Citat:
Ursprungligen postat av
Xeitum
Var framgår det hur SE de facto var klädd på mordnatten? Han var ju aldrig med på nån rekonstruktion så några bilder finn väl inte lr? Är det fastslaget att han hade den där mörkblå ullrocken o gubbkeps o halsduk?
Och nej, SE var inte korpulent, suck.
Enligt vittnes förhör med Henry Olofsson som jobbade som väktare på skandia denna kväll och samspråkade med SE vid receptionen precis innan SE går ut från sveavägen 44 beskriver SE klädsel i vittnesförhör 12 juni 1986: "Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte../.. ja, han var klädd i någon mörkblå jacka. Jag vet inte om den var såkallad trekvartslång eller om den var midjekort. Men jag tippar att den var trekvartslång. ../.. "jag fick för mig att det var ingen modern täckjacka utan den kan ha varit en lite äldre sådan där gubbmodell som man kallar det för"
Enligt förhör 860310 med SE ska han vara klädd enligt följande: "Svart vinterrock vilket når strax nedanför knäna. Rocken var knäppt. Mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen. Mellangrå byxor. Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen. Stålbågade glasögon med stålkant upptill och endast glas nedtill. " glenn Miller-liknande". 52år, 182 cm lång, väger drygt 80kg samt har cendre hårfärg."
Mina kommentarer: jag kommer inte ihåg var jag läst det men de bilderna som togs på SE i samband med polisförhöret tror jag sen visade sig inte vara den rock/jacka som han hade haft på sig utan det var en ny vinterrock han köpt efter mordet. Finns en bild från mordkvällen där man tror sig faktiskt fångat SE på bilden (ungefär isamband att ambulansen åker där ifrån.)
Vittnet björkman beskriver mannen som sköt "var klädd i en mörk eller mörkbå stickad mössa som var ihoprullad ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna" ../.. mörkt klädd - i en 3/4-lång fladdrande rockliknane plagg.
Förhör med vittnet NF 860303: beskriver mannen som gick bakom paret palme 5-10 meter på sveavägen 44 : "mannen var äldre. Han hade på sig en blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens stockholmsdel A-M. Jackan liknade Tensonjackor ../.. jackan räckte till lårets mitt .. /.. tänkte han att mannen var för gamal för att vara säkerhetsvakt.
Förhör 860325: "mannen gick ute i gångbanan, ca 3 meter från sträckstenskanten och gick något saktare än paret palme .. /.. Mannen verkade vara lite äldre än fhl (44år)../.. Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samma man som hade gått bakom makarna palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg.
Mina egna reflektioner: Anders Björkmans jacka var midjekort, bullig täckjacka som var ljusblå. Jag är tveksam till ifall det verkligen var Anders Björkman som Nicola Fauzzi såg..