val av energi som källa. Ligger du på kaloriunderskott under en längre tidsperiod så kommer fettmassan att minska, oavsett frekvensen på måltider. Även om man använder glykogenet för stunden så kommer energin tas från fett om man ligger på kaloriunderskott. Det är som sagt ingen av och-på knapp. Annars ser jag gärna en källa bakom ditt påstående.

Och du vet att kroppen INTE har något sätt att räkna kalorier på? Det är ett energimått vi själva har kommit på, kroppen svarar med hormoner, inte på kalorier. Sedan är det klart att viss fettförbränning sker, men den största andelen kommer vara från det kolhydrater/glykogen som finns lagrat. Fastar vi så töms detta lager och vi använder större andel fett som källa, det är inget hokuspokus - det är så våran kropp är utformad.
Citera
2020-05-08, 09:14
Medlem
Citat:
Rekommenderar att läsa det du länkar nästa gång.

Är du seriös när du citerar ett inlägg som totalt slår sönder din bild? Det är klart att fettinlagring kommer att ske om man överäter, det var väl inte det vi prata om? När skrev jag att man kommer gå ner i vikt vid överätning? Jag skrev att du DELVIS hade fel, du skrev att fettförbränning sker konstant - det är fel. Först och främst tar kroppen från glykogenreserverna, och när dom är slut så tar den av fettet. Äter du lite, så får du mindre i just dessa glykogenreserverna, och kroppen kan göra sig av med dom fortare och sedan börja ta av fettet.
Citera
2020-05-08, 09:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Är du seriös när du citerar ett inlägg som totalt slår sönder din bild? Det är klart att fettinlagring kommer att ske om man överäter, det var väl inte det vi prata om? När skrev jag att man kommer gå ner i vikt vid överätning? Jag skrev att du DELVIS hade fel, du skrev att fettförbränning sker konstant - det är fel. Först och främst tar kroppen från glykogenreserverna, och när dom är slut så tar den av fettet. Äter du lite, så får du mindre i just dessa glykogenreserverna, och kroppen kan göra sig av med dom fortare och sedan börja ta av fettet.
Nej, det ”slår inte sönder” min bild. Det stödjer snarare mitt uttalande. Att kaloribalansen avgör, ligger du på minus går du ned i fettmassa. Och jag har aldrig skrivit att det sker konstant. Läs noggrannare nästa gång innan du försöker ta en diskussion du uppenbarligen inte har koll på. ”Börjar sedan ta av fettet” Det är ingen av och på knapp.
Citat:
Så om någon säger att kolhydrater innebär en lägre fettförbränning så tänker ju gemene man att det försämrar viktnedgången.
Gemene man, du i detta fall, missförstår fysiologin.

I länken du själv postade står tydligt:
Citat:
Kroppen är nämligen otroligt bra på att balansera förbrukningen av fett och kolhydrater efterhand och det enda som kommer avgöra om du går upp eller ner i vikt är kalorierna.
Hur säger det emot vad jag skrivit och stödjer det du skrivit?
Citera
2020-05-08, 09:43
Medlem
Citat:
Nej, det ”slår inte sönder” min bild. Det stödjer snarare mitt uttalande. Att kaloribalansen avgör, ligger du på minus går du ned i fettmassa. Och jag har aldrig skrivit att det sker konstant. Läs noggrannare nästa gång innan du försöker ta en diskussion du uppenbarligen inte har koll på. ”Börjar sedan ta av fettet” Det är ingen av och på knapp.

När ska du förstå att kroppen har inget sätt att räkna dessa kalorier som du håller på att tjata om? I princip finns det en av och på knapp, kroppen prioriterar dessa bränslen på olika sätt - att man tar det som är lättast att förbränna (glykogen) och sparar det mest livsviktiga (fettreserver). Du har inte svarat på varför man lättast går ner i vikt med en ketogen diet, är det för att man äter mindre kalorier? Eller kan det bero på andra orsaker?

