2020-05-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Advokat Ingvar Backman som försvarat den man i 40-årsåldern som idag friades från anklagelserna om att ha begått mordet på en 45-årig kvinna på Väster i Örebro, riktar nu kritik mot åklagaren.

– Det borde aldrig ha väckts åtal mot min klient. Utredningen hade alldeles för stora brister.

Det är sällan man ser så många frågetecken och oklarheter i ett åtal som leder till rättegång, säger Ingvar Backman.
– Domstolen har tagit fasta på de brister i utredningen som vi pekade på. Man har bland annat funnit att det kan finnas alternativa gärningsmän. Det är en välskriven dom på 190 sidor, säger Ingvar Backman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/advokaten-kritisk-efter-friande-domen

Var det inte Sim-Pampen Ulla Gustavsson som höll i klubban vid den mycket tveksamma häktningen på sannolika skäl i aug 2019?

.
Som jag minns verkligheten framfördes det från visst håll här i tråden initialt hån och kritik mot adv IB. Han bedömdes inte vara uppgiften vuxen nog till att kunna få sin klient friad.
De farhågorna/förhoppningarna har ju iom den friande domen igår kommit på skam.

Samtidigt tycks det ju som att adv IB till stor del har kunnat sitta med armarna i kors då åkl ÅH inte har haft nån säck att knyta ihop!

Det jag fetat:
Kanske skulle åkl ÅH hållit sig till simning?
När hon genom hejarop från visst håll här i tråden, lurades gå upp i ringen visade sig hennes team totalt ha felbedömt åkl ÅH:s kapacitet.
Hon var ingen slugger. Hon skuggboxades bara..
Citera
2020-05-07, 09:22
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Så vad hānder nu om ÅK inte ōverklagar? Blir det omtag och utredning av alternativa GMs? Vem kan det vara om det inte ār SD? Ār det någon som seglat under radarn nār allt fokus varit på SD? Någon som kanske skulle tycka att det vore skōnt att erkānna? Någon som mår dåligt men hoppats att SD skulle bli fālld fōr mordet? År telefon och mordvapen dumpade på vāgen till Polen?
Bra fråga! Finns det någonting i utredningen som pekar i någon annan riktning än den nu prövade? LW avbröt mitt i paketinslagningen och gick till sin geocach bara för att kolla lite mitt i natten. Random galning som promenerar på motorvägen med en hammare i en vit plastpåse får syn på henne och slår ihjäl henne. 17 gånger. Utan sex eller rån. Varpå han fortsätter sin vandring utmed motorvägen utan att lämna ett enda spår.
Nä.
Fortsatt arbete, för det var inte färdigt, kräver fortsatt span på SD och HD. Tyvärr, det är nog inte läge för dem att fira ännu.
Citera
2020-05-07, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
SD kan fortfarande vara en mördare! Att åklagare misslyckas med att övertyga domstolen med de bevis som polisen lyckats säkra - trots flera allvarliga misstag i det inledande arbetet, betyder inte att familjen D (de vuxna) är oskyldiga.
Det är sannolikt många som inte släpper det här så lätt. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken.
Fallet kommer lösas. SD tror han lurat alla. Men även om han inte hör ett pip från polisen så kommer de jobba bakom kulisserna tills det är dags att gripa honom. Även om det tar år.
Citera
2020-05-07, 09:26
Medlem
Har åklagaren sagt något om överklagan ännu?
Citera
2020-05-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag skrev att om han eventuellt misstänkte så hade han väl grund till det. Tycker inte du att HD hade motiv till mordet? Det har diskuterats till leda i tråden hur mycket hon måste ha ogillat/hatat LW.

Tydligen så hade JG sina misstankar eftersom han ringde polisen. Vid tiden han ringde visste han inte att SD/LW fortfarande hade kontakt på ett, för honom inte OK sätt.

Vilken grund tror du att han hade när han ringde polisen på natten och misstänkte sin nära kompis?

Jag tycker att HD hade alla motiv i världen...
Citera
2020-05-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Och LW mobil på Hjalmar Bergmans väg är samma mobil som senare hittas utanför hennes hem?
Mobilen är borta och den har man inte hittat. Hon hade dock fler mobiler som hittades i hennes hem.
Citera
2020-05-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har åklagaren sagt något om överklagan ännu?

Nej. Bara att de i lugn o ro skall läsa domen och återkomma med besked.
Citera
2020-05-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja som kriminalreporter briljerar inte SH direkt, hans ”analyser” är inga under av stringens. Någon som tex lyckas få ihop följande:

”Eftersom att varken mordvapen eller mobiltelefon har återfunnits anser domstolen dessutom att åklagarnas bevisning med marginal måste uppnå kravet "ställt utom rimligt tvivel".”

Så SH menar då med andra ord att om mordvapen eller mobil hade återfunnits så hade åklagarna med sin bevisning INTE behövt uppnå kravet ställt utom rimligt tvivel?

Åter till skolbänken för SH. Om han nu någonsin suttit där.

