Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo möjligt. Men vi är ju helt ovana med det. Asiaterna har ju sprungit runt med munskydd i åratal. Långt före denna pandemi. De vet hur det funkar. De vet detta med att ta av sig rätt, byta osv.
Men såklart om det är bra kan ju svenskar även lära sig. Men allt vi hör nu är ju att det är mer eller mindre värdelöst. Kanske tom mer farligt då det ska samlas smitta på masken. Men andra länder verkar ändrat sig. Experter är oense. Vi ser från t.ex Österrike där får folk en mask innan de går in i matbutiken.
Problemet är ju att dessa argument kan användas i alla lägen.
Jag var och handlade idag iförd mitt andningsskydd som ”vanligt”, konstaterar att butiken runt kl 15:30 är full. Många som garanterat var runt 70+, ingen hade handskar eller mun/andningskydd.
Sneglade lite när vi stod i kassan och jovisst, samtliga 70+ torkade näsan med handen, kliade sig runt munnen osv. Det är otroligt svårt att lära sig nya vanor men vi yngre tar det lättare till oss och vi kommer att skydda de som har det svårare, vi blir ”immuna” utan att vi faktiskt är immuna men effekten blir densamma av att vi alla skyddar oss rigoröst.
Jag tror personligen att vi MÅSTE införa andningsskydd/munskydd på allmänheten. Nu går vi snart in i sommarmånaderna men det kommer en vinter igen och influensan kommer knacka på dörren samtidigt som sars2, ska folk då inte dö som flugor så gäller det att vi
1. Har tränat in munskydd
2. Har nationell produktion så vi inte står där
Jag kan dock garanterat att Sverige kommer missa denna uppenbara pucken den också. FHM står och pratar om att vi får leva så här i flera år, men vi har inte byggt några fabriker för tillverkning av skyddsmaterial, utrustning eller läkemedelstillverkning.
Idioterna tror väl omvärlden kommer pumpa ut produkter till ”neutrala stormakten Sverige” som vanligt.