Snälla läs på något innan du uttalar dig.
Citera
2020-05-08, 09:44
Medlem
Citat:

Jag skrev också att desto mindre "kalorier" du äter, desto mindre kommer att lagras in till glykogen - vilket i sin tur innebär att kroppen har mindre glykogen att förbränna innan den kan gå på fettreserverna.

Du har samma kunskap om fysiologi och nutrionslära som en onlinePT, måste jag bara tillägga.
Senast redigerad av iCYAto 2020-05-08 kl. 09:49.
Citera
2020-05-08, 09:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
När ska du förstå att kroppen har inget sätt att räkna dessa kalorier som du håller på att tjata om? I princip finns det en av och på knapp, kroppen prioriterar dessa bränslen på olika sätt - att man tar det som är lättast att förbränna (glykogen) och sparar det mest livsviktiga (fettreserver). Du har inte svarat på varför man lättast går ner i vikt med en ketogen diet, är det för att man äter mindre kalorier? Eller kan det bero på andra orsaker?

Snälla läs på något innan du uttalar dig.
Det är för man äter mindre kalorier. Inget magiskt med en ketogen kost. Jag går ned ”lättast” i vikt med en kost som innehåller högre andel kolhydrat och lägre andel fett. Det handlar om personliga preferenser och inget annat. LCHF eller ketogen kost är inget undantag för fysiologin och kaloribalansen hos människor. Ni kan gärna få tro det, dock har ni fel. Kroppen har ett visst behov av kalorier, varierar från individ till individ, ligger man på underskott så går man ned. Oavsett om man inkluderar kolhydrat eller inte.
Citera
2020-05-08, 09:50
Medlem
Citat:
Det är för man äter mindre kalorier. Inget magiskt med en ketogen kost. Jag går ned ”lättast” i vikt med en kost som innehåller högre andel kolhydrat och lägre andel fett. Det handlar om personliga preferenser och inget annat. LCHF eller ketogen kost är inget undantag för fysiologin och kaloribalansen hos människor. Ni kan gärna få tro det, dock har ni fel. Kroppen har ett visst behov av kalorier, varierar från individ till individ, ligger man på underskott så går man ned. Oavsett om man inkluderar kolhydrat eller inte.

Okej, nu vet jag att du är totalt oinsatt i fysiologi.

https://www.youtube.com/watch?v=Oi7uzVZVEkg
Citera
2020-05-08, 09:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Okej, nu vet jag att du är totalt oinsatt i fysiologi.

https://www.youtube.com/watch?v=Oi7uzVZVEkg
Och jag vet att när personen jag diskuterar med länkar ett youtube-klipp så är diskussionen över.
Citera
2020-05-08, 09:58
Medlem
Citat:

Jag börjar nästa undra om du är något slags troll? Du tjatar om dessa kalorier i varenda inlägg, ---->DET ÄR PÅHITTAT <----- varför räknas dessa kalorier i kroppen? Kroppen svarar BARA med hormoner, inget annat. Tror du får läsa på vad det en ketogen diet innebär, det handlar inte om kalorier (spoiler)

Och hur tror du våran kropp är utformad ursprungligen, ett konstant inttag av mat och kolhydrater? Svar nej, våra kroppar är gjord för fasta och för en diet där du äter mycket fett/protein och ett begränsat intag av komplexa kolhydrater om det fanns tillgängligt. Så kroppen har utvecklat ett system för detta, så om vi i naturen hade turen att hitta kolhydrater (såsom bär och andra frukter) så utsöndras insulin som får kroppen att lagra detta som fett, som var livsnödvändigt under den tiden det var svårare att hitta kolhydrater.
Citera
2020-05-08, 09:59
Medlem
Citat:
Och jag vet att när personen jag diskuterar med länkar ett youtube-klipp så är diskussionen över.

Ett youtubeklipp som förklarar denna process, mycket smidigare än att jag måste skriva det - för uppenbarligen vet du ingenting av vad du pratar om.

Den kunskapen du har visat upp, är sådant man lärde sig på gymnasiets näringslära i gymnastiken, "kalorier in och kalorier ut" Det är VÄLDIGT förenklat att sätt att förklara det så även det mest dumma kan förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in