2020-05-07, 23:11
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Nej. Utandningsluften är speciell eftersom den är varm, fuktig och produceras i stor mängd. Att fånga upp den i ett munskydd verkar ohygieniskt. Gissar att bakterier frodas där just därför att det är så tättslutande och varmt och fuktigt. Och alltid är det lite luft som smiter ut på sidorna. Tycker det verkar vansinnigt.

Andra kläder kan man bära lite mer löst och ledigt, men ett munskydd ska vara flera lager och smita tätt, tätt åt för att ha någon effekt. Varför inte kalla det munblöja för att beskriva vad det egentligen är?

Allmänt krav på munblöja? Nej tack!
Verkar, gissar, verkar, osv. Är du rädd för att kvävas eller vad är det frågan om?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Det spelar väl ingen roll hur det ser ut nu. Ingen vet vad som i slutändan kommer att visa sig ha varit bäst. Vi får heltenkelt avvakta och se hur det slutar. Om kanske fem år kan vi titta tillbaka och se om och i så fall hur olika strategier producerat olika resultat. Vad Inger ser upp är ointressant.

Precis som med Spanska sjukan så kommer historieböckerna att redovisa många misstag när det kom till Kinesiska sjukan. Man försökte ju först dölja Spanska sjukan på samma sätt som Kinesiska sjukan och det kommer säkerligen att visa sig i historieböckerna.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Öm tå? Nej du går emot precis varenda sak som man propagerat om medmänsklighet och människosyn.
Och du är så jävla korkad att du tror att detta virus kommer vara så här för alltid men inser inte att det historiskt finns minst ett virus som kommit i en andra omgång och då attackerade yngre i stället.

Återigen, läs vad jag skriver. Jag tycker dom ska skyddas. Men jag ville veta vad ni tycker.

Du brusar upp dig och skriver att jag som vill skydda våra äldre går emot medmänsklighet och människosynen.

Du kan ju fan omöjligen vara nykter.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det handlar nog inte om flockimmunitet hjälper eller inte, utan om man kan bli immun mot corona överhuvudtaget.
Kan du inte det kan du inte få flockimmunitet, men att flockimmunitet hjälper är ingen tvekan om och är förövrigt inget som människan hittat på, det är en term för när vårt immunförsvar fungerar som det ska- dvs individer som blir infekterade bekämpar viruset snabbare än det hinner sprida sig till nya individer.

Men däremot håller jag med om att "Svenska strategin" är fullständigt korkad i en situation som denna, där det klart och tydligt saknas data överhuvudtaget. Men det är inte mycket vi kan göra vi som i folket har själva valt dessa idioter i diverse myndigheter och regeringar, det är nu vi får vad vi gapat och skrikit efter i så många år.

Det finns o andra sidan inget som absolut säger att länder som tagit detta betydligt allvarligare och kraftigare långsiktigt kommer klara sig bättre men det ger i alla fall en indikation på att man verkligen gör sitt yttersta för att försöka skydda befolkningen, vilket kan och kommer vara en stor fördel oavsett hur det går. I Sverige kommer vi bara ha en grisdum statsminister som kommer stå och säga att vi inte såg det komma igen om helveten överlever detta.

Korrekt.

Jämför man Sverige med länder som infört lockdown så tror jag att stressnivåerna är mycket lägre här. Panik och oro är dödligt och det är ingen överdrift.

Jag vaknar en tidig morgon vid löning och jag får nyheten att 60 miljoner människor är i karantän.
Hur i helvete ska man tolka det? Nånting allvarligt har inträffat och när FHM kläcker ur att risken är minimal att Sverige drabbas så visste jag att s*** got real.

Sen undrar jag hur lätt det är att bli smittad.
Jag kände märkliga symptom i februari som varade i en dag men det kan vara vad som helst.

Jag håller avstånd. Rör inte ansiktet. Tvättar händerna ofta. Mina masker har jag sparat, används om jag måste åka kommunalt eller liknande.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men har jag fel i att en mildare variant av viruset nu sprids än det som tog död på så många i Italien?

