2020-05-07, 22:50
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Kanske inte just Nikes shoes men det finns forskning på att sjukvårdares skor sprider smittan. Tro det eller ej. Så kanske bra att dom har ett extra, rent, par att byta till före dom går hem?

https://www.businessinsider.com/coronavirus-sticks-to-shoes-staff-may-track-particles-around-hospital-2020-4

https://www.webmd.com/lung/news/20200414/cdc-covid-19-can-spread-13-feet-travel-on-shoes

Snarare så finns det nog risk att folk känner sig trygga i nya skor och därmed utövar ett mer riskfyllt beteende.
Citera
2020-05-07, 22:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nu är det uppenbart att inte ens Anders Tegnell likställer covid-19 med en vanlig influensa. Han likställer inte covid-19 ens med en svår influensa (t.ex som den vi hade år 2017/2018) utan han ser covid-19 som något mycket värre:

Jag fullkomligt hatar när forskare säger att "Vi får lära oss av det här och försöka hitta bra sätt att undvika" eller när politiker säger "vi måste utreda varför det är så många som dör på äldreboende".

Det krävs ingen utredning det krävs handling, varför vet vi redan och tiden är avgörande.
Citera
2020-05-07, 22:52
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Samtidigt kommer rapporter om att fallen som kommer in på sjukhus är mildare nu. Att viruset verkar ha blivit mildare i Italien.

Det är som vanligt nästan, med detta virus, det kommer motsägande info från alla möjliga håll.

Det naturliga för ett virus är att det muterar till en icket dödlig variant för att spridas och inte dö med värden. Med undantag av spanska sjukan som återkom i helt förödande form. Hoppas inte det var ett coronavirus.

Man kan bara hoppas att det är sant!

Man vet ju inte vad man ska tro men om jag inte visste bättre så kanske en otäckare variant dyker upp som på beställning. Det vore oerhört tragiskt men det är straffet för att vi leker Gud och inte respekterar naturen.

Inget talar för att det är över.
Sveriges befolkning ber om att få det värre för de fortfarande tror att inget kommer hända dem. (Nu menar jag de som inte befinner sig i riskgruppen)
Citera
2020-05-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Du kan inte jämföra SARS-CoV-2 med existerande virus heller eftersom det är något vi inte har någon data på.

Hur många virus känner du till som orsakat pandemi? Hur många virus känner du till som orsakat cytokinstorm? Inser du att situationen som vi sitter i för närvarande (som dessutom inte har några indikationer på att vara över på långa vägar) beror på att man agerat precis så som du förespråkar nu, "vore konstigt" osv. Det är jävligt konstigt att detta virus överhuvudtaget har tagit sig tusentals mil runt hela jordklotet på så kort tid som det gjort och här sitter du och propagerar om att man "vet" så mycket om detta virus, man vet inte ett jävla skit och det dyker hela tiden upp nya "förvånande" symptom som orsakats eller ser ut att framkommit pga behandling av detta virus.

Går göra en lång lista, förbannat fult av dig att kalla dig sköterska och sedan låtsas om som du är expert på något som inte ens riktiga experter är överens om. Men vem som helst förstår att i en situation där man inte vet konsekvensen av ovarsamhet, chansar man inte trots detta är det precis vad det här jävla samhället förespråkar, samt att lägga allt ansvar på individer.
Jag har aldrig påstått att jag är någon expert.
Citera
2020-05-07, 22:53
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad säger Corona-Bob Tegnell på Aktuellt? Är det fortfarande att tvätta händerna och se cool ut?
Det är mycket viktigt att tvätta händerna och något som skåningarna borde lära resten av Lort-Sverige!
Citera
2020-05-07, 22:54
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vad menar du? Flockimmunitet hjälper och är så klart bevisat i samma utsträckning som ett paraply bevisligen gör dig mindre blöt vid spöregn.

