2020-05-06, 23:50
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finland har upptäckt att stängda gränserna för finnar är grundlagsvidrig, och nu pågår intensiva diskussioner om hur regeringen kunde göra bort sig på det.

Grundlagen ger varje Finländare rätt att åka ut och in i landet när dom vill. Och ingen tillfällig lag kan sätta sig över den rätten menar experter. Men ändå har finnar stoppats från att åka ut ur landet vid "ej nödvändiga resor".

Källa
https://yle.fi/uutiset/3-11338055

Låt alla som önskar resa ut ur landet, men sätt alla som återvänder i 14 dagars karantän, så gör Norge. Att resa till Sverige innebär en ökad risk att bli smittad, så karantän är nödvändig.
Citera
2020-05-06, 23:50
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den säger väl att det är en mer dödlig variant i Europa än i Kina. Och det kan väl inte uteslutas, att det är en något mer dödlig variant. Men den säger ju också att denna variant har varit hela tiden, eller nästan hela tiden, viruset funnits i europa. Således inte att viruset nyligen blivit mer dödligt.

Saxat ur studien. Du får dra dina egna slutsatser.

"D614G and clinical outcome.We were concerned that if the D614G mutation can increase transmissibility, it might also impact severity of disease."

"While D614G did not predict hospitalization, there was a significant shift in cycle threshold to fewer PCR cycles being required for detectionamong the group that carried G614 relative to D614 (Fig. 5D). This indicated that patients carrying the G614 mutation had higher viral loads (Wilcoxon p = 0.003, median 23.1, IR 19.5-26.6, versus median 24.9, IR 21.2-27.6).

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.04.29.069054v1.full.pdf
Citera
2020-05-06, 23:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Artikel författaren är från London.

Ok.

Ja. Där måste jag ge dig rätt. I UK ser det faktiskt värre ut:

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+USA+GBR
Citera
2020-05-06, 23:52
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Låt alla som önskar resa ut ur landet, men sätt alla som återvänder i 14 dagars karantän, så gör Norge. Att resa till Sverige innebär en ökad risk att bli smittad, så karantän är nödvändig.

Det för Finland redan. Men den karantänen är inte påtvingad enligt lag, utan det är en stark rekomendering. En tvingande karantän vore också grundlagsvidrig enligt artikeln.
Citera
2020-05-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag har släkt och vänner som jobbar internationellt i höga positioner och många av dem tycker Sverige verkar vsra rätt ute.
Enskilda storys blir enbart anekdotiska oavsett vem av oss de kommer från.

Väldigt märkligt jag har hört raka motsatsen från de kontakter jag har runt om i världen, det fanns några enstaka som tyckte Sverige agerade rätt i början sen slog skiten till i deras land och då ändrades tongångarna och de tycker numera att Sveriges ledare är mentalt handikappade.

Har sagt det hela tiden om det inte mirakulöst visar sig att Sverige kommer undan väldigt lindrigt snart så har de idioter vi satt i makten förstört allt eventuellt anseende och inflytande vi haft, det här kan bli hur dyrt som helst när resten av världen är tillbaka på banan.
Citera
2020-05-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av har
Precis, varje dag så presenterar de siffror men sällan förklaringar, resonemang, eller referenser till studier. För att hitta sådant måste man söka sig till andra ställen vilket är besynnerligt då de ska vara experter på området?
Jag saknar det oerhört mycket så jag lyssnar knappt längre på pressteäffarna. Det går snabbare att själv läsa data ur tabellerna för att se läget. Det finns så många intressanta teman de skulle kunna ha, ändå rapar de upp samma info dag efter dag och byter mest bara ut själva siffrorna.

Jag tror pressträffarna förmedlar en känsla av lugn och kontroll, vilket många behöver för att tygla sin rädsla.
Citera
2020-05-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bättre siffror?

Vad menar du? Snyggare typsnitt eller?

