Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
All right, här får man bestämma sig. Antingen så hävdar man att SE var klädd ”som vanligt” med rock och keps, på det sätt som vi sett på bild och TV, och då kan man hitta vittnesuppgifter som stämmer och en hel rad som inte stämmer alls, i synnerhet den stickade mössan och frånvaron av glasögon.

Eller, så hävdar man att SE var klädd på något helt annat, okänt vis, men då kan man inte komma dragande med vittne YN på David Bagares gata eller någon som sett lågskor. Ät kakan, eller inte.

Not.1: Väktaren HO beskriver SEs klädsel som ”mörkblå jacka”, ”tippar på trekvartslång”, ”ej modern utan ... gubbmodell”. Han ”antar att SE hade keps... eftersom att det var vinter och han brukar ha det.” (förhör 1986-06-12)

Not. 2: min beskrivning av SE som korpulent baseras på ansiktet endast; jag har inte sett några bilder utan ytterkläder. Jag syftade närmast på att han ser ut som det han var: en medelålders gubbe på vanlig svenska. Ingen har beskrivit en sådan på MP.

SE kanske hade ombyte med sig och bytte kläder någonstans. 😎
Citera
2020-05-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det beror på hur du menar. Polisen redan 1986. Men i det kom på modet i nutid mer efter Lars Larssons bok kanske 2014. Sen extremt 2018 när TP och Filter vädrade morgonluft. Så allmänheten är att skylla för att SE är i ropet, skulle jag säga.

Ok, jag kan inte fatta att SE är så het här. Det är för många om och men.....
Citera
2020-05-07, 22:03
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
All right, här får man bestämma sig. Antingen så hävdar man att SE var klädd ”som vanligt” med rock och keps, på det sätt som vi sett på bild och TV, och då kan man hitta vittnesuppgifter som stämmer och en hel rad som inte stämmer alls, i synnerhet den stickade mössan och frånvaron av glasögon.

Eller, så hävdar man att SE var klädd på något helt annat, okänt vis, men då kan man inte komma dragande med vittne YN på David Bagares gata eller någon som sett lågskor.

Not. Väktaren HO beskriver SEs klädsel som ”mörkblå jacka”, ”tippar på trekvartslång”, ”ej modern utan ... gubbmodell”. Han ”antar att SE hade keps... eftersom att det var vinter och han brukar ha det.” (förhör 1986-06-12)

Nä, det är sannerligen inte lätt att dra någon vettig slutsats av det hela. FÖRMODLIGEN hade han den utstyrsel som han poserar i, lr snarlik.

Var mest nyfiken på om man missat någon pålitlig vittnesbeskrivning av hans kläder aktuell kväll/natt.

YN beskriver väl den där bögslungan som även SE drog omkring med. Hon säger väl ingenting bestämt om huvudbonad, möjligen barhuvad.

Den berusade AB ser väl främst GM bakifrån, IM 40 m ifrån får nog misstänkas ha haft svårt att se detaljer i klädseln, han såg nog främst skeendet. Å andra sidan såg han rimligen GM även i profil o borde kanske kunna skilja på mössa o keps lr Sherlock Holmes hatt.
Citera
2020-05-07, 22:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
SE kanske hade ombyte med sig och bytte kläder någonstans. 😎
Mmm. Varför inte ett byte med NF bakom hörnet? Då kan båda ha både rock och täckjacka, och vi glädjer många i tråden.
Citera
2020-05-07, 22:15
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Nä, det är sannerligen inte lätt att dra någon vettig slutsats av det hela. FÖRMODLIGEN hade han den utstyrsel som han poserar i, lr snarlik.

Var mest nyfiken på om man missat någon pålitlig vittnesbeskrivning av hans kläder aktuell kväll/natt.

YN beskriver väl den där bögslungan som även SE drog omkring med. Hon säger väl ingenting bestämt om huvudbonad, möjligen barhuvad.

Den berusade AB ser väl främst GM bakifrån, IM 40 m ifrån får nog misstänkas ha haft svårt att se detaljer i klädseln, han såg nog främst skeendet. Å andra sidan såg han rimligen GM även i profil o borde kanske kunna skilja på mössa o keps lr Sherlock Holmes hatt.
Nej, nej, de SE-troende älskar den fladdrande rocken som YN ser. LJs uppgift om täckjacka... inte lika mycket.

