2020-05-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ålandsresan är en skröna. SE åkte på skidsemester precis som han skulle.
Alldeles uppenbart var han på skidresa, men vem tusan var då på Åland, är allt ett missförstånd, eller försökte de redan här sätta dit SE?
Han förnekar ju bestämt i brevet till Anér att han varit på Åland.
Snacket om Åland kommer även upp i samtalet mellan Häggström och Skoglund.

Kvinna och barn verkar inte stämma på SE, och inte liknar han Lisbeths beskrivning heller.
Figurerade i utkanten av utredningen?
Fanns på platsen?
Hade de ens konstaterat att det rörde sig om den personen, eller är allt bara struntprat, och följdfrågan är hur det fått fäste i utredningen?

https://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme/
Citera
2020-05-07, 19:18
Medlem
Jag kan inte riktigt släppa att han säger att han skulle åka till fjällen med "familjen". Det var ju bara han och frun. Fosterbarn? Var det så han träffat LP tidigare?
Citera
2020-05-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle134
Jag kan inte riktigt släppa att han säger att han skulle åka till fjällen med "familjen". Det var ju bara han och frun. Fosterbarn? Var det så han träffat LP tidigare?

Frun kan ha haft barn sen tidigare. Sen är man + fru en familj så uttrycket är inte felaktigt.
Citera
2020-05-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Frun kan ha haft barn sen tidigare. Sen är man + fru en familj så uttrycket är inte felaktigt.
Absolut! Har fått för mig att hon inte heller hade några barn men kan ha fel.
Citera
2020-05-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Alldeles uppenbart var han på skidresa, men vem tusan var då på Åland, är allt ett missförstånd, eller försökte de redan här sätta dit SE?
Han förnekar ju bestämt i brevet till Anér att han varit på Åland.
Snacket om Åland kommer även upp i samtalet mellan Häggström och Skoglund.

Kvinna och barn verkar inte stämma på SE, och inte liknar han Lisbeths beskrivning heller.
Figurerade i utkanten av utredningen?
Fanns på platsen?
Hade de ens konstaterat att det rörde sig om den personen, eller är allt bara struntprat, och följdfrågan är hur det fått fäste i utredningen?

https://www.nyan.ax/nyheter/lokalt/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme/

Verkligheten är troligen lite annorlunda än texten. Hon kan ju inte ha identifierat mannen utifrån Lisbeths beskrivning som det står. Alternativet är väl då att hon i SvD sett fotot på SE och sett likheter med mannen på Åland.
Det går väl att knåpa ihop det mesta med god vilja så SE och frugan kan ju ha tagit en snabb tur till Åland med nåt barn i släptåg för att sen styra kosan mot Kringelfjorden. Eller så var han inte alls där utan stänkte rakvatten på nån gammal skjorta som sen nån medkonspiratör hängde upp i stugan för att det av nån outgrundlig anledning skulle se ut som han varit där.

"Kvinnan skickade ytterligare två brev. Hon mindes då fler detaljer och framförde tanken att vapnet kan ha kastats i Ålands hav."
Allt i dom få raderna talar för att det är en kvinna med livlig fantasi. Om nu den delen är riktig.
Senast redigerad av cherryfive 2020-05-07 kl. 20:34.
Citera
2020-05-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Lek med tanken att detta skulle ha varit ett "vanligt" mord, tror ni då att det skulle ha lösts?

LP vittnesmål ,som ändå var närmast, kan vi bortse från.Jag har funderat på henne och direkt spontant borde hon ha haft focus på sin man.
AB som kommer efter, som gömmer sig i en port, är berusad och ger ett rörigt vittnesmål.
Vilka andra vittnen är riktigt nära GM och kan ge ett bra signalement.
IM vittnesmål anser jag är det bästa.Är relativt nära och han har gjort en iakttagelse under en "lång"tid.
Det är mörkt , halvskumt på platsen och allt är över på några sekunder.

