2020-05-07, 22:39
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vem vet. Risken var minimal att Sverige skulle drabbas.

Lägger till denna från mitt förra inlägg.

Ny rapport: Viruset har muterat – till aggressivare variant.

Nya ”Spike D614G” – mer smittsamt än coronaviruset som först spreds från Wuhan

Forskare:
✓ ”Oroande”
✓ Johan Giesecke skeptisk
✓ Tegnell: Brist på data

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant

Samtidigt kommer rapporter om att fallen som kommer in på sjukhus är mildare nu. Att viruset verkar ha blivit mildare i Italien.

Det är som vanligt nästan, med detta virus, det kommer motsägande info från alla möjliga håll.

Det naturliga för ett virus är att det muterar till en icket dödlig variant för att spridas och inte dö med värden. Med undantag av spanska sjukan som återkom i helt förödande form. Hoppas inte det var ett coronavirus.
Citera
2020-05-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Nej.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Bekommer inte undersköterskan på ortopeden.
Citera
2020-05-07, 22:40
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad skulle den anledningen vara? Var står du i frågan? Anser du att det är bättre att vita västerlänningar dör, än att svarta afrikaner dör?

Att Covid-19 dödar vita västerlänningar kommer inte att vara gynnsamt för naturen.

Det stora miljöhotet på planeten Jorden, är den vansinnigt snabba befolkningsökningen i afrikanska och muslimska länder. Vita västerlänningar kan däremot betraktas som miljöhjältar med sina anmärkningsvärt låga födelsetal.

När Covid-19 sprider död i västländer, så kommer bostäder att bli lediga. Det finns överhängande risk att kolonisatörer från andra kontinenter kommer att suga åt sig dessa bostäder. Kolonialiseringen av västländerna snabbas på ännu mer. Människor med låga födelsetal byts mot människor med gigantiska födelsetal. Covid-19 är inte bra för naturen.

Det var du som skrev att naturen tar hand om destruktiva levnadssätt och jag undrar därför hur du tolkar denna pandemi, som primärt slår ut nordamerikaner och européer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja?
Det normala är att man utvecklar minnesceller mot virus. HIV är ett undantag. Man kan alltså inte jämföra SARS-CoV-2 med HIV.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ja det var TonyDR jag svarade och det var inte nödvändigt en uppdatering. Endast ett påpekande att han skriver för tidigt på dagen tycker jag, som tycker att det är noga med detaljer och att rätt ska vara rätt även om det, som jag sa, inte gör någon större skillnad.

Ja, vi har fortfarande högre siffror per miljon inv än USA och även om deras siffror kommer in löpande under dagen så lär dagens rapporterade döda fortfarande inte överstiga våra när dagen är slut ändå, de brukar inte vara det mer än ibland. Mot våra 99 rapporterade döda idag så behöver de komma upp i lite drygt 3500 och det tror jag inte att de gör. Så? Vad ville du säga med det, har jag sagt något annat?

Tror, säger tror, att de kommer att gå om oss i antal rapporterade döda per 1 miljon inv totalt när nästa vecka är slut. Om man nu ska hålla på att jämföra, det är så otroligt mycket som spelar in här så det är bättre att dra slutsatser senare när allt detta förhoppningsvis är över. Hoppas också att USA slipper så höga dödstal så att de blir värre än oss.

Jo såklart jag menar inget illa
Jag är bara less på hur Sverige är så misskött :/
Finns mycket bra också men..
Topp 5 i högsta skattetrycket i världen, check
Flest bombdåd i fredstid, check
Topp 7 officiellt på antal döda i nya pandemin. (Bortsett från mini länder med typ 5000 invånare)

Vad har hänt med vårat en gång så fina avlånga landet lagom?

Nu väntar misär, lönedumpningar, höjda skatter(plastpåse skatten kom idag tex :/ )
Fattigdom, skuggsamhälle, gated communitys, mord och skjutningar varje dag.. står alltid om någon mördad på öppen gata... noll vittnen!