Eller är du en sådan som tycker att så länge man inte är absolut sämst så är man i själva verket hyffast bra (hint; det är man inte) ?

Man kommer från ett land med mest döda i hela Europa och har infört total lock down.

man besöker Sverige men ställer inte det intressante frågorna: hur kan det då vara möjligt att Sverige lyckats bättre trots färre restriktioner? Har UK infört massa onödiga restriktioner?

Nä man jämför med länder som har/haft total lockdown men lägre dödssiffror än Sverige. Varför jämför man inte med UK när det är där man kommer ifrån?
Citera
2020-05-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sure.
Detta handlar inte bara om studier.
Även psykologi/bias/användningsteknik.
Aktörer regeringar osv söker effekter vilka är rimliga samt stödjer gängse insatser/ekonomi/öppnande.

Säger inte att en nysning i armen inte begränsar, den sprider nysningen 360 grader -explosionsmässigt i ett högre tryck med mer finfördelade aerosoler.
Nyanseringen/sanningen saknas ibland i hetsen efter måttliga allmänt accepterade enkla lösningar.
Lutar mig på +20 relevanta (Covid-19) studier gällande aerosolers halveringstid samt nyare (1 vecka gammal studie gällande virusets "liftande" på andra partiklar vilka befinner sig ständigt flytande i luft som tex dammpartiklar.

Vilka +20 relevanta studier då?

Det som föreslås i samtliga studier jag hänvisat till är munskydd som ett komplement till befintliga åtgärder.

Om man inte argumenterar för mer skydd så argumenterar man då för mindre och samtidigt mer smittspridning.
Citera
2020-05-06, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag saknar det oerhört mycket så jag lyssnar knappt längre på pressteäffarna. Det går snabbare att själv läsa data ur tabellerna för att se läget. Det finns så många intressanta teman de skulle kunna ha, ändå rapar de upp samma info dag efter dag och byter mest bara ut själva siffrorna.

Jag tror pressträffarna förmedlar en känsla av lugn och kontroll, vilket många behöver för att tygla sin rädsla.

Nej de förmedlar en känsla av inkompetens och har gjort så i dryga två månaders tid, jag slutade titta på dom för två veckor sedan för de säger ingenting av värde och när de säger något så visar det sig sedan någon eller några dagar senare vara helt felaktigt.
Citera
2020-05-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness

Kommer finnarna i finska Torneå att vara undantag för den regeln eller? Läste nån artikel om nån gubbe där uppe som ville över gränsen för o köpa falukorv, men det gick inte. Totalt jävla bisarr situation där uppe. Inte en jävla kotte är smittad på 40 mils håll men inte fan får de gå över gränsen för o köpa korv.
Citera
2020-05-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej de förmedlar en känsla av inkompetens och har gjort så i dryga två månaders tid, jag slutade titta på dom för två veckor sedan för de säger ingenting av värde och när de säger något så visar det sig sedan någon eller några dagar senare vara helt felaktigt.

Ja de förmedlar en känsla av att de vet vad de sysslar med. Och år 2020 är ju image allt.
Citera
2020-05-06, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du svarade fel.

Tyvärr.

Nu förstår jag varför du skriver som du gör. Det beror på att i övriga länder läggs alla svårt sjuka i respirator. I Sverige läggs ingen svårt sjuk som är äldreän ca 70 år i respirator. Därför är hög överlevnadsgrad från respiratorn ett tecken på att hård prioritering sker.

Känt sedan flera veckor. Men tyvärr, du svarade fel.

Det är extremt tufft för en äldre, skör person att läggas i respirator och eftersom dessa äldre, svårt sjuka personer troligtvis kommer att dö oavsett så väljer man i större utsträckning i Sverige att inte lägga de sköraste i respirator och få en läskig, våldsam respiratordöd utan att låta dem få en skönare död med morfin istället. Vilket i mina öron är en sund prioritering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in