2020-05-07, 22:57
Medlem
NY HEALTH ADVISORY: Pedriatric Multi-system inflamatory Syndrome Potentially Associated With Covid-19 in Children
Today, 12:40 PM
Source: https://www.health.ny.gov/press/rele...y_syndrome.pdf

SUMMARY
•Recently, the Novel Coronavirus (COVID-19) has been reported as possibly linked with a pediatric multi-system inflammatory syndrome disease – “Pediatric Multi-System Inflammatory Syndrome Potentially Associated with COVID-19.”

•As of May 5, 2020, sixty-four ( 64) suspected pediatric clinical cases compatible with multi-system inflammatory syndrome associated with COVID-19 have been reported in children in New York State hospitals, including New York City.

Hospitals must immediately report cases of pediatric multi-system inflammatory syndrome potentially associated with COVID-19 in patients who are under 21 years of age to NYS DOH through the Health Emergency Response Data System (HERDS) application on the health commerce system (HCS) andperform a diagnostic and serological test to detect the presence of SARS-COV-2 , the virus that causes COVID-19, or corresponding antibodies in the patient.
Tags: None
Citera
2020-05-07, 22:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Har du helt missat hur jävla dåligt folk sköter sig i Sverige när det kommer till social distansering? Är du så pass godtrogen att du tror att folk inte hade begett sig ut och storhandlat med rinnande nästa med tankesättet "jag använder ju ändå mask" ? Vet inte vilket land du lever i men verkligheten gör sig påmind. Sunt förnuft gör sig inte gällande.
Så enligt dig är t.ex. Sydkorea, Kina och sydeuropa mästare på social distansering jämfört med Sverige?
Sorry, jag köper inte det.
Är det något land, som redan från början, har "social distansering" som normaltillstånd så är det väl Sverige.
Citera
2020-05-07, 22:58
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om hela världen får ökad dödstal och Sverige dödstal blir en av de minsta i världen så skulle jag säga att den är grymt lyckad.

Den här sjukdomen kan bara räknas i dödsantal. De ekonomiska konsekvenserna kommer vi inte kunna ana förrän tidigaste i höst.
Men liv är det som räknas och där ser det inte bra ut just nu för svensk del.

Stockholm utklassar hela Norden i antal dödsfall. I love your spirit man.
Citera
2020-05-07, 22:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Jag ser hellre att folk håller sin skit nära sig själva i sin egen "petriskål" än använder mig och min mat som en odlingsplatta. Jag vill inte gå hem med hela affärens virus och bakterier så att de kan fortsätta härja i mitt kylskåp, i håret, på ytterkläderna mm.

Eller vad tycker du, ska vi gå nakna snart också för att äckel fastnar i kläderna eller tror du att vi människor är kapabla att sköta vår personliga hygien och tvätta? Ser du en uppsjö av människor varje dag med tydliga hudflagor på sina kläder? Är det så snittsvensken tar hand om sin personliga hygien?
Nej. Utandningsluften är speciell eftersom den är varm, fuktig och produceras i stor mängd. Att fånga upp den i ett munskydd verkar ohygieniskt. Gissar att bakterier frodas där just därför att det är så tättslutande och varmt och fuktigt. Och alltid är det lite luft som smiter ut på sidorna. Tycker det verkar vansinnigt.

Andra kläder kan man bära lite mer löst och ledigt, men ett munskydd ska vara flera lager och smita tätt, tätt åt för att ha någon effekt. Varför inte kalla det munblöja för att beskriva vad det egentligen är?

Allmänt krav på munblöja? Nej tack!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-07 kl. 23:01.
Citera
2020-05-07, 22:59
Medlem
Haloumis avatar
Funderar på en sak. Hur långt tycker ni ett land ska gå för att skydda sina äldre äldre och multisjuka?

Jag vill tydligt säga att jag tycker dom ska skyddas men vill veta hur ni tänker.

Ska hela landet stängas och befolkningen sättas i karantän för att skydda våra äldre äldre t.ex?

Tänker mig själv när jag är 80 år. Jag vettefan om jag skulle vela att landet stängs ner och yngre får lida på grund av mina risker. Och jag har personligen hört några äldre människor resonera på samma sätt.

Vad tycker ni?
Citera
2020-05-07, 23:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är de länder i Europa som du kan extrahera överdödlighet från som någon kan säga något säkert om.

Att jämföra dödlighet capita efter de som testats positiva är som att kasta tärning, alla rapporterar olika. Det har alla fattat för länge sedan.
Så du vidhåller att c:a 100 länder har fler döda än Sverige (om vi ska vara ett genomsnittsland)?!
Trots att du inte har något alls att backa upp detta med (eftersom det naturligtvis är helgalet).
Pinsamt att slänga ur sig sådana "tvärsäkra" dumheter.
Jaja ska lämna dig i fred nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det finns studier på att flockimmunitet inte hjälper mot COVID-19.
I såna fall har jag missat något.