ABs berusningsgrad var nog påtaglig, det är min bedömning baserat på hur han agerar runt bankomaten och hux flux bestämmer sig för att gå hem utan att säga adjö till kollegorna. Tyder på rejäl berusning IMO. Däremot är han väldigt tydlig med den stickade mössan som han t.o.m. ritar en skiss av. Detta backas upp av vittne IM som också ser en stickad mössa.
Citera
2020-05-07, 22:26
Medlem
Angående brevet som Expressen skriver om idag, som SE skickat till en gammal skolkamrat 1988. Där låter det som att han inför klassåterträffen erbjuder sig att ställa upp med en föreläsning om sina upplevelser på mordplatsen... "Inside-information". Skyldig eller ej så är det ett mycket konstigt beteende. Jag har då aldrig varit med om en fest där en programpunkt är en festdeltagare berättar detaljer om ett grovt brott som vederbörande bevittnat...

Nog för att Palmemordet väcker intresse men det känns ändå rätt osmakligt. Framförallt tyder det på att SE verkar identifiera sig väldigt mycket med händelsen, den blir på nåt sätt en del av hans identitet. På intet sätt ett bevis men jag har mycket svårt att tro att något annat av mordplatsvittnena har showat på fester med sitt vittnesmål... Jag kan ha fel dock.
Citera
2020-05-07, 22:33
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Nej, nej, de SE-troende älskar den fladdrande rocken som YN ser. LJs uppgift om täckjacka... inte lika mycket.

ABs berusningsgrad var nog påtaglig, det är min bedömning baserat på hur han agerar runt bankomaten och hux flux bestämmer sig för att gå hem utan att säga adjö till kollegorna. Tyder på rejäl berusning IMO. Däremot är han väldigt tydlig med den stickade mössan som han t.o.m. ritar en skiss av. Detta backas upp av vittne IM som också ser en stickad mössa.

Ja, rock lr jacka är frågan. Det finns ju mellanting. Längre jacka med stoppning o kanske huva, parkas/annorak!?

Är man så pass på lyset som även jag tror AB var känns det ändå lite si o så med säkerheten i påståendet. Han ser GM endast ett par sekunder bakifrån o det är skumt. Bara för att man ritar hur man tycker sig minnas det hela så blir det ju inte mer säkert.

Håller dock med om att det är det troligaste alternativet med mössa. Märkligt dock att Delsborn drar till med den udda beskrivningen av en Sherlock Holmes mössa.

Vad gäller YN så är det ju inte helt säkert att det är GM hon ser, vilket podden gjorde stora ansträngningar för att bevisa . Det borde ändå vara det mest troliga tycker jag.
Citera
2020-05-07, 22:34
Medlem
Dannunzios avatar
Citat:
Däremot är han väldigt tydlig med den stickade mössan som han t.o.m. ritar en skiss av. Detta backas upp av vittne IM som också ser en stickad mössa.

Skulle inte säga att jag är helt övertygad om att SE är GM men just den detaljen kan jag köpa.
När jag varit på fyllan har jag haft bra mycket lättare för att snöa in på detaljer. För mig känns det inte helt omöjligt att man skulle lägga märke till en annorlunda mössa i berusat tillstånd.
Citera
2020-05-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Var framgår det hur SE de facto var klädd på mordnatten? Han var ju aldrig med på nån rekonstruktion så några bilder finn väl inte lr? Är det fastslaget att han hade den där mörkblå ullrocken o gubbkeps o halsduk?

Och nej, SE var inte korpulent, suck.

Enligt vittnes förhör med Henry Olofsson som jobbade som väktare på skandia denna kväll och samspråkade med SE vid receptionen precis innan SE går ut från sveavägen 44 beskriver SE klädsel i vittnesförhör 12 juni 1986: "Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte../.. ja, han var klädd i någon mörkblå jacka. Jag vet inte om den var såkallad trekvartslång eller om den var midjekort. Men jag tippar att den var trekvartslång. ../.. "jag fick för mig att det var ingen modern täckjacka utan den kan ha varit en lite äldre sådan där gubbmodell som man kallar det för"

Enligt förhör 860310 med SE ska han vara klädd enligt följande: "Svart vinterrock vilket når strax nedanför knäna. Rocken var knäppt. Mörkgrå melerad keps utan öronlappar eller knäppe på skärmen. Mellangrå byxor. Engström bar en handledsväska, vilken var mörkbrun till färgen. Stålbågade glasögon med stålkant upptill och endast glas nedtill. " glenn Miller-liknande". 52år, 182 cm lång, väger drygt 80kg samt har cendre hårfärg."

Mina kommentarer: jag kommer inte ihåg var jag läst det men de bilderna som togs på SE i samband med polisförhöret tror jag sen visade sig inte vara den rock/jacka som han hade haft på sig utan det var en ny vinterrock han köpt efter mordet. Finns en bild från mordkvällen där man tror sig faktiskt fångat SE på bilden (ungefär isamband att ambulansen åker där ifrån.)

