2020-05-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Problemet med resonemanget är att många länder nu går över till den "svenska modellen". Är du så naiv att du tror att exv Norge och Danmark har utrotat viruset?

Finns ingen som "går över" till någon svensk modell. Alla har sin egen. Majoriteten i världen har lockdown. Sverige har en idiotisk lasseiz faire modell där man låter folk dö.

Att andra länder öppnar upp stegvis efter en lockdown är inte samma sak som att aldrig stänga ner och bara låta smittan spridas fritt.

Norge och Danmark har gjort det otroligt mycket bättre än oss. Jag tror och hoppas självklart att de andra kommer att hitta sätt att smittspåra och slå ner lokala utbrott, ifall de återkommer. Det är iaf bra mycket lättare att göra det när man har lågt antal smittade, än som här där vi har fri pesthärd.

Naiv kan du vara själv. Om du har otrevligt tilltal och tillskriver mig egenskaper fastän du ej känner mig, så får du inget mer svar. Dina tankar var inte så originella heller, det har dragits redan säkert 1500 ggr i tråden.
Citera
2020-05-07, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag pratade inte om svenskas livslängd? Vad snackar du om? Då vi inte vet hur många som har dött av covid19 i respektive land, så pratar du i nattmössan.

Så siffrorna är ren lögn som redovisas varje dag på presskonferensen? Och att tjeckerna ljuger om sina?
Berätta, vad är det för fel på dig?
Citera
2020-05-07, 17:06
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
55% av dom som dött i Corona i Sverige bodde inte på äldreboenden.
Dvs. runt 1680 personer.

Det är fortfarande 50% mer än de övriga nordiska ländernas antal döda tillsammans (!).

Är det månne svenskarnas försvagade gener som spökar?

Kanske det som är huvudanledningen till den gigantiska importen av främmande DNA, för att få bättre genetisk spridning och mer livskraftig befolkning?
90% av de som dör i covid har inte fått intensivvård. Där är en del av förklaringen till våra höga dödstal.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Och man skulle kunna diskutera länge vilken strategi som egentligen är den långsiktiga.

Den som är bäst för flest över tid?
Citera
Medlem
Döda senaste veckan Sverige
578 döda
Döda senaste veckan Norge
9 döda
Döda senaste veckan Finland
49 döda
Döda senaste veckan Danmark
63 döda
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Matti Sällberg reder ut hur det ser ut i vaccinracet. Alla satsar på samma häst, Spajken. Alla utom kineserna satsar på ny teknik. Kineserna är redan igång med fas 2, antagligen pga de använder beprövad teknik. Såg i nyhetsflödet att Moderna nu också fick ok för fas 2.

https://www.di.se/ditv/ekonomistudion/vaccinforskaren-satsar-pa-antikroppar-som-kan-sla-ihjal-viruset/
Man får alltid hålla i minnet att det handlar om miljoner om inte miljarder i forskningspengar för att inte tala om om man lyckas.

Så naturligtvis är det alltid en optimistisk ton och en lösning som ligger nära.

Edit:

Och här lite om de misslyckade försöken med SARS-vaccin som man pratar om i videon:
/.../Conclusions

These SARS-CoV vaccines all induced antibody and protection against infection with SARS-CoV. However, challenge of mice given any of the vaccines led to occurrence of Th2-type immunopathology suggesting hypersensitivity to SARS-CoV components was induced. Caution in proceeding to application of a SARS-CoV vaccine in humans is indicated.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3335060/

Man vill ju inte gärna dra igång en cytokinstorm och jag antar att man stöter på samma problem med COVID19-vaccin.

Ska bli intressant att se vad de får fram.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-07 kl. 17:22.
Citera
2020-05-07, 17:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Eh va? Det var väl knappast det jag svara på. Det var någon som skrev något om miljardärer som får bidrag. Det är en grov missuppfattning. Ja, det finns ett beslut nu. Det är konsekvenserna som sällan är enkla och svart-vita.

