2020-05-07, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
99 dog inte idag. 99 rapporterades idag. Vi får se lite längre fram hur många det var.

Men oavsett, ja det är rätt jämnt mellan USA/Swe. Humor att Trump stått och trashat oss som fan i sina presskonferenser när hans land troligen kommer gå om oss framöver. Dom har dessa siffror med lockdown. Nu öppnar dom upp landet. Jag tror dom kommer gå om oss i siffror hur man än vrider på dom. Men återstår att se. Är bara vad jag tror.
Jo det kan nog bli så för de har ju ingen karensdag eller ens sjuklön så de petar i halstablett o Alvedon innan de går sjuka till jobbet .
De kanske vet något vi inte vet? Injicerar alcogel eller sprayar det i lungorna eller vad han sa
Citera
2020-05-07, 22:44
Medlem
Haloumis avatar
Läste att Nike donerar b.la 32.500 par skor till sjukvården i Amerikat. Alltid nåt. Enormt PR värde för Nike.

Nike donates Zoom Pulse sneakers and other items to healthcare workers - Business Insider - https://www.businessinsider.com/nike-donates-zoom-pulse-sneakers-and-other-items-healthcare-workers-2020-5?r=US&IR=T
Citera
2020-05-07, 22:45
Medlem
Stones avatar
Tegnell är inte klok. Kollar på Aktuellt.
Citera
2020-05-07, 22:45
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
An värre med ett varmt fuktigt munskydd där bakterierna verkligen kan frodas. Tänk bara i sommarvärmen. Rena petriskålarna. Alla hudflagor som likt riven parmesan skavs av när man rör sig blir mums filibabba för de mikrober som vill ha näring att växa på. Det blir rena växthuset därinne, lite som skansens akvarium. Kan riktigt föreställa mig allt som krälar och delar sig och pyser och puttrar.
Jag ser hellre att folk håller sin skit nära sig själva i sin egen "petriskål" än använder mig och min mat som en odlingsplatta. Jag vill inte gå hem med hela affärens virus och bakterier så att de kan fortsätta härja i mitt kylskåp, i håret, på ytterkläderna mm.

Eller vad tycker du, ska vi gå nakna snart också för att äckel fastnar i kläderna eller tror du att vi människor är kapabla att sköta vår personliga hygien och tvätta? Ser du en uppsjö av människor varje dag med tydliga hudflagor på sina kläder? Är det så snittsvensken tar hand om sin personliga hygien?
Citera
2020-05-07, 22:46
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Läste att Nike donerar b.la 32.500 par skor till sjukvården i Amerikat. Alltid nåt. Enormt PR värde för Nike.

Nike donates Zoom Pulse sneakers and other items to healthcare workers - Business Insider - https://www.businessinsider.com/nike-donates-zoom-pulse-sneakers-and-other-items-healthcare-workers-2020-5?r=US&IR=T

Märkligt och helt onödigt. Det finns inga vetenskapliga studier som stödjer att Nike-skor skulle göra någon som helst skillnad.
Citera
2020-05-07, 22:46
Medlem
Döda/befolkning i Sverige, Europa, Världen, Asien
https://i.imgur.com/H1PyASa.png
Sveriges kurva är högst!
Citera
2020-05-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
De allra flesta vårdanställda har inget med detta att göra.
Men några har en säsongsbetonad arbetstopp som sagt.
Som alla vi andra också har ibland.

Återigen har du ingen källa på det du påstår. Bara lösa gissningar. Jag har däremot återigen en källa på hur det faktiskt ser ut. De har fått snabbutbilda och ta in mkt personal från annan vård, för att överhuvudtaget klara av covidvården.

