2020-05-07, 08:42
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Mycket möjligt. Men jag vill att frågan ventileras. Overkligt? Nja. Du tycker det? Men ge mig argument för eller emot min spekulation.

Jag tror inte att utredningsmyndigheterna förhalar eller saboterar, varför skulle dem det, vilka gynnar de?

Vilka skulle ingå i denna komplott?
Citera
2020-05-07, 08:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han kunde ha fjärrstyrt datorn via Google remote. Eller: Direkt efter mordet cyklar han med mobilen till Hjalmar Bermans väg - gömmer den där. Därefter cyklar han hem och har gått om tid att både öppna ett dokument och skölja av sig - men det sista kan han skippa. Därefter åker han tillbaka till mobil-gömstället och så småningom gör sig av med mobilen.

Jag är inte säker på om mitt tidsschema håller ovan, men det känns inte helt otroligt.

På samma sätt som han lämnade mobilen hemma när han mördade Lena, så placerade han hennes mobil inom mastens täckningsområde innan han cyklade hem för att logga in på datorn. Det känns inte som en omöjlig teori.

ELLER: så cyklade SD hem och HD cyklade till Hjalmar Bergmans väg med mobilen. Det kan finnas en medgärningsman, det står även i åtalet. De frikände HD, men jag tvivlar på att hon är helt utan misstankar, även om hon inte är formellt misstänkt överhuvudtaget.

Det går väl att avgöra om det är fjärrstyrt eller manuellt? Det verkar som att TR bedömt att det styrts manuellt, hur de nu kommit till den slutsatsen.
Citera
2020-05-07, 08:44
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
SDs beteendemönster är väl en bra bevisning i sig, både före och efter mordet.
Undanröjande av bevis är.
Likaså alla vittnen som berättar om honom mot.
Han har ju också brukat våld mot henne en gång och blivit dödshotad enligt inspelningar man hör på youtube.

Trodde att allt detta skulle spela in en stor det i ett styrkande i misstanke om att det skulle ha varit den rätta som skulle ha mördat LW.

Åklagaren säger själv att bevisen är starka nog för att han ska dömas utan att hon ska ha läst igenom domen, hoppas hon har samma inställning även efteråt, vilket hon garanterat kommer att ha och då blir det säkert en överklagan inom 2 veckor från 6 maj.
Men man kan inte sätta någon i fängelse BARA för att han ljuger. Eller chattar väldigt mycket. Eller var dum mot BO några gånger för länge sedan. Eller cyklar och springer runt på nätterna. Eller inte kan uppföra sig normalt utan fnittrar och kallar åklagaren idiot i rätten.
Det skapar misstankar, men vad bevisar det?
Citera
2020-05-07, 08:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Advokat Ingvar Backman som försvarat den man i 40-årsåldern som idag friades från anklagelserna om att ha begått mordet på en 45-årig kvinna på Väster i Örebro, riktar nu kritik mot åklagaren.

– Det borde aldrig ha väckts åtal mot min klient. Utredningen hade alldeles för stora brister.

Det är sällan man ser så många frågetecken och oklarheter i ett åtal som leder till rättegång, säger Ingvar Backman.
– Domstolen har tagit fasta på de brister i utredningen som vi pekade på. Man har bland annat funnit att det kan finnas alternativa gärningsmän. Det är en välskriven dom på 190 sidor, säger Ingvar Backman.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/advokaten-kritisk-efter-friande-domen

Var det inte Sim-Pampen Ulla Gustavsson som höll i klubban vid den mycket tveksamma häktningen på sannolika skäl i aug 2019?

.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-07 kl. 08:57.
Citera
2020-05-07, 08:57
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Eller katt... HD:s kompis säger i förhör att hon hade hand om blomvattning och katt(er) hemma hos HD under USA-resan.

Det kan vara lösspringande djur också så klart men DNA från djur går väl att få fram som går att jämföra med HD:s djur?