Man kan ärligt talat mörda vem som helst och komma undan med det... detta är Sverige 🇸🇪
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Så du räknar inte in ökade dödstal till följd av en havererad ekonomi?

Om du menar i psykisk ohälsa och människors allmänna hälsa så är svaret JA. Men i Covid-19 tror jag inte antal döda stiger eller sjunker pga av ekonomi. Vi har ju ett mål och det är ju att så få som möjligt ska dö(alla utom Tegnell och co) och då får det kosta.

Jag ser en stor oro till att vi kommer ha ca 15 % arbetslöshet redan i Augusti och jag tror den kommer stiga för Sverige kommer inte ha bukt på detta efter sommaren heller.
Citera
2020-05-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jag läste artigt till dess du jämförde med nazismen, då sprack det.

Ja det kan jeg da godt forstå.

Jeg ville da også have det dårligt hvis jeg boede i et land som kører ret ud af vanviddets tangent.
Citera
2020-05-07, 22:42
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja men var ska man börja? Att smittan sprids bättre utan munskydd är ingen hemlighet, var finns den falska tryggheten med att bära munskydd någonstans, man måste vara bestämd och lagstifta för att alla bör bära munskydd under en kort period för att bromsa skiten, svårare än så är det inte.

Sydkorea och Hong-Kong har bevisat att det hjälper och de som råder att inte använda det begår en stor orätt.

Jag tror också att fårskallarna kräver lagstiftning.
Citera
2020-05-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
One million dollar-question.

Är det bekräftat att flockimmunitet hjälper?

Vad menar du? Flockimmunitet hjälper och är så klart bevisat i samma utsträckning som ett paraply bevisligen gör dig mindre blöt vid spöregn.

Däremot är det inte på något sätt bevisat att man får någon långvarig immunitet och att det ens är möjligt att bygga upp någon flockimmunitet, men det är ju ett mindre bekymmer i Sverige för här "bygger man sitt agerande på vetenskap" som det så fint heter. Det är ju frågan varför FHM inte rekommenderat kolloidalt silver också, det finns heller inga bevis för att det inte är effektivt mot corona.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Nu är det uppenbart att inte ens Anders Tegnell likställer covid-19 med en vanlig influensa. Han likställer inte covid-19 ens med en svår influensa (t.ex som den vi hade år 2017/2018) utan han ser covid-19 som något mycket värre:

Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell gästar SVT:s Aktuellt ikväll och kommenterar nu att över 3000 personer har dött i sviterna av coronaviruset i Sverige.

– Det är fruktansvärt tragiskt. Det är en situation som vi verkligen aldrig kunnat tänka oss att vi kunde hamna i. Jag vet inte när vi sist hade någonting liknande i Sverige på det här viset. Men vi får lära oss av det här och försöka hitta bra sätt att undvika att ännu mer av det här händer, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
36 000 regionanställda jobbar inte inom vården.

Totalt antal uskor, syrror och läkare i Skåne (kommunalt + regionalt anställda) 43000

400 testade 0,9%

Hur många privat anställda vet jag inte ännu

EDIT Uppdaterad

I Skåne jobbar 104 593 personer inom "vård".

Varav 400 har testats för C19, det motsvarar 0,38%

se https://imgur.com/ZQ9YydU

Datakälla
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__AM__AM0208__AM0208B/YREG61/table/tableViewLayout1/
Senast redigerad av Evilius 2020-05-07 kl. 23:38.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Fel. Hen skrev att de flesta i vården har det som vanligt och att de på intensiven har en liten arbetstopp.

Det är en så sjukt missvisande bild så att det bara är skrattretande. De på intensiven har minst DUBBEL beläggning mot vad de brukar ha. Då har de inte ens redovisat hur många andra ev. patienter de har där, förutom covid. Det är inte nån liten "arbetstopp".

Vidare är det inte "som vanligt" för vårdpersonalen att ha 768 personer på vanlig sjukhusvård som vårdas för covid.

Jesus Christ...

Kan du visa mig var han skrev ordet "liten" arbetstopp? Hur mycket jag än söker i hans inlägg hittar jag inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in