2020-05-07, 20:20
Medlem
Vad tror ni vi får för debatt i Sverige om följande inträffar: viruset spontanminskar under sommaren till riktigt låga nivåer. Det blir ingen andra våg pga vaccin/bättre behandling eller vad som helst.

Norge stannar på 80 döda. Sverige på 5000. Jag ser inte detta som särskilt orealistiskt.

Kommer man fortfarande säga att Sveriges väg var den enda rimliga och att inga fel begåtts? Eller kommer folk utkräva ansvar?
Citera
2020-05-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
- Till saken hör att Sverige börjar närma sig de länder som blivits hårdast drabbats "Per Capita"...

- Sverige har nu drygt 3.000 fall. - Italien 27.000 - Men Italien har också 6 gånger så stor befolkning. - Så hade Sverige haft Italiens befolkning hade Sverige haft 18.000 döda. Antalet döda per/capita närmar sig...

- Men det är ingen katastrof som rapporteras från folkhälsomyndigheten...

- Bara om en platt kurva.

- Min flickvän är ungersk professor i klinisk mikrobiologi, de studerar de svenska siffrorna noga...

Att svenska läkare, professorer, statsepidemologer uttalar sig sker inte obemärkt utan intresse...

- Det kanske är något Tegnell borde vara medveten om...

/Sanctus Grobianus

Det är fruktansvärt att man ska jämföra Sveriges siffror med Italien.
Ungefär som att Sverige "fortfarande" håller sig bättre än Italien.

Förutom att italien har totalt andra förutsättningar än Sverige och har fysiologiskt enorma större chanser att drabbas värre, så har Italien varit allra första land i världen att drabbas av detta. Och har varit det första att bli helt bli tagen på sängen. Helt oförberett. Alla andra länder, speciellt inklusive flummiga Sverige, har haft mycket eller all tid i världen att förbereda sig.

Att förbereda sig betyder bl a man kan påbörjar med social distansiering med mera.

Att jämföra Sverige med Italien är det sjukaste jag hört. Men folk gör det. Och det otrolig skam.

Fattas bara att Sverige skulle gå om Italien, med all tid i världen man hade för att förbereda sig och det geografiska och alla andra typiska kulturella skillnader som skiljer de två länderna.

Italien vinner typ 100 mot Sverige.
Citera
2020-05-07, 20:21
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ingen alls egentligen. Sprider bara information vad sjukvårdspersonal som inte delar FoHMs åsikter eller uttalanden.

Men FHM:s uttalande och åsikter motsäger ju inte de signaler som komner ifrån fronten. Det är en sak att påpeka att antalet intensivvårdade minskar och att antalet platser minskar. Och en helt annan sak att påpeka att de långa vårdtiderna i intensivvården för covid-19 patienter innebär en belastning. Men FHM har ju meddelat båda dessa sidor av myntet!

Följer du inre ens den dagliga Presskonferensen?

Eller förstår du inte vad de säger där?

Eller hatar du Sverige så mycket att du måste förtala ditt eget fädernesland, även fast det innebär att du måste ljuga eller förvrida sanningen?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
16:00 Regeringskansliet Pressträff angående ytterligare åtgärder med anledning av det nya Corona Viruset

https://www.youtube.com/watch?v=w_NUjmf4lj4
`
Fan vad sinnessjuka de är. Drar lite powerpoint presentationer i stället för att göra något.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Klarar de av att tillverka ca 360 miljoner per månad? Det skulle motsvara den inhemska efterfrågan ifall "alla" skulle bära andningsskydd - inte bara vårdpersonalen.
Hur räknar du då? Det sägs att de bör bytas var 20e minut. Får vi bara ett per dag?
Citera
2020-05-07, 20:23
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Så om du måste bära munskydd i offentliga miljöer så hindrar det dig från att sköta ditt arbete och "driva landet" framåt?

Nej det gör det visserligen inte. Jag tror att mask minskar smittspridningen men jag tror inte det tar bort den. Därför vill jag se lagar som förhindrar riskgrupper att lämna sin karantän. Det ska vara förknippat med stränga straff att bryta mot detta och det ska fortgå fram till dess att smittan är utrotad. Får ta hur lång tid det vill.
Citera
2020-05-07, 20:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Självklart behövs det inom vård och omsorg, det skulle de haft från dag 1 enl. mitt tycke
Finns ju delade meningar i Sverige om munskyddets vara eller icke vara. Jag hade gärna sett att det infördes ett krav nu mitt i krisen att alla skall ha munskydd på offentliga platser.

Det kommer ju förmodligen begränsa smittan så man får hoppas. Sedan är det ju munskydd. Sådana vanliga Svenssons har råd till. I vården använder de dyrare grejor med andningsskydd, sedan också saker som visir, heltäckande hazamt uniform. Saker som byts ut regelbundet för att de just inte ska bli sjuka själva.

Men som sagt det verkar funka för att just begränsa smittan åtminstone. Så man får hoppas det kommer. Sedan vet man ju inte. Var ju en artikel om detta i AB idag. Folk som använde munskydd. Det var en som hade visir utöver det.
Citera
2020-05-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Vet du ens vilka Forland och Guldvog är?

Nåväl, deras uttalanden stämmer rätt fint med det du googlat fram.
Okej, Tegnell håller inte med dig.

Anders Tegnell påpekar vid tisdagens presskonferens att Norge kommer att få ökade problem i den stund som man väljer att dra ner på sina tuffa åtgärder – och kanske ändå hamna i den situation där Sverige befinner sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9xar7/norges-tegnell-darfor-har-vi-kontroll-over-spridningen
Citera
2020-05-07, 20:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Nej det gör det visserligen inte. Jag tror att mask minskar smittspridningen men jag tror inte det tar bort den. Därför vill jag se lagar som förhindrar riskgrupper att lämna sin karantän. Det ska vara förknippat med stränga straff att bryta mot detta och det ska fortgå fram till dess att smittan är utrotad. Får ta hur lång tid det vill.

Så istället för att använda masker och minska smittspridningen så tycker du det är bättre att förbjuda äldre och riksgrupper att lämna sina bostäder?
Det är väl en attans tur att du inte leder detta land
Citera
2020-05-07, 20:29
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Europa och Nordamerika är ju långt lika tättbefolkat som de stora städerna i Indien, eller t ex Mexico City eller favelorna i Sao P eller Rio, där du också ser ett extremt mycket större flergenerationsboende. Om det dör 35 000 i NYC så ”borde det” dö 150 000 i Kolkata eller i Mexico C med tanke på densitet, åler och tillgång till sjukvård. Så, antingen mörkas eller slarvas det, eller så är det här viruset mer mystiskt än vad vi vet.

Jo, det ÄR mystiskt eller nytt som man säger... Men all denna data fanns säkert i Tegnells gudomliga «modell». Annars skulle det ju varit komplett vansinne att sleppa loss viruset i samhället.
Citera
2020-05-07, 20:30
Medlem
Nu öppnar även danmark upp och på efter fem sa de frankrike med nu kan ju tv4 åka dit och spela in fortet. Sverige har haft allt öppet hela tiden och har ställt in allt som är i sommar men hur är det i de länderna som haft stängt sen i mitten av mars och nu öppnar igen är allt inställt där i sommar med
Citera
2020-05-07, 20:30
Medlem
Nu tycker jag att de som vill ha ett munskydd genast sätter på sig det, de som inte vill ha skiter i det.
Så slipper vi denna tråkiga och meningslösa diskussion här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in