Jag tycker att det var märkligt att inte NA:s reporter SH ställer frågan till domaren varför de släppte SD direkt efter rättegången (nåja en kvart).

Domaren säger att de under dessa 4 veckor har varit olika uppfattningar men att de kommit överens vad gäller domen.

På vilka skäl släpptes SD så fort om det tog 4 veckor av diskussioner?
Varför ställde inte reportern den frågan?
Citera
2020-05-07, 09:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tydligen så hade JG sina misstankar eftersom han ringde polisen. Vid tiden han ringde visste han inte att SD/LW fortfarande hade kontakt på ett, för honom inte OK sätt.

Vilken grund tror du att han hade när han ringde polisen på natten och misstänkte sin nära kompis?

Jag tycker att HD hade alla motiv i världen...

Det var troligtvis därför han inte tipsade om SD utan om HD? För att han inte visste om att relationen pågick som du säger. Han trodde att enbart HD hade motiv kvar att döda Lena.
Citera
2020-05-07, 09:37
Medlem
Citat:
Jag tycker att det var märkligt att inte NA:s reporter SH ställer frågan till domaren varför de släppte SD direkt efter rättegången (nåja en kvart).

Domaren säger att de under dessa 4 veckor har varit olika uppfattningar men att de kommit överens vad gäller domen.

De lät honom sitta en vecka efter avslutad förhandling.
Citera
2020-05-07, 09:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Det var inte olika uppfattningar om skuldfrågan snarare om värdering och slutsatser av de olika enskilda indicierna och bevisen. Men den sammantagna bilden att åklagarens material inte räcker verkar de ha varit överens om redan från början med tanke på att de släppte honom tolkade jag det som.
Senast redigerad av Rosamund 2020-05-07 kl. 09:46.
Citera
2020-05-07, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Det här är mina egna tankar. Det betyder inte att allt är sant. Men....

Mina funderingar utan att jag har belägg för det är att utredningen kom fel redan från början. Varför behövdes det ta 5 dagar innan LW hittades? Det finns många följare här som helhjärtat försvarar SD, som oskyldig till mordet. Finns det anledning att tro att vissa ingår i ett nätverk där även utredningsmyndigheter kan vara inblandade i att förhala och sabotera utredningen? Många inlägg här från SDs “anhängare" är ganska aggressiva i sin ton mot de som ifrågasätter SDs oskuld. Är det en gemensam komplott för att försöka rentvå SD? Det borde finnas en del synpunkter på detta förutom från de som vill såga mig längs med knäna.
Spekulationer finns det gott om i denna tråd. Detta är en av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Alternativ gärningsman? Om de inte har det, vem återstår? Varför är de intresserade av att hävda att SD är oskyldig? Jo, precis som i vissa vittnesmål så skyddar de SD, som kan bero på lojalitetsbindningar. Och det gör de in absurdum. Hur de känner varandra eller har kompisbindningar och vilka bevekelsegrunder de har vet inte jag.
Men mitt sätt att läsa mångas inlägg är att de har mer personliga aspekter och närhet till SD. Naturligtvis kan jag ha fel, men för mig ligger det nära till hands att ha den uppfattningen.

Missar i den tidiga utredningen och dykar/kompisrelationer mellan MGM och polismän har bidragit till att folk kallar det för "mordförM*RKelsen i Örebro". Det man kanske kan lära sig av det, är att det hade varit bäst att plocka in hjälp från nationell nivå tidigt. Det ÄR förstås knepigt på en ort där såpass många känner eller känner till den misstänkte att frigöra sig från det annars. Hade man fått in andra, skulle de nu misstänkliggjorda ha sluppit valsas runt. Vad jag vet kan det vara helt obefogade misstankar. Vi vet ju till och med att åtminstone en av dem som kände MGM uppgav det så fort han insåg vem det rörde och försökte ( fullständigt korrekt) att hålla sig ur vägen under utredningen. Antagligen trodde polisen att utredningen skulle bli mycket lättare än det visade sig: man hade snabbt en uppenbar GM och denne var inte ur gängkriminella kretsar. Det och en del slarv kan mycket väl ha orsakat missarna. Vi har sett skribenter i tråden som trott att Örebropolisen försöker dölja ngt mycket värre ( typ en pedofilhärva), men det känns långsökt att LW skulle råkat ut på det sätt hon gjorde i det scenariot.

Sedan håller jag med om att det finns skribenter i tråden som verkar väldigt personligt involverade. Några har till och med skrivit att de är bekanta m MGM. Att några av dem, och kanske ngn rättshaverist, försvarar SD in absurdum, är inte heller märkligt. Man vill ju bara inte tänka sådant om en vän! Men jag tror inte heller att det är en komplott, utan snarare ett naturligt nätverk. Fast ibland förstärkt av troll som kanske t.o.m. är ute efter att få SD mer misstänkt, genom att hitta på helgalna försvar. Det fick mig att dra öronen åt mig redan tidigt i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in