2020-05-06, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Återigen det räcker det har effekt. Du är fri att tycka vad du vill men spekulerar bara.

Visst har det effekt, säger inte emot det. Tvärtom håller med.

Det är just den "effekten" folk blint söker som är farlig. Den som relaxar spänner av gör att folk packas, närmar sig närmre varandra. Enkel lösning.

Effekten begränsar tal/hostning.

Vilka bäst begränsas av avstånd.

Men visst inser att spott/större "fuktad ånga av aerosoler flyger när folk pratar.

Ser inte verkningsgraden i scenen tyst buss/tunnelbana.

Sen parametern vanlig utandningsluft.

Utandningsgenererade Aerosoler har ett stort spektrum - storleksmässigt. Utesluter du 10-100 um, kvarstår 0-10 um.

Dessa distribueras som sagt åt sidorna om munskyddens bipacksedel förtydligar distributionen -fine.
Senast redigerad av snuttis 2020-05-06 kl. 23:33.
Citera
2020-05-06, 23:29
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ackumulerade dödssiffror minskar aldrig per definition, antal döda per dag/vecka gör det.

Jobbar du på Ministry of Bleeding Obvious?

Spelar mindre roll när antalet per dag är fortfarande skithögt.

Du kan öppna champagnen när det dör fem pers i veckan under en månads tid.

Tills dess så är Sverige europas skabbiga zigenarunge som ingen vill leka med.
Citera
2020-05-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har ingen support för Tegnell.
Men jag stödjer den svenska linjen.

Den svenska linjen bör kompletteras med munskydd är min åsikt. Åtminstone i äldreomsorgen som minimikrav.

Jag fattar att man inte kan stänga ner för alltid men att gössla bolag med pengar samtidigt som vård och omsorg går på knäna och inte ställa om till mer självförsörjning på alla plan och att inte prioritera att återställa beredskapslagren före att rädda wallenbergare kan jag inte stödja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr inte alls. Det är fakta. Även om man vill tro det.

I Sverige: "de allra flesta i Sverige klarar sig ur respirator"
Övriga världen: "av de som läggs i respirator dör dessvärre långt mer än hälften"

Tolkar du ovanstående som:
A) bra
B) dåligt

De minskar enligt SCB. Toppen var vecka 15.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Bra artikel i CNN om Sveriges totalt vansinniga linje. Artikelförfattaren är helt chockad över att livet i Stockholm fortgår som vanligt med trängsel och kindpussar, inga masker och shopping. När Stockholm har Europas högsta dödstal per capita, ingen minskning syns och sjukvården har kollapsat:

https://edition.cnn.com/2020/05/06/europe/sweden-coronavirus-diary-shukla/index.html

Sjukvården har ju INTE kollapsat i Stockholm. Man har ju lyckats hålla det på en rimlig nivå, även om det är tufft för vårdpersonalen. Dessutom kan man ju se ett minskat tryck.
Citera
Medlem
Citat:
Bra artikel i CNN om Sveriges totalt vansinniga linje. Artikelförfattaren är helt chockad över att livet i Stockholm fortgår som vanligt med trängsel och kindpussar, inga masker och shopping. När Stockholm har Europas högsta dödstal per capita, ingen minskning syns och sjukvården har kollapsat:

https://edition.cnn.com/2020/05/06/europe/sweden-coronavirus-diary-shukla/index.html
En av de tröttaste artiklarna jag läst. Vad gick den ut på egentligen? Den misslyckades totalt med att smutskasta Sverige iallafall. Det var tomt i Helsingfors och Heathrow. Mer folk i Stockholm. Reportern var avis. Men kom sedan att tänka på att människor dött i Sverige. Dumt. Slut
Citera
2020-05-06, 23:32
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om det är bra eller dåligt att de flesta som läggs i respirator överlever i Sverige?
Jo det är knappast dåligt.

Du svarade fel.

Tyvärr.

Nu förstår jag varför du skriver som du gör. Det beror på att i övriga länder läggs alla svårt sjuka i respirator. I Sverige läggs ingen svårt sjuk som är äldreän ca 70 år i respirator. Därför är hög överlevnadsgrad från respiratorn ett tecken på att hård prioritering sker.

