2020-05-07, 06:40
Medlem
Lek med tanken att detta skulle ha varit ett "vanligt" mord, tror ni då att det skulle ha lösts?

LP vittnesmål ,som ändå var närmast, kan vi bortse från.Jag har funderat på henne och direkt spontant borde hon ha haft focus på sin man.
AB som kommer efter, som gömmer sig i en port, är berusad och ger ett rörigt vittnesmål.
Vilka andra vittnen är riktigt nära GM och kan ge ett bra signalement.
IM vittnesmål anser jag är det bästa.Är relativt nära och han har gjort en iakttagelse under en "lång"tid.
Det är mörkt , halvskumt på platsen och allt är över på några sekunder.

Just när skjutningen händer vet ingen att det är OP som är skjuten.Det är när det blir känt som vittnes målen blir osäkra.
Det drar också vissa "hitte på " människor som med glädje vill delta i denna soppa.
Hade jag varit på plats hade jag gått åt andra hållet!

Med en mer kompetent mordutredare än HH så kanske det hade lösts.
Det finns en anledning till att just han fick ansvaret och det är därför vi 34 år senare drar i detta nystan.
Citera
2020-05-07, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag får intrycket att lösningen legat på bordet i PU alltsedan åklagare Petersson kom dit i januari 2017. Detta utifrån det konsekventa sätt att uttala sig på han gjort sedan dess. Vad det har för samband med Dag Anderssons och Lennart Gustafssons avgångar 2016 vet jag inte, men på något sätt hänger det ihop. De såg vägar framåt då, menade de, men var besvikna över uteblivna utredningsresurser.

Kanske tillförde Petersson den kreativa energi eller den beslutskraft och det mandat som PU led brist på? Fler händer tycks inte PU ha nu dock. Arbetet går nog långsamt även om de vet vart de ska.

Hur detta hör ihop med Lennart Gustafssons i mitt tycke simpla uttalanden på Walls blogg denna vår vet jag inte alls.

Kan tänka att Lennart Gustafsson blev trött på Borgnäs o allt skrivande om omvänd skottordning.
Varför Skarp måste bytas ut är väl pga hon trodde på CP som mördaren.
Citera
2020-05-07, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag får intrycket att lösningen legat på bordet i PU alltsedan åklagare Petersson kom dit i januari 2017. Detta utifrån det konsekventa sätt att uttala sig på han gjort sedan dess. Vad det har för samband med Dag Anderssons och Lennart Gustafssons avgångar 2016 vet jag inte, men på något sätt hänger det ihop. De såg vägar framåt då, menade de, men var besvikna över uteblivna utredningsresurser.

Kanske tillförde Petersson den kreativa energi eller den beslutskraft och det mandat som PU led brist på? Fler händer tycks inte PU ha nu dock. Arbetet går nog långsamt även om de vet vart de ska.

Hur detta hör ihop med Lennart Gustafssons i mitt tycke simpla uttalanden på Walls blogg denna vår vet jag inte alls.
Tror också det. Glöm inte bort deras taktikmöte i nåt slott i november 2016 innan KP tog över. Jag tror Dag Andersson lämnade ett fundament av intressanta arbeten och uppslag som KP sedan tog över och avgränsade.

I en intervju med brottsjournalen i februari sa han "vi har gjort beslag även under min tid som förundersökningsledare"

Vidtogs utredningstekniska åtgärder åren 2015-2016 också?
Citera
2020-05-07, 10:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vem var den här 42-åringen som Palmeutredarna intresserade sig för 1994?
Och tydligen inte så lite heller.
Det blev rätt mycket ståhej kring mannen ett tag.
"Ständigt nya och motstridiga uppgifter. Det ledde först till att polisen avfärdade 42-åringen
som icke trovärdig. Nu har det istället gjort honom till huvudmisstänkt."
(Sidan 8)

Den här figuren, vem det nu var, påstod sig ha bevittnat mordet på Palme.
Förmodligen bara en uppmärksamhetstörstande knäppgök som man så småningom
fann för gott att helt avföra som möjlig gärningsman.

https://tidningar.kb.se/4112703/1994-03-12/edition/11252/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1994-01-01&to=1994-12-31

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det var väl Alf Lundin. Sök på honom i tråden. Ölvebro agerade i ärendet.

