2020-05-07, 07:01
Medlem
Om man antar att L*na Wesstr*m's mobila enhet var i rörelse ifrån brottsplatsen klockan: 23:40 ... så hade SD vid det då aktuella tillfället hela 20 minuter till godo fram till klockan: 00:00 då ett PDF-dokument öppnades i vederbörande's dator.

Om man vidare antar, att efter det att SD hade öppnat PDF-dokumentet i sin dator lämnade vederbörande strax därefter sitt hus på sin cykel 2 minuter senare, det vill säga, klockan: 00:02:00.

Från Bet*svägen 14 b och vidare därifrån till Hj*lmar Bergm*ns väg 54 på cykel, så av-verkas tiden på 4 minuter, det innebär, att om man startar upp från Bet*svägen 14 b klockan: 00:02:00, så är man på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:06:00, det innebär vidare sagt att vederbörande har/hade ytterligare 1 minut och 54 sekunder till godo, detta sagt med anledning av att L*na Wesstr*m's mobila enhet gjorde sin då aktuella uppkoppling mot masten på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:07:54.

Tillägg: Från brottsplatsen och vid Rättar*vägen 9 tar det max 7 minuter att per gångsträcka nå fram till Bet*svägen 14 b, tar man sig med hjälp av cykel, av-verkas denna sträckan på 2 minuter.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2020-05-07 kl. 07:05.
Citera
2020-05-07, 07:03
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Är sonen helt avskriven?
Typ... det har väckts åtal mot en annan person
Citera
2020-05-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Av mig fetad text:

18:07 LWs mobil kopplar upp sig mot hemmamasten
21:07 se ovan
00:07 LWs mobil kopplar upp sig mot H*almar Bergmans väg

Mobilen tar alltså per automatik kontakt med närmaste mast var tredje timma. Vilket kan betyda att SD kan ha cyklat iväg med mobilen till H*almar B väg, direkt efter gärningen kl 23.38, tiden för när platsdatafunktionen på LWs mobil (eventuellt) stängs av manuellt. För att åter vara hemma inom 22 minuter och slå igång datorn.
Kl 01:47 slås mobilen av, alternativt försätts i flygplansläge. Batteriet kan ha tagit slut men det är mindre troligt.
Noterbart: SD uppger att han somnar ifrån vattenspridaren och vaknar vid 02-tiden för att stänga av den. Det stämmer väl överens tidsmässigt med en cykeltur fram- och tillbaka för avstängning och eventuell dumpning.
Bilaga 147, s 203:

M: Hela tiden sen somna jag faktiskt ifrån, så, eh alltså jag gick och la mig och sen,jag vaknar alltid eh, jag vaknar alltid när jag har sovit en stund, alltid,eh och så (ohörbart)jävla vattenspridaren ute så gick jag ut för att stängde av den men då hade nån granne redan varit snäll och stängt av den, det var, kanske 2-tiden eller nått.
F: Så vattenspridaren var avstängd? M: Ja den var...
F: När du kom ut?
M: Ja,sista gången...
F: Vem hade stängt...
M: Och då hade, då hade det...
F: Av den då?
M: Nej det förutsätter jag är nån granne,som har sett...

Bättre att förekomma än att förekommas. Ser ut som att här fiskas efter eventuella vittnen; "har jag blivit sedd i trädgården?", liksom vid cykelturerna.

Bättre att förekomma än att förekommas... håller med Dig och tänker på SD:s historia den 11:e när LW skulle vara på hans kontor för ett slafsigt sex där han har blod runt munnen och tom på kragen.

Hur troligt är det? Det är en klämdag och vem som helst kan dyka upp på kontoret. Ok om LW kom dit för en snabbis inne på en låst toalett (men misstänker att hon inte ens var där)... men helt öppet på kontoret, nej inte så troligt! Mer troligt att det, liksom sexblodet på hemmaplan bara är för att förekomma var blod kan hittas (på kragen denna gång).

Jag hade svårt att tänka mig att mordet skulle vara planerat men allt mer tyder på att jag hade fel.

Och sedan att det är OK att sitta i förhör och ljuga är bara för mycket (för mig).

Hoppas verkligen att LW:s familj får upprättelse vad det lider och att rätt GM/GK blir avslöjad.
Citera
2020-05-07, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det har sagts att SD öppnade ett PDF-dokument i sin dator Tisdagen den 15:e Maj året 2018 klockan: 00:00.

Det har även kunnat konstaterats att L*na Wesstr*m's mobila enhet kopplade upp sig mot en mast på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 Tisdagen den 15:e Maj året 2018 klockan: 00:07:54.

Frågan: Vem kan bevisa att det verkligen var SD i egen hög person som satt vid sin egen dator vid det då aktuella tillfället ?

Mvh/ @JokerMannen

Ur TRs perspektiv så måste åklagaren bevisa att det inte var SD som var vid datorn.
Citera
2020-05-07, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Ja, SOA

Det är som Du säger, varför tog de den vägen som de skulle till sommarstugan?

HD kom från ett förhör där hon misstänker att LW kunde vara funnen (mycket spring när hon satt i förhör uppgav hon). Hon visste förmodligen LW:s placering eftersom de tog just den vägen (omväg).

Varför ställde advokaterna inte på SOA (och HD) ang välvalet (som jag enl Ditt inlägg, uppfattade att de inte gjort)?
Citera
2020-05-07, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om man antar att L*na Wesstr*m's mobila enhet var i rörelse ifrån brottsplatsen klockan: 23:40 ... så hade SD vid det då aktuella tillfället hela 20 minuter till godo fram till klockan: 00:00 då ett PDF-dokument öppnades i vederbörande's dator.