Just när skjutningen händer vet ingen att det är OP som är skjuten.Det är när det blir känt som vittnes målen blir osäkra.
Det drar också vissa "hitte på " människor som med glädje vill delta i denna soppa.
Hade jag varit på plats hade jag gått åt andra hållet!

Med en mer kompetent mordutredare än HH så kanske det hade lösts.
Det finns en anledning till att just han fick ansvaret och det är därför vi 34 år senare drar i detta nystan.

Fick Hans Holmer ansvaret av någon eller tog han själv på sig ansvaret på eget initiativ?
Citera
2020-05-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Att CGÖ skulle förekommit på Wallingatan har jag missat, i vilket sammanhang då? (IPA?)
Kände CGÖ och Ek varandra?
Det har skrivits mycket om detta i tråden, inte minst av mig själv. Ett gäng nazipoliser,
där CGÖ var en ledargestalt hade under loppet av ca tre år totalt före och efter MOP en
klubblokal på Wallingatan 34, hos WACL. Enligt "tinytiny" (hemmastadd på Wallingatan)
så var det CGÖ som hade undertecknat hyreskontraktet.
Citera
2020-05-07, 21:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Att signalementen i de första förhören stämmer in helt okej på Skandiamannen kan man naturligtvis inte bortse från men visst: Mördarens klädsel var av allt att döma inte särskilt speciell eller iögonfallande.

Han hade visst vapenvana. Om du inte är påläst så bör du hålla tyst.

Eftersom inget vittne såg nämnvärt mycket av mördarens ansikte så fanns ju egentligen inte mycket annat att ha i minnet än en helt okontroversiell klädstil. Du medgav ju själv att 50% av alla vinterklädda män klädde sig som mördaren.
Eftersom du är ”påläst” så kan du säkert förklara för tråden på vilket sätt stickad mössa (AB, IM) passar in som signalement på SE? Eller kanske 3/4 parkas (IM i FUP P-III s.362), mörk dunjacka (LJ i FUP P-III s.462), blå bullig täckjacka (LP). Man kan nästan tro att du ”bortser” från det som inte passar in?

Om du är ”påläst” utöver TPs fantasier så vet du att det är nonsens att signalementen ”passar in helt OK” på SE. Du kan hitta detaljer (rock eller keps) som några har sett, men som visats ovan finns det ännu fler som inte passar alls. Poängen med mitt inlägg var att inget vittnesmål pekar på entydigt på någon som ens liknar SE. Faktum är att du får kämpa för att hitta ett vittne vid MP som sett både keps och rock. Och du hittar definitivt ingen som sett en prydligt klädd korpulent medelåldersman i glasögon, eller hur? Ganska magstarkt av TP att då sälja böcker som förtalar en död man, kan man tycka.

Om du vill att folk skall vara tysta är du på fel plats. Berätta i stället gärna mer om SEs vapenvana.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-07 kl. 22:17. Anledning: Angav tidigare felaktigt att LP nämnde stickad mössa, men hon säger inget om huvudbonad öht.
Citera
2020-05-07, 21:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag delar denna ångest. Lite för mycket polisiärt rotande i den mannen för att bara vara formaliteter. Snart har de väl hört varenda kotte han haft kontakt med.

Har de inget vettigt att komma med men ändå slänger upp hans lik på stupstocken blir jag tokig.

Hoppet får stå till dessa alternativ:

- Hur sjukt det än låter så har de kommit över något som otvivelaktigt visar att han sköt eller var grovt inblandad i mordet på Palme. Kriminalhistorien har begåvats med ett av sina mest bisarra brott sett till dignitet.