Däremot är det inte på något sätt bevisat att man får någon långvarig immunitet och att det ens är möjligt att bygga upp någon flockimmunitet, men det är ju ett mindre bekymmer i Sverige för här "bygger man sitt agerande på vetenskap" som det så fint heter. Det är ju frågan varför FHM inte rekommenderat kolloidalt silver också, det finns heller inga bevis för att det inte är effektivt mot corona.

Det finns studier på att flockimmunitet inte hjälper mot COVID-19. I såna fall har jag missat något.

Sweden took a shot in the Dark.
Citera
2020-05-07, 22:55
Medlem
"Hur orkar man jobba vidare?

– Jobbar man på akuten, då vill man ta hand om akut sjuka patienter. Även fast det är tufft emellanåt så hittar man energi när man får göra det man brinner för."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVyRk/pa-akuten-i-danderyd-gar-larmet-30-ganger-om-dagen
Citera
2020-05-07, 22:55
Medlem
Citat:
99 dog inte idag. 99 rapporterades idag. Vi får se lite längre fram hur många det var.

Men oavsett, ja det är rätt jämnt mellan USA/Swe. Humor att Trump stått och trashat oss som fan i sina presskonferenser när hans land troligen kommer gå om oss framöver. Dom har dessa siffror med lockdown. Nu öppnar dom upp landet. Jag tror dom kommer gå om oss i siffror hur man än vrider på dom. Men återstår att se. Är bara vad jag tror.

De hade väl börjat räkna generösare nu för ett tag sen? Dvs de som läkare bedömde som covid men man inte hinner/kan testa. Det gör ju inte vi här i FHMs statistik så... Kan ju bli vissa skillnader där.
Citera
2020-05-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Återigen har du ingen källa på det du påstår. Bara lösa gissningar. Jag har däremot återigen en källa på hur det faktiskt ser ut. De har fått snabbutbilda och ta in mkt personal från annan vård, för att överhuvudtaget klara av covidvården.

Stockholm mobiliserar all personal som går, tätt följd av andra regioner. Under coronakrisen behöver sjuksköterskor flyttas till nya avdelningar, snabbutbildas och kasta om sina scheman. M

Stora delar av den planerade vården har ställts in för att göra personal, lokaler och utrustning tillgänglig för avancerad vård av patienter med covid-19.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/press-pa-vardpersonal-att-rycka-in-det-har-galler/

Vet inte vad du har för agenda med att hävda att de flesta i vården har det precis som vanligt. Men jag kan kanske ana. Minion.
Trots allt en liten del av Sveriges vårdanställda.
Några har det körigt nu men de allra flesta bekommer det inte. Sluta tjata om Stockholms intensivvård. De är en minoritet av Sveriges vårdanställda.
Citera
2020-05-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
En raserad ekonomi leder till försämrade möjligheter att arbeta förebyggande, hälsobefrämjande, botande och livsräddande under lång tid och kan ta död på många. Jag tycker att det är rimligt att död till följd av hårdare restriktioner räknas in i slutnotan för strategin man väljer och inte bara covid-död. Tycker du inte det?
Men har du inte lärt dig vid det här laget att de enda som räknas är de som är multisjuka äldre-äldre nu?
Citera
2020-05-07, 22:57
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Hur orkar man jobba vidare?

– Jobbar man på akuten, då vill man ta hand om akut sjuka patienter. Även fast det är tufft emellanåt så hittar man energi när man får göra det man brinner för."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJVyRk/pa-akuten-i-danderyd-gar-larmet-30-ganger-om-dagen

Samma med Tegnell. Så länge epidemin hålls igång så får han göra det han brinner för.
Citera
2020-05-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Snarare så finns det nog risk att folk känner sig trygga i nya skor och därmed utövar ett mer riskfyllt beteende.
Japp, sånt där är livsfarligt. När jag har bilbälte på mig kör jag som en galning och eftersom det finns filter på cigaretterna så röker jag minst två paket om dagen. Jag har ju dessutom hemförsäkring, så jag låser aldrig dörren när jag går hemifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in