Om man vidare antar, att efter det att SD hade öppnat PDF-dokumentet i sin dator lämnade vederbörande strax därefter sitt hus på sin cykel 2 minuter senare, det vill säga, klockan: 00:02:00.

Från Bet*svägen 14 b och vidare därifrån till Hj*lmar Bergm*ns väg 54 på cykel, så av-verkas tiden på 4 minuter, det innebär, att om man startar upp från Bet*svägen 14 b klockan: 00:02:00, så är man på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:06:00, det innebär vidare sagt att vederbörande har/hade ytterligare 1 minut och 54 sekunder till godo, detta sagt med anledning av att L*na Wesstr*m's mobila enhet gjorde sin då aktuella uppkoppling mot masten på Hj*lmar Bergm*ns väg 54 klockan: 00:07:54.

Tillägg: Från brottsplatsen och vid Rättar*vägen 9 tar det max 7 minuter att per gångsträcka nå fram till Bet*svägen 14 b, tar man sig med hjälp av cykel, av-verkas denna sträckan på 2 minuter.

Mvh/ @JokerMannen

Och LW mobil på Hjalmar Bergmans väg är samma mobil som senare hittas utanför hennes hem?
Citera
2020-05-07, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Det skulle onekligen vara intressant att få en kommentar från tidigare spaningsledare Pete* Sp*ingare avseende dagens TR-dom och i synnerhet kring motiveringen av domslutet. Kanske något för kriminalreportrarna på NA.se att ta tag i?

Jo onekligen skulle det vara lite intressant att få höra vad PS nu har att säga om utfallet i TR. Fast å andra sidan lär det nog inte kunna bli så mycket mer än något generellt övergripande om svårigheten att nå fällande dom i indiciemål etc.
Han kan ju knappast leverera några interna bomber avs hur illa utredningen initialt sköttes; fallet är ju öppet och han måste väl fortfarande vara bunden av sekretess?
Citera
2020-05-07, 08:13
Medlem
Reimers avatar
Ny artikel i NA av Stefan Hazianastasiou, hans analys av domen och utfallet.

Citat:
Flera dna-fynd ska enligt åklagarna binda 46-åringen till mordet. Tingsrätten anser dock att det är osäkert när och hur dna-fynden hamnat på kläder och föremål.

Ett av dna-spåren från 46-åringen säkrades på en av ringarna som Lena Wesström bar när hon mördades.

"Det är fullt möjligt att DNA:t kan ha fastnat på ringen vid något tillfälle då Lena Wesström och NN haft sexuellt umgänge", skriver tingsrätten i sin dom.

https://www.na.se/artikel/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Tingsrättens resonemang angående det DNA som hittades på ringen t.ex.

Citat:
Det är besvärande för NN att han medvetet tagit så många bilder när han känt till att det riskerade att skriva över information och därmed förhindra återskapande av sådant material som tidigare raderats. Det framstår som att NN försökt dölja något", konstaterar tingsrätten.

I domen framgår det även att 46-åringen ändrat sin historia i olika förhör, och att åklagarna lyckats motbevisa hans påståenden på flera punkter.

Tingsrätten konstaterar dock att de inte kan ta ställning till 46-åringens berättelse eftersom åklagarnas bevisning är för svag i grunden.

"Sammantaget kan förhållandet att NN lämnat felaktiga och märkliga uppgifter under förundersökningen inte värderas som ett bevis för att han dödat Lena Wesström", skriver tingsrätten.

https://www.na.se/artikel/darfor-friades-misstankte-hjarstamordaren-flera-brister-i-utredningen-blottlagda-maste-falla-tillbak a-pa-aklagarna

Resonemanget angående MGM,s ändrade historier i förhör.
Citera
2020-05-07, 08:14
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är som Du säger, varför tog de den vägen som de skulle till sommarstugan?

HD kom från ett förhör där hon misstänker att LW kunde vara funnen (mycket spring när hon satt i förhör uppgav hon). Hon visste förmodligen LW:s placering eftersom de tog just den vägen (omväg).

Varför ställde advokaterna inte på SOA (och HD) ang välvalet (som jag enl Ditt inlägg, uppfattade att de inte gjort)?
Åklagaren ( inte Hiding) frågade bara om detta är den normala vägen och den självsäkra SOA svarar Japp
Citera
2020-05-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Åklagaren ( inte Hiding) frågade bara om detta är den normala vägen och den självsäkra SOA svarar Japp

Det är så obehagligt att det inte ställs uppenbara följdfrågor!
Undrar om HD fick samma fråga ang vägval?

När SOA vittnade var han under ed då eller räknades han som närstående likt HD? Någon som vet?
Citera
2020-05-07, 08:34
Medlem
Rastades avatar
SDs beteendemönster är väl en bra bevisning i sig, både före och efter mordet.
Undanröjande av bevis är.
Likaså alla vittnen som berättar om honom mot.
Han har ju också brukat våld mot henne en gång och blivit dödshotad enligt inspelningar man hör på youtube.

Trodde att allt detta skulle spela in en stor det i ett styrkande i misstanke om att det skulle ha varit den rätta som skulle ha mördat LW.

Åklagaren säger själv att bevisen är starka nog för att han ska dömas utan att hon ska ha läst igenom domen, hoppas hon har samma inställning även efteråt, vilket hon garanterat kommer att ha och då blir det säkert en överklagan inom 2 veckor från 6 maj.
Senast redigerad av Rastade 2020-05-07 kl. 08:38.
Citera
2020-05-07, 08:37
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är så obehagligt att det inte ställs uppenbara följdfrågor!
Undrar om HD fick samma fråga ang vägval?

När SOA vittnade var han under ed då eller räknades han som närstående likt HD? Någon som vet?
Han måste varit under ed. En svärfar är inte tillräckligt närstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in