2020-05-07, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Hörru, om du inte själv är en lortgris finns det ingen anledning att ta illa vid dig.

Om du inte tror att hela världen haft ögonen på fenomenet Sverige inför sitt val att öppna får du väl tro det. Om Sverige hade fullständigt skenat iväg hade de aldrig vågat öppna. Nu har de sett att det går att ta hand om sina sjuka trots att man har ett öppnare samhälle än de själva tidigare haft.

För du tror väl inte att de inte inser att smitta och död kommer att spridas mer nu när de öppnar upp?

Man är inget fenomen om man ligger snart 6a med mest döda per miljon. Inger ser upp till Sverige lilla vän
Citera
2020-05-07, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis. Exakt likadant gör vi nu - när vi tvättar händerna, spritar de när vi inte har tillgång till tvål och vatten, och inte petar oss i ansiktet. Den lilla säkerhetsmarginal att ta på en mask och ha den på sig till man kommer hem, skulle kunna rädda många människor, då man vet att det bildas aerosoler direkt ut i luften tom när man pratar lugnt. Även de utan symptom skulle kunna minimera smittspridning med mask.

Så instämmer med dig men den lilla eventuella marginal vi får med mask för att rädda liv under en liten liten period av vårt liv - är värt det!

Sådana här tygmasker FÅR man endast använda NÄR man är helt symptomfri.

De stoppar nämligen inte viruset utan endast bromsar lite.

P.S. sen överskattar du människors förmåga att hantera sådana här masker. Det är upp till var och en att antingen göra en sådan själv (finns instruktioner på nätet) eller köpa (finns åtminstone att köpa i Stockholm i olika butiker) men man ska inte tro att man hindrar virusets framfart. Och hanteringen av kontaminerade plagg kräver noggrann hygien. Alla byter inte ens strumpor varje dag och nu skulle de hantera ett plagg som måste betraktas som "giftig" samt tvättas i 90 grader.

Tänk på alla människor som inte ens har en tvättmaskin hemma. Ska de samla på sig en hög av sådana för att sen tvätta dem i den allmänna tvättstugan? :-(
Senast redigerad av sno 2020-05-07 kl. 21:42.
Citera
2020-05-07, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag håller med om att det finns svenskar som är egoistiska. Särskilt här på Flashback där många vill göra kortsiktiga vinster för att i längden förlora desto mer. Ett mycket oförsiktigt och oförståndigt sätt att hantera en långvarig kris på, som sannolikt skulle leda till både mer död och långvarigt lidande. Och det är väl oempatisk och hänsynslöst om något!

Gissa du bara igen eller har du en källa på det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Aktuellt. En sjuksköterska från IVA säger dom är mitt i stormen. Ingen lättnad sen påsk. Psykopaten Tegnell menar att det lättat i Stockholm
Förbannade odugliga psykopat. Han borde åtalas.

Men för helvete! Om antalet inlagda minskat med 30% sedan någon vecka, så har det ju minskat.
Att inte de anställda upplever att det lugnat sig, förvånar mig inte ett skit. Dom blir väl mer och mer slitna för varje dag.
Ingen har sagt att det är lugnt inom vården. Inte ens Tengele..
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Med all respekt, en sjuksköterska ser väl ändå inte helheten?

Överlag så verka utvecklingen åtminstone stagnerat.

Inget tyder på att sverige är värre än genomsnittet. Men med det sagt så tycker jag fortfarande att man kunde ha gjort mkt mer för skydda riskgrupperna.
Eller hur. Att enskilda soldater tycker att kriget är jobbigt betyder inte att generalen gör fel. Känns så elementärt att man tar på sig skämskudden, för att det ska behöva sägas.
Citera
2020-05-07, 21:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Man är inget fenomen om man ligger snart 6a med mest döda per miljon. Inger ser upp till Sverige lilla vän
Fast det var ju det här med att vi är lite bättre på att räkna.
Citera
2020-05-07, 21:39
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Fyfan man får ju ångest. Han är ju värre än en lungcancersjuk

Verkligen hemskt och detta var alltså filmat en månad efter att han blev frisk från Covid-19.
Riktigt skrämmande och han är inte heller gammal.

Visa sånt här på presskonferenserna så folk fattar!
Citera
2020-05-07, 21:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Nej då, enligt tråden är Sveriges resultat oundvikligt.
Danmark kan vidta vilka åtgärder somhelst slutresultatet blir ändå samma dödstal som Sveriges.
Nu får vi pröva detta i praktiken.