Stockholm mobiliserar all personal som går, tätt följd av andra regioner. Under coronakrisen behöver sjuksköterskor flyttas till nya avdelningar, snabbutbildas och kasta om sina scheman. M

Stora delar av den planerade vården har ställts in för att göra personal, lokaler och utrustning tillgänglig för avancerad vård av patienter med covid-19.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/press-pa-vardpersonal-att-rycka-in-det-har-galler/

Vet inte vad du har för agenda med att hävda att de flesta i vården har det precis som vanligt. Men jag kan kanske ana. Minion.
Citera
2020-05-07, 22:49
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om du menar i psykisk ohälsa och människors allmänna hälsa så är svaret JA. Men i Covid-19 tror jag inte antal döda stiger eller sjunker pga av ekonomi. Vi har ju ett mål och det är ju att så få som möjligt ska dö(alla utom Tegnell och co) och då får det kosta.

Jag ser en stor oro till att vi kommer ha ca 15 % arbetslöshet redan i Augusti och jag tror den kommer stiga för Sverige kommer inte ha bukt på detta efter sommaren heller.

En raserad ekonomi leder till försämrade möjligheter att arbeta förebyggande, hälsobefrämjande, botande och livsräddande under lång tid och kan ta död på många. Jag tycker att det är rimligt att död till följd av hårdare restriktioner räknas in i slutnotan för strategin man väljer och inte bara covid-död. Tycker du inte det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det normala är att man utvecklar minnesceller mot virus. HIV är ett undantag. Man kan alltså inte jämföra SARS-CoV-2 med HIV.

Du kan inte jämföra SARS-CoV-2 med existerande virus heller eftersom det är något vi inte har någon data på.

Hur många virus känner du till som orsakat pandemi? Hur många virus känner du till som orsakat cytokinstorm? Inser du att situationen som vi sitter i för närvarande (som dessutom inte har några indikationer på att vara över på långa vägar) beror på att man agerat precis så som du förespråkar nu, "vore konstigt" osv. Det är jävligt konstigt att detta virus överhuvudtaget har tagit sig tusentals mil runt hela jordklotet på så kort tid som det gjort och här sitter du och propagerar om att man "vet" så mycket om detta virus, man vet inte ett jävla skit och det dyker hela tiden upp nya "förvånande" symptom som orsakats eller ser ut att framkommit pga behandling av detta virus.

Går göra en lång lista, förbannat fult av dig att kalla dig sköterska och sedan låtsas om som du är expert på något som inte ens riktiga experter är överens om. Men vem som helst förstår att i en situation där man inte vet konsekvensen av ovarsamhet, chansar man inte trots detta är det precis vad det här jävla samhället förespråkar, samt att lägga allt ansvar på individer.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det hade varit rimligt att kungafamiljen frivilligt skulle sänka sitt entourage kraftigt och ge till den ansträngda statskassan under denna tid. De lär ju inte ha lika mycket att göra med tanke på att de inte får resa. Men visst, en mindre permitteringslön kan de få behålla.

Skönt att se att någon annan är inne på samma spår som jag. Kanske kunde kungahuset våga besöka sjukhusen men som det verkar vill de absolut inte göra detta.
Detta eftersom de inte vill bli smittade.
Ingen i media har tagit upp detta under pandemin att kungahuset gömmer sig precis som kungahusen gjorde under pesten på medeltiden.
Vi förtjänar ett bättre kungahus!
Citera
2020-05-07, 22:50
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Märkligt och helt onödigt. Det finns inga vetenskapliga studier som stödjer att Nike-skor skulle göra någon som helst skillnad.

Kanske inte just Nikes shoes men det finns forskning på att sjukvårdares skor sprider smittan. Tro det eller ej. Så kanske bra att dom har ett extra, rent, par att byta till före dom går hem?

https://www.businessinsider.com/coronavirus-sticks-to-shoes-staff-may-track-particles-around-hospital-2020-4

https://www.webmd.com/lung/news/20200414/cdc-covid-19-can-spread-13-feet-travel-on-shoes
Citera
2020-05-07, 22:50
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Tegnell är inte klok. Kollar på Aktuellt.

Vad säger Corona-Bob Tegnell på Aktuellt? Är det fortfarande att tvätta händerna och se cool ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in