Stämmer bra med Alf Lundin. Detta var också vid tiden för GMP som gjorde att Ölvebro trodde sig se lösningen på mordet.
Var det inte så att han(Ölvebro) utannonserade en lösning det året också med uppfattningen av att Alf var rätt?
Citera
2020-05-07, 10:31
Medlem
Det har säkert nämts sjuttioelva gånger redan i tråden men jag brukar föreställa mig att Palmes mördare var en ensam galning eller extremist (typen: Peter Mangs, Lasermannen) men dog relativt kort tid efter mordet endera i Sverige eller utomlands (olycka, självmord eller våld). Om en person som denna får tag i ett oregistrerat vapen, ser ett offer av en slump, skjuter ihjäl detta, dumpar vapnet, håller tyst och sedan själv dör någon tid därefter måste det ju innebära att mordet inte eller svårligen kommer att uppklaras.
Citera
2020-05-07, 11:08
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Stämmer bra med Alf Lundin. Detta var också vid tiden för GMP som gjorde att Ölvebro trodde sig se lösningen på mordet.
Var det inte så att han(Ölvebro) utannonserade en lösning det året också med uppfattningen av att Alf var rätt?

Hans (Lundins) story gick alltså ut på att det var CP som av en händelse råkade gå bakom LOP från Grand för att i hörnet Tunnelg o Sveav. invänta sitt tjack. Han ska ha passerat LOP efter de att de korsat Sveav. o ska ha anlänt ca 20s före mordet.

När CP når hörnet finns GM redan i närheten någonstanns ,hyfsat dold, de två kanske inte ser varandra just då. GM smyger fram o skjuter o drar omedelbart där i från (se ABs vittnesmål) CP överraskas o står svajande o tvekande kvar under ca 10-15s.

Tro det den som vill.
Citera
2020-05-07, 11:13
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Lek med tanken att detta skulle ha varit ett "vanligt" mord, tror ni då att det skulle ha lösts?

LP vittnesmål ,som ändå var närmast, kan vi bortse från.Jag har funderat på henne och direkt spontant borde hon ha haft focus på sin man.
AB som kommer efter, som gömmer sig i en port, är berusad och ger ett rörigt vittnesmål.
Vilka andra vittnen är riktigt nära GM och kan ge ett bra signalement.
IM vittnesmål anser jag är det bästa.Är relativt nära och han har gjort en iakttagelse under en "lång"tid.
Det är mörkt , halvskumt på platsen och allt är över på några sekunder.

Just när skjutningen händer vet ingen att det är OP som är skjuten.Det är när det blir känt som vittnes målen blir osäkra.
Det drar också vissa "hitte på " människor som med glädje vill delta i denna soppa.
Hade jag varit på plats hade jag gått åt andra hållet!

Med en mer kompetent mordutredare än HH så kanske det hade lösts.
Det finns en anledning till att just han fick ansvaret och det är därför vi 34 år senare drar i detta nystan.

Har svårt att hålla med om att IM skulle vara bästa vittne. Och han är definitivt inte relativt nära händelsernas centrum utan precis tvärtom han är längst ifrån av alla vittnen runt själva mordplatsen. Att han sen även pratar om en större grupp människor som skulle vara typ femton meter ifrån när mordet sker. Ingen annan har sett dem. Nej, IM tillhör inte favoriten på långa vägar.
Citera
2020-05-07, 11:30
Medlem
knussligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Om man läser Filter så framgår det att SE var aktiv i Täbymoderaterna i mitten av
80-talet och styrelsemedlem. Självklart kände han då B Hagård. Täbymoderaterna
tycks ha varit ett osedvanligt mörkblått fäste med ett osedvanligt djupt Palmehat.
Där fanns också Carl G Holm, en av grundarna av tidskriften Contra. Måltavlan med
Palmebilden publicerad i Contra hade sitt ursprung hos Täbymoderaterna.
Filter säger vidare att det fanns en överste och marinofficerare i kretsarna och att SE
umgicks med dem. Detta har också påpekats av "tinytiny" som kände SE.
Tinytiny har också sagt att SE hade kontakter inom kretsarna på Wallingatan 34. Där
fanns de högerextrema polisanställda ÅJ"Leon"Ek, KAK (vice ordf i DA) och CGÖ samt
återigen Birger Hagård.

Vet man om CGH och SE var medlemmar samtidigt i Täbymoderaterna?
Och hur självklart är det att Birger Hagård kände SE? Det vore ju i så fall mycket intressant eftersom Hagård var aktiv inom Baltiska Kommittén och WACL där Anders Larsson, Bertil Wedin, Åke J Ek var aktiva också. Och de fyra kände varandra mer eller mindre väl i alla fall.

Att CGÖ skulle förekommit på Wallingatan har jag missat, i vilket sammanhang då? (IPA?)
Kände CGÖ och Ek varandra?