Sweden took a shot in the Dark. :P

Det handlar nog inte om flockimmunitet hjälper eller inte, utan om man kan bli immun mot corona överhuvudtaget.
Kan du inte det kan du inte få flockimmunitet, men att flockimmunitet hjälper är ingen tvekan om och är förövrigt inget som människan hittat på, det är en term för när vårt immunförsvar fungerar som det ska- dvs individer som blir infekterade bekämpar viruset snabbare än det hinner sprida sig till nya individer.

Men däremot håller jag med om att "Svenska strategin" är fullständigt korkad i en situation som denna, där det klart och tydligt saknas data överhuvudtaget. Men det är inte mycket vi kan göra vi som i folket har själva valt dessa idioter i diverse myndigheter och regeringar, det är nu vi får vad vi gapat och skrikit efter i så många år.

Det finns o andra sidan inget som absolut säger att länder som tagit detta betydligt allvarligare och kraftigare långsiktigt kommer klara sig bättre men det ger i alla fall en indikation på att man verkligen gör sitt yttersta för att försöka skydda befolkningen, vilket kan och kommer vara en stor fördel oavsett hur det går. I Sverige kommer vi bara ha en grisdum statsminister som kommer stå och säga att vi inte såg det komma igen om helveten överlever detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag fullkomligt hatar när forskare säger att "Vi får lära oss av det här och försöka hitta bra sätt att undvika" eller när politiker säger "vi måste utreda varför det är så många som dör på äldreboende".

Det krävs ingen utredning det krävs handling, varför vet vi redan och tiden är avgörande.

Rätt enkelt. Sparka ut de inkompetenta på äldreboendena och låt de gå utbildningar. Höj lönen, inför utbildningskrav. Höj skatten, byt ut politikerna. Byt ut dålig ledning och styrning som inte fungerar. Dra ihop ett team av flasbacksalarmister och låt dem jobba på äldreboenden medans allt ovan görs. De vet ju bäst! För vem skulle annars ta hand om de gamla under tiden?
Citera
2020-05-07, 23:01
Medlem
Tanzania och Sverige kör samma strategi.
Tanzania’s gamble: Anatomy of a totally novel coronavirus response
Today, 12:04 PM
Source: https://africanarguments.org/2020/05...irus-response/

Tanzania’s gamble: Anatomy of a totally novel coronavirus response
By Ben Taylor
May 7, 2020
In contrast to most leaders, Magufuli’s main strategies are to limit information, treat fear as the main threat, and keep the economy running.

Chapter One of Tanzania’s experience with the COVID-19 pandemic came to an end in late April. The second half of that month had seen the number of confirmed cases rise to 480, up sharply from the 32 in mid-month. As I wrote at the time, the chance for early containment looked like it had already passed us by.

President John Magufuli had opted not to listen to the global scientific advice. Instead, he had put his trust – and the lives of millions – in the hands of God. And in some odd (and potentially dangerous) “scientific” thinking of his own. And in the belief, shared by some experts, that locking down cities such as Dar es Salaam might do more harm than good.

That was Chapter One. Chapter Two is now being written. And it is being written in the dark...
Citera
2020-05-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad säger Corona-Bob Tegnell på Aktuellt? Är det fortfarande att tvätta händerna och se cool ut?
Tegnell blev pressad gällande munskydd harklade sig allt mer och svårt stå still tur han hade ett bord att luta sig emot
Citera
2020-05-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Trots allt en liten del av Sveriges vårdanställda.
Några har det körigt nu men de allra flesta bekommer det inte. Sluta tjata om Stockholms intensivvård. De är en minoritet av Sveriges vårdanställda.

Nu förvränger du igen, jag har ju sagt tydligt nu att det INTE handlar bara om intensivvård utan även om 700+ andra covid-patienter som vårdas i Sthlm.

Om de flesta i Sverige inom vården har det "som vanligt", får du visa en väldigt tydlig källa på det. Annars är det bara dina egna fantasier. Jag debatterar inte mot fria fantasier. Ha en bra kväll, over and out.
Citera
2020-05-07, 23:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej. Utandningsluften är speciell eftersom den är varm, fuktig och produceras i stor mängd. Att fånga upp den i ett munskydd verkar ohygieniskt. Gissar att bakterier frodas där just därför att det är så tättslutande och varmt och fuktigt. Och alltid är det lite luft som smiter ut på sidorna. Tycker det verkar vansinnigt.

Andra kläder kan man bära lite mer löst och ledigt, men ett munskydd ska vara flera lager och smita tätt, tätt åt för att ha någon effekt. Varför inte kalla det munblöja för att beskriva vad det egentligen är?

Allmänt krav på munblöja? Nej tack!

Har skyddsmask FFP3.
Jag andas ut min luft, men andas inte in giftiga partiklar så det som gäller är att alla ska använda skydd.

Tror inte ens hälften av alla människor klarar av att använda masken korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in