Och har jag fel i att man på Island hittat flera olika mutationer av viruset?

Är det då inte rimligt anta att Sverige fått en mildare variant? Eller ska man anta att alla varianter är lika dödliga förutom en som är mildare?

Sen säger jag inte att hela Sverige fick en mild variant. Det verkar ju som att den aggressiva varianten kom från Italien till Stockholm där den rätt snabbt tog död på en massa. Det var också någon by, Högsjö, där flera dog, inklusive två i samma familj. Folk säger det är en tillfällighet, men det verkar ju konstigt att det smittats så många i Högsjö och att Skåne klarat sig. Det är inte så att man fått rulla ut äldre och kasta dem i massgravar.

Ja, jag tror Sverige delvis hade tur i att viruset muterade och blev mindre dödligt än vad det var i Italien. Nästa gång har vi kanske inte samma tur.
Jag vet inte.
Bättre att vänta på riktiga forskningsrapporter om vilka varianter av viruset som har härjat var när de kan komma med sådana så småningom.

Tror att det t ex finns olika åsikter om den studie från Island som du pratar om.

Orkar inte plöja igenom en massa artiklar om de olika halvfärdiga rapporter som har kommit, är inte tillräckligt intresserad för det och nöjer mig med det som serveras i dagliga notiser och artiklar och sorterar informationen efter bästa förmåga, tar inget för någon exakt sanning.

En kanske dålig senaste (för mig) källa är Expressen från igår där forskare i USA rapporterade (ej peer reviewed) om en variant eller mutation av viruset som enligt dem ska vara det som USA och Europa har fått, inte riktigt lik den som Wuhan drabbades av, som sägs vara mer dominant och mer smittsam.

Samtidigt säger en forskare i Italien att de där tycker sig eventuellt kunna se att viruset blivit mindre aggressivt där. Därmed inte sagt att vi här uppe har drabbats av en mildare form.

Det är, anser jag, alldeles för tidigt att säga något om vi har haft tur. För mig så låter det som lite elakt önsketänkande för att Sverige ska framstå som så dåligt som möjligt. Kanske är jag överkänslig.

Sedan vet vi inte ännu om det kanske i så fall finns andra som (också?) har haft "tur". Vi får som sagt vänta tills allting är över och utförliga och trovärdiga forskningsrapporter dyker upp så småningom. Världen kommer nog trots det aldrig att bli helt ense i sina tolkningar, det hör till sakens natur.

Länk till expressenartikeln från igår:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/viruset-verkar-vara-mindre-aggressivt-nu/
Citat:
Forskare vid Los Alamos National Laboratory i USA har studerat det nya coronaviruset och gjort en oroande upptäckt: En muterad, mer smittsam stam av viruset som blivit den dominerande formen i både Europa och USA, rapporterar Sky News och flera andra medier.

– Det finns en variant som de här forskarna pekar på som verkar ha blivit mer och mer dominerande över tid. Om det är en klassisk mutation eller bara ett sätt att uttrycka sitt genetiska material kan de lärda tvista om. Men det finns en variant på det här som verkar vara något bättre på att sprida sig och det är den som dominerar i Europa och utanför Kina, säger Anders Tegnell under onsdagens pressträff.

Det muterade viruset Spike D614G oroar forskarna
Virusmutationen har döpts till Spike D614G.
Citat:
Samtidigt kommer uppgifter från hårt prövade Italien om att viruset som nu sprids verkar mildare.

Italienska forskaren: ”Det ter sig som en helt annan sjukdom”
Giuseppe Remuzzi, chef för forskningsinstitutet Mario Negri, säger att viruset som nu sprider sig ter sig annorlunda än den gjorde när den slog mot landet och sjukvården sattes på hårda prov.

– Till sjukhuset i Bergamo är fallen vi får in allt mindre allvarliga och från andra sjukhus rapporterar man också att de nya patienterna är mindre svårt sjuka, säger Remuzzi.