Vittnet björkman beskriver mannen som sköt "var klädd i en mörk eller mörkbå stickad mössa som var ihoprullad ett par gånger samt en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna" ../.. mörkt klädd - i en 3/4-lång fladdrande rockliknane plagg.

Förhör med vittnet NF 860303: beskriver mannen som gick bakom paret palme 5-10 meter på sveavägen 44 : "mannen var äldre. Han hade på sig en blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens stockholmsdel A-M. Jackan liknade Tensonjackor ../.. jackan räckte till lårets mitt .. /.. tänkte han att mannen var för gamal för att vara säkerhetsvakt.

Förhör 860325: "mannen gick ute i gångbanan, ca 3 meter från sträckstenskanten och gick något saktare än paret palme .. /.. Mannen verkade vara lite äldre än fhl (44år)../.. Han uppger att den man som han såg i en port måste ha varit samma man som hade gått bakom makarna palme. Han stödjer sig främst på jackan och dess färg.

Mina egna reflektioner: Anders Björkmans jacka var midjekort, bullig täckjacka som var ljusblå. Jag är tveksam till ifall det verkligen var Anders Björkman som Nicola Fauzzi såg..
Senast redigerad av Legooo 2020-05-07 kl. 23:20.
Citera
2020-05-07, 22:43
Bannlyst
Det faktumet att två av varandra oberoende viktigaste vittnena till mordet (AB, IM) är så samstämmiga i frågan om mössan gör att man kan utesluta SE direkt. Sen kan idioterna i filter säga vad fan de vill. Det här går inte att förklara bort.
Citera
2020-05-07, 22:46
Medlem
matsqqs avatar
Det som gör SE het är
1) att han de facto är en av de ytterligt få som bevisligen var vid brottsplatsen när mordet skedde
2) vittnet Yvonne beskriver personen som sprang på David Bagares gata att han hade en liten väska i vänster hand och verkade jagad och tittade bakåt flera gånger ... Nu råkade SE just ha en liten väska som han oftast bar i vänster hand ... det kan inte vara speciellt vanligt att en mördare springer från en mordplats och samtidigt fipplar med en liten väska. En av de få som skulle kunna göra en sån sak skulle kunna vara SE
3) Han är den person som pekas ut som det hetaste spåret av pressen.
4) Chefredaktör på Filter har sagt att han ska säga upp sig om det inte är SE som mördade Palme. (det är inte så vanligt att chefredaktörer gör sådana utfästelser)
5) Vi vet att polisen har varit intresserade av SE

När det gäller vittnesuppgifterna vid mordplatsen så går de isär en hel del och det finns väl egentligen ingen som kan ge en bra beskrivning. SE passar in eller passar inte in lika bra som någon annan ...

När det gäller planering eller inte planering så öppnar faktiskt det långvariga biobesöket för en massa varianter på planerat/oplanerat, medhjälpare/ej medhjälpare etc , det finns ju lång tid mellan att de går in på bion och kommer ut igen ...

Det verkar som en del blir helt desperata över tanken att det finns folk som tror att SE kan ha gjort detta eller varit inblandad ...

Jag är inte alls säker men tror det är helt och fullt möjligt att det var han ...

Jag har inte hört någon bättre teori ännu , och tidningarna har inte heller presenterat något bättre vad jag vet ...

Framför allt tycker jag alla partiska debattörer som bara väljer att titta ensidigt på olika saker mer förvirrar än övertygar ...
SE kunde inte hålla i en kortlek men jobbar ändå som grafiker.
Han är en gammal gubbe i jättedålig kondition men vid en rekonstruktion springer han riktigt snabbt.
etc ...

Jag har läst alla era argument, men det finns inget som hittills fått mig att se att det är omöjligt att det skulle kunna vara SE...

När jag anmärkte att det inte säkert är vakten som har rätt om samtalet utan skulle kunna vara SE så börjar en debattör genast raljera över hur knäckt jag kommer att bli när det visar sig att SE inte är mördaren ... Ganska låg nivå ... Till skillnad från flera här så har jag nämligen ingen prestige alls i det här utan vill bara att sanningen ska komma fram ...
Citera
2020-05-07, 22:58
Medlem
Vittnet Yvonne såg väl troligen mördaren efter mordet på David bagares gata. Vet ej hur tillförlitlig hon är men hennes beskrivning av mannen där "han springer liksom med huvudet neråt" stämmer bra med hur SE sedan springer i det där klassiska SVT klippet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in