Med tanke på hur länge kroppen låg ute i naturen hade det varit konstigt om det inte fanns djurhår på den tycker jag.
Citera
2020-05-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ny artikel i NA av Stefan Hazianastasiou, hans analys av domen och utfallet.

https://www.na.se/artikel/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Tingsrättens resonemang angående det DNA som hittades på ringen t.ex.

https://www.na.se/artikel/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Resonemanget angående MGM,s ändrade historier i förhör.

Ja som kriminalreporter briljerar inte SH direkt, hans ”analyser” är inga under av stringens. Någon som tex lyckas få ihop följande:

”Eftersom att varken mordvapen eller mobiltelefon har återfunnits anser domstolen dessutom att åklagarnas bevisning med marginal måste uppnå kravet "ställt utom rimligt tvivel".”

Så SH menar då med andra ord att om mordvapen eller mobil hade återfunnits så hade åklagarna med sin bevisning INTE behövt uppnå kravet ställt utom rimligt tvivel?

Åter till skolbänken för SH. Om han nu någonsin suttit där.
Citera
2020-05-07, 09:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Bättre att förekomma än att förekommas... håller med Dig och tänker på SD:s historia den 11:e när LW skulle vara på hans kontor för ett slafsigt sex där han har blod runt munnen och tom på kragen.

Hur troligt är det? Det är en klämdag och vem som helst kan dyka upp på kontoret. Ok om LW kom dit för en snabbis inne på en låst toalett (men misstänker att hon inte ens var där)... men helt öppet på kontoret, nej inte så troligt! Mer troligt att det, liksom sexblodet på hemmaplan bara är för att förekomma var blod kan hittas (på kragen denna gång).

Jag hade svårt att tänka mig att mordet skulle vara planerat men allt mer tyder på att jag hade fel.

Och sedan att det är OK att sitta i förhör och ljuga är bara för mycket (för mig).

Hoppas verkligen att LW:s familj får upprättelse vad det lider och att rätt GM/GK blir avslöjad.

Och att SDs familj får upprättelse genom en ärlig ursäkt från dom som på mycket tveksamma grunder utmålat deras pappa som mördare.
Citera
2020-05-07, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Med tanke på hur länge kroppen låg ute i naturen hade det varit konstigt om det inte fanns djurhår på den tycker jag.

Har jag sagt att det vore konstigt?

Ställde en fråga till dig tidigare... varför tycker du att det inte är märkligt att JG misstänker att HD kan vara inblandad (när han ringde polisen och tipsade), vad tror du att han hade för grund vid det tillfället (när LW var förvunnen)?
Citera
2020-05-07, 09:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Så vad hānder nu om ÅK inte ōverklagar? Blir det omtag och utredning av alternativa GMs? Vem kan det vara om det inte ār SD? Ār det någon som seglat under radarn nār allt fokus varit på SD? Någon som kanske skulle tycka att det vore skōnt att erkānna? Någon som mår dåligt men hoppats att SD skulle bli fālld fōr mordet? År telefon och mordvapen dumpade på vāgen till Polen?
Citera
2020-05-07, 09:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Har jag sagt att det vore konstigt?

Ställde en fråga till dig tidigare... varför tycker du att det inte är märkligt att JG misstänker att HD kan vara inblandad (när han ringde polisen och tipsade), vad tror du att han hade för grund vid det tillfället (när LW var förvunnen)?

Jag skrev att om han eventuellt misstänkte så hade han väl grund till det. Tycker inte du att HD hade motiv till mordet? Det har diskuterats till leda i tråden hur mycket hon måste ha ogillat/hatat LW.
Citera
2020-05-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Och att SDs familj får upprättelse genom en ärlig ursäkt från dom som på mycket tveksamma grunder utmålat deras pappa som mördare.

Du var en av de som tidigt i tråden hade SD som mördare... på vilken grund har du ändrat uppfattning?
Citera
2020-05-07, 09:10
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
SD kan fortfarande vara en mördare! Att åklagare misslyckas med att övertyga domstolen med de bevis som polisen lyckats säkra - trots flera allvarliga misstag i det inledande arbetet, betyder inte att familjen D (de vuxna) är oskyldiga.
Det är sannolikt många som inte släpper det här så lätt. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in