Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Var framgår det hur SE de facto var klädd på mordnatten? Han var ju aldrig med på nån rekonstruktion så några bilder finn väl inte lr? Är det fastslaget att han hade den där mörkblå ullrocken o gubbkeps o halsduk?
Och nej, SE var inte korpulent, suck.
All right, här får man bestämma sig. Antingen så hävdar man att SE var klädd ”som vanligt” med rock och keps, på det sätt som vi sett på bild och TV, och då kan man hitta vittnesuppgifter som stämmer och en hel rad som inte stämmer alls, i synnerhet den stickade mössan och frånvaron av glasögon.
Eller, så hävdar man att SE var klädd på något helt annat, okänt, vis, men då kan man inte komma dragande med vittne YN på David Bagares gata eller någon som sett lågskor. Ät kakan, eller inte.
Not.1: Väktaren HO beskriver SEs klädsel som ”mörkblå jacka”, ”tippar på trekvartslång”, ”ej modern utan ... gubbmodell”. Han ”antar att SE hade keps... eftersom att det var vinter och han brukar ha det.” (förhör 1986-06-12)
Not. 2: min beskrivning av SE som korpulent baseras på ansiktet endast; jag har inte sett några bilder utan ytterkläder. Jag syftade närmast på att han ser ut som det han var: en medelålders gubbe på vanlig svenska. Ingen har beskrivit en sådan på MP.