- När Filter kom dragandes med Skandiamannen såg PU sin chans att plocka in det som irrspår för att ostört kunna gå till botten med annat. Pettersson och Göransson blev så att säga bondeoffer för arbetsron. Nån av gruppens svagare förmågor fick åka land och rike runt och dricka kaffe och snacka Engström med en massa russin som man vet gärna babblar vidare med Expressen. De hade hoppats att topsandet av släktingar skulle läcka ut också men nu blev det försmädligt nog känt först när det stod klart att man inte var intresserade av resultatet...
Jag har inga problem med om KP presenterar SE som GM, förutsatt att det finns någon form av tung bevisning. I nuläget har SE
a) närmast alibi genom stämpelklocka, väktarens vittnesmål om pratstund, och IMs uppgift om en väntande Dekorima-man, samt
b) ett huvudvittne (LP) som pekade på ett helt annat signalement.

Jag får det till 2-0 till SEs hypotetiske försvarare när en fiktiv rättegång startar. Om vi (och KP själv) skall nå i mål måste han rimligen ha något rejält att komma med för att väga upp.
Citera
2020-05-07, 21:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eftersom du är ”påläst” så kan du säkert förklara för tråden på vilket sätt stickad mössa (LP, AB, IM) passar in som signalement på SE? Eller kanske 3/4 parkas (IM i FUP P-III s.362), mörk dunjacka (LJ i FUP P-III s.462), blå bullig täckjacka (LP). Man kan nästan tro att du ”bortser” från det som inte passar in?

Om du är ”påläst” utöver TPs fantasier så vet du att det är nonsens att signalementen ”passar in helt OK” på SE. Du kan hitta detaljer (rock eller keps) som några har sett men som visats ovan finns det ännu fler som inte passar alls. Poängen med mitt inlägg var att inget vittnesmål pekar på entydigt på någon som ens liknar SE. Faktum är att du får kämpa för att hitta ett vittne vid MP som sett både keps och rock. Och du hittar definitivt ingen som sett en prydligt klädd korpulent medelåldersman i glasögon, eller hur? Ganska magstarkt av TP att då sälja böcker som förtalar en död man, kan man tycka.

Om du vill att folk skall vara tysta är du på fel plats. Berätta i stället gärna mer om SEs vapenvana.

Var framgår det hur SE de facto var klädd på mordnatten? Han var ju aldrig med på nån rekonstruktion så några bilder finn väl inte lr? Är det fastslaget att han hade den där mörkblå ullrocken o gubbkeps o halsduk?

Och nej, SE var inte korpulent, suck.
Citera
2020-05-07, 21:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var framgår det hur SE de facto var klädd på mordnatten? Han var ju aldrig med på nån rekonstruktion så några bilder finn väl inte lr? Är det fastslaget att han hade den där mörkblå ullrocken o gubbkeps o halsduk?

Och nej, SE var inte korpulent, suck.
All right, här får man bestämma sig. Antingen så hävdar man att SE var klädd ”som vanligt” med rock och keps, på det sätt som vi sett på bild och TV, och då kan man hitta vittnesuppgifter som stämmer och en hel rad som inte stämmer alls, i synnerhet den stickade mössan och frånvaron av glasögon.

Eller, så hävdar man att SE var klädd på något helt annat, okänt, vis, men då kan man inte komma dragande med vittne YN på David Bagares gata eller någon som sett lågskor. Ät kakan, eller inte.

Not.1: Väktaren HO beskriver SEs klädsel som ”mörkblå jacka”, ”tippar på trekvartslång”, ”ej modern utan ... gubbmodell”. Han ”antar att SE hade keps... eftersom att det var vinter och han brukar ha det.” (förhör 1986-06-12)

Not. 2: min beskrivning av SE som korpulent baseras på ansiktet endast; jag har inte sett några bilder utan ytterkläder. Jag syftade närmast på att han ser ut som det han var: en medelålders gubbe på vanlig svenska. Ingen har beskrivit en sådan på MP.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-07 kl. 22:05.
Citera
2020-05-07, 21:56
Medlem
Bacchus94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum

Har för mig att väktaren HO på Skandia sa att SE hade en lite längre blå täckjacka av äldre modell på mordnatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in