Förstår du nu?

Det jag menade var att just i situationen gällande vilka företag som ska få corona-bidrag är frågan extremt svart-vit. Sen är såklart inte konsekvenserna det.
Citera
2020-05-07, 17:10
Medlem
Black people in UK four times more likely to die of COVID-19: ONS
Socioeconomic disadvantage puts Black people and ethnic minorities at risk of coronavirus, says UK statistics office.
Citera
2020-05-07, 17:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Sverige är ett utmärkt land att tillbringa semestern i. Finna säkerligen massor med intressanta resmål som genomsnitts-svensken aldrig sett.

Ja norra Norrland är fantastiskt. Man kan tälta vid Torneträsk, omgiven av fjällen och känna hur friden lägger sej vid åsynen av midnattssolen.
Citera
2020-05-07, 17:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Nja, de kanske räknar med vaccin och om de gör det då tror jag att vaccin är nära. Det som är oroande är att de ratar sådana som haft covid. De måste ha gjort en analys som visar att folk får allvarliga och diskvalificerade följdsjukdomar eller -verkningar efter genomgången covid.

Vilka följdsjukdomar man eventuellt kan få av C-19 kan de väl knappast ha koll på redan nu. Lite skrämmande om de har koll på det.

USA har dock en lång historia av att rata grupper till militären. Var det inte bara något år sen som homosexuella blev välkomna tex?
Citera
2020-05-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Black people in UK four times more likely to die of COVID-19: ONS
Socioeconomic disadvantage puts Black people and ethnic minorities at risk of coronavirus, says UK statistics office.

Hade velat se statistik på hur många etniska svenskar kontra utlänningar faktiskt dött i Covid19 utanför våra äldreboenden. Hade vart otroligt intressant.
Citera
2020-05-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kan du ge källor? Vilket land?

"Barn är trygga och smittar inte" är ännu en sådan där slentrianreplik som vi troligen kan kasta på sophögen snart. Jag hoppas verkligen inte att barn ska få huvudfokus. Holy smoke ...

Om Tegnell tror att corona och detta nya sjukdomstillstånd inte hänger ihop, så hänger de nog ihop.

Fö vet inte alls hur nyfödda påverkas av smittade mödrar, apropå barn.

Vi vet ganska lite om barn överhuvudtaget, jämfört med vuxna. Det finns ju uppenbara etiska blockader som försvårar forskning på barn.

När det gäller nyfödda så är forskningen verkligen i sin linda.

Jag vet iaf att nyfödda separeras från sina mödrar och fäder i detta nu, men i vilken omfattning vet jag inte.

Har ni hört Tegnell och journalister diskutera nyfödda och smittade mödrar seriöst en enda gång?

Inte jag heller...

Hur coronaviruset påverkar barn vet vi mkt lite om, och hur det påverkar spädbarn vet vi absolut inte.

Ja, alltså jag hade lite dålig koll på siffrorna, men det är över hundra iaf, men "increasing number" är förekommande i rapporterna. Skrapade ihop några artiklar.

www.vrt.be 30 april
"Crisis centre responds to Kawasaki disease concerns - several cases in Belgium in recent DAYS"

Connexion 30 april
"France warns of child illness that may be Covid-linked"

25 bekräftade fall i Parisområdet som behövde sjukhusvård - under de två senaste veckorna

Cnn 7 maj
"Dozens more children hospitalized in New York with rare symptoms"

Ur artikeln: 64 children hospitalized in New York.

Busniess insider 6 maj
"What to know about Kawasaki disease, a rare condition in children that doctors worry is linked to coronavirus"
Ur artikeln: Some 100 children in six European countries [...] have recently been hospitalized with symptoms that seemed similar to Kawasaki disease"

Det oroande i det hela är att fallen ökar, och detta under kort tid. Samtidigt som en väldigt låg procent av befolkningarna faktiskt haft/har Covid-19, (om nu denna "nya" sjukdom har koppling med coronaviruset)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in