Känt sedan flera veckor. Men tyvärr, du svarade fel.
Citera
2020-05-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jobbar du på Ministry of Bleeding Obvious?

Spelar mindre roll när antalet per dag är fortfarande skithögt.

Du kan öppna champagnen när det dör fem pers i veckan under en månads tid.

Tills dess så är Sverige europas skabbiga zigenarunge som ingen vill leka med.

Grafen som visades var ackumulerade dödstal och frågan är om dödstalen minskar, vilket per definition måste anges per dag eller vecka. Att då svara med en ackumulerande graf är bara idiotiskt. Vem som helst förstår det, men tydligen inte.

Toppen enligt SCBs siffror var vecka 15.
Citera
2020-05-06, 23:34
Medlem
Citat:
Konstiga länkar du skickar om du vill argumentera för din sak.

För det första skulle jag inte kalla det för källor.

Det är två artiklar som presenterar Tegnells och Gieseckes åsikter, vilka vid det här laget bara idioter inte förkastar. Båda gubbarna som passerat bäst före datum för länge sedan har haft konsekvent fel så fort dom öppnat käften. Konsekvent. Varje gång.

Att politikerna inte slaviskt följer experter låter sunt. Det är trots allt politikerna som är folkvalda.
Sedan har det visat sig gång efter annan att experter som Tegnell och Giesecke kan man vara utan.

Otur att Sverige inte har politiker med pungkulor.

Hur som haver. Jag väntar fortfarande på källor som visar att politiker i utlandet har "kört över" sina experter. Vad Tegnell och Giesecke gubbgissar om i dagspressen är fullständigt egalt.

+1

Haha underbart inlägg. Gubbgissar, nytt uttryck som jag hoppas blir kvar.

Sorgligt dock att så mycket av smittbekämpning,/- 'fördröjning", verkar hänga på gubbgissningar, snarare än andra (mer framgångsrika) länders kunskap och erfarenheter.
Citera
2020-05-06, 23:35
Medlem
Citat:
Du svarade fel.

Tyvärr.

Nu förstår jag varför du skriver som du gör. Det beror på att i övriga länder läggs alla svårt sjuka i respirator. I Sverige läggs ingen svårt sjuk som är äldreän ca 70 år i respirator. Därför är hög överlevnadsgrad från respiratorn ett tecken på att hård prioritering sker.

Känt sedan flera veckor. Men tyvärr, du svarade fel.

Aha, så det är dåligt att de som läggs i respirator överlever?
Okej, intressant inställning.
Du vill alltså ha FLER dödsoffer.
Annars hade du ju kunnat kräver mer respiratorer till äldre. Istället säger du att jag har fel som säger att det är bra att de som läggs i respirator överlever.
De facto önskar du de yngre i respirator döden.
Tack för klargörandet.
Citera
2020-05-06, 23:35
Medlem
Citat:
Artikelförfattaren var INTE imponerad...

samtidigt har vi bättre siffror än det land artikel författaren kommer ifrån , borde det inte imponera på honom egentligen??? När man dessutom haft en lock down själv nu i 6 veckor och fortfarande har höga siffror
Citera
2020-05-06, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Det är just den "effekten" folk blint söker som är farlig.

Effekten begränsar tal/hostning.

Vilka bäst begränsas av avstånd.

Men visst inser att spott/större "fuktad ånga av aerosoler flyger när folk pratar.

Ser inte verkningsgraden i scenen tyst buss/tunnelbana.

Sen parametern vanlig utandningsluft.

Utandningsgenererade Aerosoler har ett stort spektrum - storleksmässigt. Utesluter du 10-100 um, kvarstår 0-10 um.

Dessa distribueras som sagt åt sidorna om munskyddens bipacksedel förtydligar distributionen -fine.

Det är inget "blint" här alls. Det är Mayo Clinic, Lancet, ECDC, CDC och Royal Society jag stödjer mig mot.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/coronavirus/in-depth/coronavirus-mask/art-20485449

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30918-1/fulltext

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/diy-cloth-face-coverings.html

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

https://rs-delve.github.io/reports/2020/05/04/face-masks-for-the-general-public.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in