Om du har några artiklar att delge så gör gärna det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Har själv inte tvättmaskin hemma, men vet hur man tvättar enstaka klädesplagg i en hink eller i handfatet om det skulle behövas. Jag kanske underskattar just din kreativitet

90 grader..
Citera
2020-05-07, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fäjk njus.

https://www.awaragroup.com/blog/russian-life-expectancy-surges-to-74-years/

74 är ju fortfarande kort. Så det är ju på något konstigt vis ändå bra för Ryssland i denna pandemi.
Citera
2020-05-07, 23:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Skönt att veta att fler tar detta på allvar. Man kan ju iaf ha visir eller skyddsglasögon på sig när man handlar. För just nu skiter jag fullständigt i om folk blänger.

Just nu har jag munskydd, handskar samt glasögon. Inte smittad hittills. Tvi, tvi, tvi.
Citera
2020-05-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Har skyddsmask FFP3.
Jag andas ut min luft, men andas inte in giftiga partiklar så det som gäller är att alla ska använda skydd.

Tror inte ens hälften av alla människor klarar av att använda masken korrekt.

Det er muligt, men i så fald er smittericikoen stadigvæk halveret.

Men nåår nej.

Det går jo slet ikke.

Flokimuniteten skal jo ikke modarbejdes.
Citera
2020-05-07, 23:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Finns det inte nära och kära till de som dör av den årliga influensan?
Försöker minnas om du varit här upprörd över människor utomhus då som sprider flunsan...

Har aldrig mist en anhörig i influensan. Däremot cancer, cancer och cancer.
Citera
2020-05-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fattar du inte att det inte går att använda 200 länders data från exempelvis Worldometer? Alla rapporterar olika, alla befinner sig i olika faser i epidemin. Säger inget.

Fattar du inte att det inte handlar om att vara sämst?
Jämför dej med likvärdiga länder.
Jämför dej med resten av skandinavien.
Alla ljuger lite eller mycket.
Ingen vet vem som ljuger mer.
Överdödlighet säger aldrig hela sanningen.
Jämför de officiella siffror för alla skandinaviska länder.
För de har mycket gemensamt, inte för att jag säger det.

Kolla vad de har för siffror.
Kolla vilka förutsättningar dem har.
Alla skandinaviska länder har ungefär samma förutsättningar.
Va i helvete ska du jämföra Sverige med länder som Italien, Spanien etc när det spelar i en helt annan liga.

Jämför dej med resten av skandinavien.
Inse att de har lyckats enormt mycket bättre än du.
Inse att de har inget behov av att skryta. För de kör inget VM som Sverige tror man kör här.
Inse att de har gjort det som de flesta människor som inte är helt körda i huvudet skulle gjort i en sån situation: stängt in sig.

Inse slutligen att Sverige inte gjort ett skit jämfört med dem.
Och inse slutligen att du har svaret om varför Sverige har fuckat upp sej totalt. Svaret är där, framför dina ögon.

Men du kommer inte se eller inse nåt.
Du kommer fortsätta med dina idiotiska beräkningar i excel och tro att du är på rätt spår.
Du kommer fortsätta tro att du vet sanningen.

En enda sak har inte framkommit.
Om du gör det av total oärlighet eller av total oförmågan att förstå grundläggande logik som även en 3årig fattar.

Oavsett vad: fortsätt med dina excel filer. Prova eventuellt att spara om dem till pdf så de kasnke ser snyggare ut.

Fortsätt drömma i ditt fantasiland.
Citera
2020-05-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige är ju värre än hur det ser ut i Asien, Europa, Världen
https://i.imgur.com/H1PyASa.png
Sveriges kurva är överst.

Som sagt, finns inga sådana data från de flesta länder. Det kan möjligen gå att dra ut från vissa länder om deras motsvarande statistiska centralbyråer redovisar totala dödssiffror som Sverige gör just nu. Då går det att göra relevanta jämförelser.

Återkom när du hittat och kan visa sådana data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in