Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Kan du ge källor? Vilket land?
"Barn är trygga och smittar inte" är ännu en sådan där slentrianreplik som vi troligen kan kasta på sophögen snart. Jag hoppas verkligen inte att barn ska få huvudfokus. Holy smoke ...
Om Tegnell tror att corona och detta nya sjukdomstillstånd inte hänger ihop, så hänger de nog ihop.
Fö vet inte alls hur nyfödda påverkas av smittade mödrar, apropå barn.
Vi vet ganska lite om barn överhuvudtaget, jämfört med vuxna. Det finns ju uppenbara etiska blockader som försvårar forskning på barn.
När det gäller nyfödda så är forskningen verkligen i sin linda.
Jag vet iaf att nyfödda separeras från sina mödrar och fäder i detta nu, men i vilken omfattning vet jag inte.
Har ni hört Tegnell och journalister diskutera nyfödda och smittade mödrar seriöst en enda gång?
Inte jag heller...
Hur coronaviruset påverkar barn vet vi mkt lite om, och hur det påverkar spädbarn vet vi absolut inte.
Ja, alltså jag hade lite dålig koll på siffrorna, men det är över hundra iaf, men "increasing number" är förekommande i rapporterna. Skrapade ihop några artiklar.
www.vrt.be 30 april
"Crisis centre responds to Kawasaki disease concerns - several cases in Belgium in recent DAYS"
Connexion 30 april
"France warns of child illness that may be Covid-linked"
25 bekräftade fall i Parisområdet som behövde sjukhusvård - under de två senaste veckorna
Cnn 7 maj
"Dozens more children hospitalized in New York with rare symptoms"
Ur artikeln: 64 children hospitalized in New York.
Busniess insider 6 maj
"What to know about Kawasaki disease, a rare condition in children that doctors worry is linked to coronavirus"
Ur artikeln: Some 100 children in six European countries [...] have recently been hospitalized with symptoms that seemed similar to Kawasaki disease"
Det oroande i det hela är att fallen ökar, och detta under kort tid. Samtidigt som en väldigt låg procent av befolkningarna faktiskt haft/har Covid-19, (om nu denna "nya" sjukdom har koppling med coronaviruset)