Sist men inte minst: Mitt minne är dimmigt, men jag har för mig att Contra under en tid skulle ha haft ett tryckeri på Åland. Var det inte till Åland som SE åkte till dagarna efter mordet (istället för den påstådda skidresan)? CGÖ:s pappa eller farfar var för övrigt starkt engagerad i Ålandsfrågan tidigt 1900-tal. Väldigt lösa kopplingar förstås, men det här tryckeriet på Åland och SE:s Ålandsresa skulle jag vilja veta mer om.
Senast redigerad av knusslig 2020-05-07 kl. 11:32.
Citera
2020-05-07, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Vem var den här 42-åringen som Palmeutredarna intresserade sig för 1994?
Och tydligen inte så lite heller.
Det blev rätt mycket ståhej kring mannen ett tag.
"Ständigt nya och motstridiga uppgifter. Det ledde först till att polisen avfärdade 42-åringen
som icke trovärdig. Nu har det istället gjort honom till huvudmisstänkt."
(Sidan 8)

Den här figuren, vem det nu var, påstod sig ha bevittnat mordet på Palme.
Förmodligen bara en uppmärksamhetstörstande knäppgök som man så småningom
fann för gott att helt avföra som möjlig gärningsman.

https://tidningar.kb.se/4112703/1994-03-12/edition/11252/part/1/page/6/?q=lisbet%20palme%202%20mars%201986&from=1994-01-01&to=1994-12-31

Var det inte denna gubbe Ölvebro var övertygad var GM och utlovade en lösning "till våren"?

Edit: ser nu att det rörde Alf Lundin
Mycket lik Grandmannen, blå täckjacka givetvis.
Senast redigerad av MbmA 2020-05-07 kl. 11:42.
Citera
2020-05-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Och hur självklart är det att Birger Hagård kände SE? Det vore ju i så fall mycket intressant eftersom Hagård var aktiv inom Baltiska Kommittén och WACL där Anders Larsson, Bertil Wedin, Åke J Ek var aktiva också. Och de fyra kände varandra mer eller mindre väl i alla fall.

Att CGÖ skulle förekommit på Wallingatan har jag missat, i vilket sammanhang då? (IPA?)

Sist men inte minst: Mitt minne är dimmigt, men jag har för mig att Contra under en tid skulle ha haft ett tryckeri på Åland. Var det inte till Åland som SE åkte till dagarna efter mordet (istället för den påstådda skidresan)? CGÖ:s pappa eller farfar var för övrigt starkt engagerad i Ålandsfrågan tidigt 1900-tal. Väldigt lösa kopplingar förstås, men det här tryckeriet på Åland och SE:s Ålandsresa skulle jag vilja veta mer om.

Ålandsresan är en skröna. SE åkte på skidsemester precis som han skulle.
Citera
2020-05-07, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig

Stugägaren må ha dramatiserat det hela lite men Engström var nog faktiskt där.

De förhörde oss om Engström med fru verkligen åkte upp till Kringelfjorden veckan efter mordet.
Det kunde vi bekräfta då det stod en stor genomskinlig ostkupa i storstugan full med godis och en handskriven lapp med tack för en trevlig vistelse. Dessutom hängde det en lite solkig vit skjorta i ett
av sovrummen som stank av Engströms billiga rakvatten.

http://kringelfjordens-stugby.se/Kringelfjordsnytt/KFN_201802.pdf
Citera
2020-05-07, 12:22
Medlem
Expressen sänker sig till tabloidnivå igen genom att för klickstatistik exponera Engström genom hans barndomsvän O Madebrink en gång i tiden i Nybro i Småland.

Jag hade nöjet av vara gymnastikelev på Stagneliusskolan i Kalmar under gymnastikdirektör O Madebrink också en gång i tiden.
Madebrink var då som tydligen nu en personligt dynamisk person.

Eftersom världen är liten har jag också haft nöjet att något lära känna chefsåklagaren K Petersson i Stockholm långt senare genom arbetet då han hade ett vid sidan om jobb kvälls- och helgtid inom sportvärlden som expertskribent, vi spelade i samma korplag dessutom en tid.

Madebrink/Engström versus Petersson går inte ihop för mig.
Har svårt att tro att den seriöse och intelligente Petersson fäster intresse för de andra tu.

Sätter mina sista kronor på att det var den tredje Petersson, han nordväst om Odenplan, och som åklagare Petersson lägger fram om någon månad.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2020-05-07 kl. 12:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in