nonsens
smitta sprids bara om den får bra tillgång till näring, svälter man ut den så tynar den bort i sinom tid.
vaccin är en hejjare på svälta ut sjukdommar. verkar som vi är 6-18 mån bort från storskalig vaccinering.. efter det kommer vi räkna väldigt få nya covid-19 sjuka så gäller hålla det så lågt som möjligt tills dess. Att skynda och smitta landet frivilligt med alla dödstal det innebär är bara IDIOTI
Citera
Medlem
SNÄLLA LÄS DETTA!!!!Nu ska jag berätta vad som fått mej sååå djävla upprörd ikväll...
Min dotter (som jag berättat om i tidigare inlägg) ringde mej för en stund sedan..
Hon har antagligen smittats av Covid-19 då hon arbetar som sjuksköterska med de äldre som extra. Hon arbetar annars inom barnonkologen.
Nu är hon sjuk. Och när jag pratar med henne säger hon att hon är nästan säker på att det är Covid-19.
Hon ringer sin chef och frågar om hon inte kan få ta en test, iom att hon även vill återgå till arbete så fort som möjligt OM det inte är Covid-19..
Hennes chef säger att, " ja vi kanske får försöka göra detta..
Chefen berömmer även min dotters arbete och att hon är populär bland sina arbetskamrater mm...
Men innan hon slutar säger hon följande: -" Det har kommit till min kännedom att du och några kollegor använder munskydd..om du fortsätter med det så kommer du att omedelbart att tas ur tjänst"..!!!!!
Hon blir paff och fatrar inte varför och frågar sin chef vad som är anledningen..
-"Det finns äldre som kan bli kränkta och känna oro när ni bär dessa"..
Så hennes chef menar på fullt allvar att de kan bli "kränkta" av munskydd och att detta är viktigare än att fler avlider??
Två stycken på hennes avdelning har redan dött.
Jag har tamefaan gett upp på detta PAJASLAND!!
Är bara sååå trött på detta!
Citera
Medlem
Jag beställde några pp3-masker i slutet på januari. Vem som helst som följde utveckling i Kina förstod redan då att det skulle bli en pandemi. I februari utökade jag med Virkon, bunkrade, beställde medicin och googlade på ventilationer, men hittade inte det sistnämnda. Jag ringde högt uppsatt tjänsteman och tyckte att de borde stoppa flygen från Iran och Italien. Personen i fråga verkade helt nollställd.
Sedan kom mars. Vändpunkten.
Final i Friends Arena, 27 000 åskådare. Jag tog för givet att det inte skulle bli av. Nu hade smittan börjat spridas rejält i Italien. Finalet på Friends fick chockerande nog grönt ljus. Det var då jag insåg vilken väg Sverige bestämt sig för. Detta var planerat i förtid och inget ad hoc.

Tengil och Co trodde de skulle få med sig England, med engelsmännen tog sitt förnuftet till fånga. Kvar stod Sverige ensam med sin cyniska strategi.

Sverige, humanismens stormakt, valde att låta näringslivet gå före folket.
Nu sitter Tengil med vänner och klurar på sina matematiska modeller och portionerar ut smittspridningen i intervaller. Överfulla bussar, mystiska datahaverier, tidigareöppnaden av uteserveringar, fake-news, desinformation. Listan är lång.

Prestige och den så kallade "Sverigebilden" har tagit över allt sunt förnuft. De kommer köra landet rätt in i kaklet. Eller inte landet. Folket.
Citera
2020-05-07, 21:41
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Gissa du bara igen eller har du en källa på det?
När du ger mig källan på att Sveriges strategi kommer att sluta sämre än andra länder, så lovar jag att jag ska plocka fram källan på att Sveriges strategi kommer att sluta bättre än andra länder.
Citera
2020-05-07, 21:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag tror allvarligt att detta beror på att det sker något internationellt.
Och att det dessutom har det hänt i andra länder som var mycket mer befolkade i Sverige.

Ponera till exempel att viruset bara hade funnits i Sverige. Och i inget annat land.
Man hade då inte haft någon att jämföra sig med.
Man bara hamnade vid ett läge där man under ett dygn rapporterades 100 dödsfall.

Det är lite svårt kanske att föreställa sig scenario.
Detta för vi är avtrubbade av siffrorna man fått höra av andra länder.

"Problemet" är att de första att drabbas var ett land med 6 gånger så många invånare.
Och vid ett läge fick man höra att det var typ "600" döda per dag.
Wow liksom. Stackars italienare. Punkt. Det finns inte mycket mer än så.
Det finns efter flera veckor maz siffran som varit lite under 200 dödsfall i Sverige.

Men 200 är JU 400 mindre än vad Italien hade när man var mitt i krisen. Och när man grät för de där stackars italienare.

Men som sagt, 200 är ju ionte så farligt. Italien hade JU 600. Eller till och med 900 den värsta dagen. Ojojoj stackars italienare.

Och då har man tappat bort sej. Det räcker inte att förklara att 200 svenska dödsfall är motsvarar 1 200 dödsfall i Italien. En siffra som aldrig redovisats under en dag.

Så är det med det. Man har kunnat lura folk ytterligare. Man hade "turen" hade det redan sket en massa i andra länder. Och speciellt i länder med mer befolkning. Och så har man lurat. Och man har blivit lurat.
Nej, det är inte så att FHM har gjort något medvetet. Men det är nog alla som inbillat sig detta.
Att 200 dödsfall under ett dygn i Sverige INTE är som 1 200 som i Italien.

Och där tar det slut. Vi har ju INTE ett katastrofläge som Italien. Nej nej nej. Siffrorna säger ju annat.

Slutsumman är att Sverige har kunnat "utnyttja" de andra siffror.
Hade virus bara funnits i Sverige.
Eller hade virus börjat först i Sverige.
Då hade man värderat siffrorna på ett annat sätt.

Dina siffror verkar lite kassa? 115 är väl maxsiffran i Sverige i antal döda på ett dygn. Avrundar du till 200 blir det lite väl häftigt.

Italiens högsta på ett dygn är 919.

115 x 6 = 690
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in