2020-05-07, 23:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fattar du inte att det inte går att använda 200 länders data från exempelvis Worldometer? Alla rapporterar olika, alla befinner sig i olika faser i epidemin. Säger inget.
Så hur f_n kan du då veta att vi är ett genomsnittsland?
Arghhh.
Citera
2020-05-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så hur f_n kan du då veta att vi är ett genomsnittsland?
Arghhh.

Det är av de länder som det finns data för, fatta nån gång!
Citera
2020-05-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej. Utandningsluften är speciell eftersom den är varm, fuktig och produceras i stor mängd. Att fånga upp den i ett munskydd verkar ohygieniskt. Gissar att bakterier frodas där just därför att det är så tättslutande och varmt och fuktigt. Och alltid är det lite luft som smiter ut på sidorna. Tycker det verkar vansinnigt.

Andra kläder kan man bära lite mer löst och ledigt, men ett munskydd ska vara flera lager och smita tätt, tätt åt för att ha någon effekt. Varför inte kalla det munblöja för att beskriva vad det egentligen är?

Allmänt krav på munblöja? Nej tack!
Så du fortsätter engagera dig i frågan, varför?
Citera
2020-05-07, 23:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Rätt enkelt. Sparka ut de inkompetenta på äldreboendena och låt de gå utbildningar. Höj lönen, inför utbildningskrav. Höj skatten, byt ut politikerna. Byt ut dålig ledning och styrning som inte fungerar. Dra ihop ett team av flasbacksalarmister och låt dem jobba på äldreboenden medans allt ovan görs. De vet ju bäst! För vem skulle annars ta hand om de gamla under tiden?

Ja eller hur, privatisering gör vården bättre, låt staten sälja ut pengakossor som energibolag, allt kommer ge konsumenten ett val att välja det bästa och är en Win Win.

Kapitalister som vårdar mänskligheten är effektivast....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så enligt dig är t.ex. Sydkorea, Kina och sydeuropa mästare på social distansering jämfört med Sverige?
Sorry, jag köper inte det.
Är det något land, som redan från början, har "social distansering" som normaltillstånd så är det väl Sverige.

När det kommer till nationer som kan det här med smittor så hittar man dem Asien. På samma sätt som gemene man här i Sverige inte hade haft en aning om hur man hanterar en jordbävning så vet vi inte heller hur man hanterar pandemier. Det gör asiaterna då dem har förstått allvaret i smittoutbrott och agerar därefter. I Europa och övriga världen tror jag effekten av munskydd snarare stjälper då masken inger en falsk trygghet att bege sig ut i samhället. Så där håller jag faktiskt med FHM. Det är ju helt ny situation för övriga världen detta. Asien, not so much.
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Man är inget fenomen om man ligger snart 6a med mest döda per miljon. Inger ser upp till Sverige lilla vän

Det spelar väl ingen roll hur det ser ut nu. Ingen vet vad som i slutändan kommer att visa sig ha varit bäst. Vi får heltenkelt avvakta och se hur det slutar. Om kanske fem år kan vi titta tillbaka och se om och i så fall hur olika strategier producerat olika resultat. Vad Inger ser upp till är ointressant.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Skönt att veta att fler tar detta på allvar. Man kan ju iaf ha visir eller skyddsglasögon på sig när man handlar. För just nu skiter jag fullständigt i om folk blänger.

Vi syns i matbutiken när alla blänger på oss som har munskydd. Tror personligen på att de är avundsjuka på att vi har några
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Öm tå? Nej jag tycker nackskott vore dåligt. Klart vi ska skydda våra äldre. Skriver jag ju i mitt inlägg om du läser det igen och andas.

Öm tå? Nej du går emot precis varenda sak som man propagerat om medmänsklighet och människosyn.
Och du är så jävla korkad att du tror att detta virus kommer vara så här för alltid men inser inte att det historiskt finns minst ett virus som kommit i en andra omgång och då attackerade yngre i stället.
Citera
2020-05-07, 23:09
Medlem
Today, 07:38 AM
https://www.reuters.com/article/us-h...source=twitter
CHICAGO (Reuters) - U.S. scientists are working to understand a rare, life-threatening inflammatory syndrome in children associated with exposure to the new coronavirus by quickly assembling clinical trials and patient registries.
....
Cases were first reported in Britain, Italy and Spain, but now doctors in the United States are seeing clusters of kids with the disorder, which can attack multiple organs, impair heart function and weaken heart arteries.

This emerging syndrome, which may occur days to weeks after a COVID-19 illness, reflects the surprising ways that this entirely new coronavirus infects and sickens its human hosts.

At least one child in Britain has died. No children are believed to have died so far in the United States, “but that could change,” said Dr. Sean O’Leary, a pediatric infectious disease expert at Children’s Hospital Colorado who serves on the American Academy of Pediatrics committee on infectious disease.
Citera
2020-05-07, 23:09
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Siffror dit och siffror hit. Helst vill man ju inte veta... Men Italien har nästan testat dubbelt så många per capita än Sverige.

Testar man fler, så får man fler som avlidit, av Covid 19?

Sverige testar 14 000 per 1 M och Italien 39 000 / 1 M.

Så hade Sverige testat lika mycket som Italien, så hade det varit fler som avlidit per dygn. Vi kommer troligen få se mer tillförlitlig statistik framöver... (Mortaliteten går ju att jämföra med tidigare år, och genomsnitt) Eller skall vi fråga krematorierna hur mycket extra jobb de har nu?

Jag tror inte vi får fler döda om vi testar fler. Speciellt inte när SCB går genom siffrorna nu och redovisar i dödsregistret vad som tog livet av patienten.

Sverige redovisar folk som dött med covid19 som döda av covid19. Det är sen gammalt. Och repeterades idag på presskonferensen.
Citera
2020-05-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Nu förvränger du igen, jag har ju sagt tydligt nu att det INTE handlar bara om intensivvård utan även om 700+ andra covid-patienter som vårdas i Sthlm.

Om de flesta i Sverige inom vården har det "som vanligt", får du visa en väldigt tydlig källa på det. Annars är det bara dina egna fantasier. Jag debatterar inte mot fria fantasier. Ha en bra kväll, over and out.
Lika dumt som att tro att alla elektriker i Sverige håller på att jobba ihjäl sig för att en storm dragit in över Småland och fällt en massa träd över elledningarna.

Regionens linjearbetare får en hektisk tid och linjearbetare från andra regioner kan vara tvungna åka till Småland och hjälpa till.

Men industrielektrikern på Munksunds bruk och installationselektrikern i Lysekil får ingen högre arbetsbelastning på grund av stormen.
Citera
2020-05-07, 23:11
Medlem
Citat:
Det är av de länder som det finns data för, fatta nån gång!
Sverige är ju värre än hur det ser ut i Asien, Europa, Världen
https://i.imgur.com/H1PyASa.png
Sveriges kurva är överst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in