2020-05-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Man kommer från ett land med mest döda i hela Europa och har infört total lock down.

man besöker Sverige men ställer inte det intressante frågorna: hur kan det då vara möjligt att Sverige lyckats bättre trots färre restriktioner? Har UK infört massa onödiga restriktioner?

Nä man jämför med länder som har/haft total lockdown men lägre dödssiffror än Sverige. Varför jämför man inte med UK när det är där man kommer ifrån?

Absoluta tal är väl inte det minsta intressant, titta på utvecklingskurvorna över UK så kan du klart och tydligt se att ca två veckor efter lockdown så sjunker utvecklingen markant, något som inte återspeglas i Sverige där det snarare, men visserligen ganska långsamt men har en övergripande stigande trend, trots detta har FHM stått varenda dag i två månader och sagt att man ser nedgångar i kurvorna.
Citera
2020-05-06, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
De dementa som jag har arbetat med genom åren skulle aldrig acceptera att ha någon form av mask/munskydd på sej. Så redan där faller det.

Insatser till Dementa går under annan lagstiftning vad jag minns, visst LSS men även SOL/LPT. De kan "tvingas" (tråkit ord) till att ha skydd på sig med fullmakt av anhöriga.

Sliter de av sig skydden blir det problematiskt.

Trist :-/ men hellre ser jag de tvingar på skydd (i viss mån, med pedagogik och tålamod) än att de smittas, gör inte du?

Vad är alternativet?

Endast personal med antikroppar?

Uppenbarligen har inte kombinationen samt tekniska kunskapen kring munskydd/visir/handsprit räckt till/uteblivit pga brist.

Kan absolut förstå problematiken med helmask på patient inom psykiatrin.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-07 kl. 00:08.
Citera
2020-05-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej de förmedlar en känsla av inkompetens och har gjort så i dryga två månaders tid, jag slutade titta på dom för två veckor sedan för de säger ingenting av värde och när de säger något så visar det sig sedan någon eller några dagar senare vara helt felaktigt.

Det är väl för att du kan tänka kritiskt. Sluta med det så känns det bra
Citera
2020-05-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja de förmedlar en känsla av att de vet vad de sysslar med. Och år 2020 är ju image allt.

Tvärtom och jag vet att jag inte är ensam om att tycka så heller, de inger inget som helst förtroende så lugnande är det definitivt inte.

Däremot kan jag ge att presskonferenserna Löfven haft kan vara lugnande, men man vet att även att detta vid det här laget är tomma ord och löften om att man kommer reda ut allt men den här regeringen har inte löst ett enda problem under hela sin period så de börjar ju redan negativt.
Citera
2020-05-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Det är extremt tufft för en äldre, skör person att läggas i respirator och eftersom dessa äldre, svårt sjuka personer troligtvis kommer att dö oavsett så väljer man i större utsträckning i Sverige att inte lägga de sköraste i respirator och få en läskig, våldsam respiratordöd utan att låta dem få en skönare död med morfin istället. Vilket i mina öron är en sund prioritering.

Den sundaste prioriteringen är dock att testa, spåra och isolera de smittade och svälta ut viruset så slipper man vägra de svaga respirator då de slipper bli nedsmittade av sjuk personal på ÄB/hemtjänst.

Men, det är väl oekonomiskt...
Citera
2020-05-07, 00:02
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Medans folk jag pratar med tycker vi verkar ha det rätt glassigt här uppe i Sverige. Kan det vara så att vi är olika typer av människor med olika typer av kontakter?

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja tydligen. De jag talar med är alla ganska pålästa, i de övre inkomstskikten. Ingen är avundsjuka på oss för att det är "glassigt" här.....

Jag känner också en del personer i andra länder och alla undrar vad vi håller på med. Förutom en brittisk tjej som är väldigt konspiratoriskt lagd och tror allt detta är fake för att krascha ekonomin. Hon lät avundsjuk på vår strategi.

Svenska vänner och familj försöker dock vara patriotiska och försvara den, men verkar inte särskilt insatta enligt mig.
Citera
2020-05-07, 00:02
Medlem
Citat:
Nej de förmedlar en känsla av inkompetens och har gjort så i dryga två månaders tid, jag slutade titta på dom för två veckor sedan för de säger ingenting av värde och när de säger något så visar det sig sedan någon eller några dagar senare vara helt felaktigt.
Jag håller med. FHM ger ett långsamt och inkompetent intryck.

Men för gemene man som fått höra i många veckor nu att det först var en platå på 40 döda, sen en minskning, så blir det en trygg ritual. Kurvan ser ju alltid ut att gå ner och det är vad man vill se. Har många fall inrapporteras en dag så försvinner de osynligt längre bakåt i tiden. Allt är alltid under kontroll.
Citera
2020-05-07, 00:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vilka +20 relevanta studier då?

Det som föreslås i samtliga studier jag hänvisat till är munskydd som ett komplement till befintliga åtgärder.

Om man inte argumenterar för mer skydd så argumenterar man då för mindre och samtidigt mer smittspridning.

Se själv tidigare inlägg.

Nja argumenterar för en balans mellan samhällsåtgärdar stat/privata aktörer - skydd.
Citera
2020-05-07, 00:03
Medlem
Citat:
Tvärtom och jag vet att jag inte är ensam om att tycka så heller, de inger inget som helst förtroende så lugnande är det definitivt inte.

Däremot kan jag ge att presskonferenserna Löfven haft kan vara lugnande, men man vet att även att detta vid det här laget är tomma ord och löften om att man kommer reda ut allt men den här regeringen har inte löst ett enda problem under hela sin period så de börjar ju redan negativt.

Personligen håller jag med, jag blir inte ett dugg lugnad av deras svammel, men det blir ju tydligen 70 % av de andra i landet, om de nu inte ljuger i opinionsmätningarna.
Citera
2020-05-07, 00:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du svarade fel.

Tyvärr.

Nu förstår jag varför du skriver som du gör. Det beror på att i övriga länder läggs alla svårt sjuka i respirator. I Sverige läggs ingen svårt sjuk som är äldreän ca 70 år i respirator. Därför är hög överlevnadsgrad från respiratorn ett tecken på att hård prioritering sker.

Känt sedan flera veckor. Men tyvärr, du svarade fel.
Hur kan folk över 70 ändå hamna på Iva enligt fhm rapporterna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
"Mja, många av de länder som rapporterar att jorden är rund, är ju i en annan fas än vad vi är, de observerar inte fel, men från en annan vinkel kan man säga".

"Nja, alltså det finns inga egentliga samstämmiga observationer av att jorden verkligen är rund. Det finns beräkningar som kan tyda på det men vi vill ändå avvakta... ".

"De observationer som gjorts från rymden är ändå bara av ett fåtal astronauter, så vi vill gärna se svenska astronauters redogörelser om några år..."

Håller med, man känner verkligen igen typen som kan vrida och vända på precis vartenda ord, och få en att själv nästan börja tvivla även om man vet att motsatsen är sann, lite såna typer som kan sälja is till en eskimå...

Mycket bra egenskaper i en argumentation, mindre bra när det är en situation som kräver att folket får en så korrekt och saklig bild som möjligt, av en dödlig smitta.

Ha, ha!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du förstår att det inte är FHM som hittar på egna siffror va?
De rapporterar bara de siffror som kommit från regionerna.

Jag ser vid jämförelser med c19.se eller platz.se att dom har inte bråttom att invänta. Eftersom dom redovisar siffror från 11:00 eller 11:30 och har presskonferensen kl 14:00 är det skitdåligt att inte få med siffrorna från åtminstone 13:40. Mesiga svenska myndigheter, fy FAN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in