2020-05-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nu måste du ju vara ute och cykla...

Är det rätt ordning att först agera och sedan kolla om det är lagligt???

Kan bli intressanta följder i samhället med det resonemanget..
I akuta lägen är det absolut rätt, ja. En "intressant följd" skulle t.ex. bli snabbare och bättre åtgärder när en epidemi hotar.
Citera
2020-05-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Iofs finns det ett förslag om utökar smittbärarpenning, som skulle innebära att de som tillhör riskgrupper kan stanna hemma för att undvika bli smittade. Faktiskt ett riktigt bra förslag. Det är bara ett problem: Trots att det gått en månad sedan det lades fram så har inga beslut fattats. Det pågår tydligen fortfarande en utredning där man tjafsar om vilka som skall räknas som riskgrupper.

https://www.svd.se/fler-kan-fa-smittbararpenning

Utredningen lär väl bli klar något år efter att epidemin ebbat ut.

Jo jag vet, min anhörige får nu leva upp sina sparpengar för att de dröjer med beslut om smittskyddspeng. Bara ett av alla haverier i denna soppa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Alla andra åtgärder, handtvätt handsprit stanna hemma vid symptom etc är bra, enligt fhm
Munskydd är farligt enligt fhm
Ja kanske för att det inte går att hitta här i Sverige? Då säger man att det är ändå bara farligt med munskydd så det gör inget.

Det är en intressant studie i massmanipulation. Flytväst inger falsk trygghet för att inte tala om fallskärm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Johan Giesecke så kan inte coronaviruset mutera:

Citat:
Att coronaviruset skulle kunna mutera överhuvudtaget avfärdas dock helt av före detta statsepidemiolog Johan Giesecke i SVT:s Morgonstudion.

– Nej, jag tror inte det kan mutera. Influensa gör ju det, det är därför vi måste vaccinera oss varje år, för att det kommer nya influensor. Men det här viruset verkar ganska stabilt, säger han till SVT.

Är han helt ute och cyklar eller ligger det något i det han säger?

(Själv tycker jag att det låter konstigt det han säger, men är ingen virusexpert. Jag har läst att coronaviruset är stabilt och muterar inte enkelt, men på Giesecke låter det som att det inte kan mutera alls... Det måste väl vara omöjligt?)

Orsaken till att "alla" måste vaccinera sig mot "allting" är att BIG Pharma ska ha sina pengar, inget annat. Johan Giesecke har vaccinationsuppdrag i WHO och Afrika
https://www.sjukhuslakaren.se/smittskyddsexperten-som-aldrig-slar-sig-till-ro/

P.S. Giesecke är en korkad idiot.
"Enligt studien finns 14 mutationer av coronaviruset, varav en – vid namn Spike D614G – bedöms vara den värsta.!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant
Senast redigerad av Evilius 2020-05-06 kl. 22:24.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Nej, det är inte för tidigt att avgöra. Huruvida FHMs dogm varit vetenskapligt riktigt går redan att säga:

Det är helt omöjligt att med säkerhet slå fast att smittan är ostoppbar i förväg, det är därför pseudovetenskapligt nonsens att upphöja detta till en dogm.

Det enda jag slår fast är att Regimens dogmatism är pseudovetenskaplig defaitism.

Det låter som ett mycket dogmstiskt och ovetenskapligt förhållningssätt till en strategi som absolut har en vetenskaplig grund.
Citera
2020-05-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Innan det blir ”sannolikt” så ska det nog utredas. Vi har aldrig haft slut på sjukhusplatser, utan det här tror jag är beslut som är medicinskt grundade. Det finns kombinationer av människor och sjukdomar där palliativ vård är det bästa för patienten.

Enligt vem?
Så länge det är patienten själv (eller hens anhöriga vid demens) som väljer palliativ vård istället för syrgas och livsuppehållande vård är det ok.
Citera
2020-05-06, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
I akuta lägen är det absolut rätt, ja. En "intressant följd" skulle t.ex. bli snabbare och bättre åtgärder när en epidemi hotar.

Eller att poliser skjuter ihjäl en pojke med downs syndrom innan de vet om det var lagligt rätt...
Citera
2020-05-06, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det låter som ett mycket dogmstiskt och ovetenskapligt förhållningssätt till en strategi som absolut har en vetenskaplig grund.

Ok, hur har man lyckats bevisa att smittan inte kan begränsas, utan enbart fördröjas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Det är en intressant studie i massmanipulation. Flytväst inger falsk trygghet för att inte tala om fallskärm.

Brandvarnare inger falsk trygghet, folk kan strunta i att blåsa ut ljusen för de tänker ”äsch jag har ju brandvarnare”

Osv i all oändlighet. Varför inte sluta med allt som är förebyggande!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är för tidigt att avgöra med absolut säkerhet. Men än så länge tyder allt på det.

Däremot kan vi slå fast att vår linje är baserad på pseudovetenskap - det har absolut inte gått bevisa att smittan är ostoppbar i praktiken. Ändå var detta "vetenskapligt" riktigt för 2 månader sedan. Defaitiskt skitsnack snarare.
Den är inte ”ostoppbar” inom ett begränsat område. Det skulle inte heller FHM påstå.

Man kan skapa ett smittfritt område. Men man kan inte skapa ett område som omfattar all smitta, vilket är vad som menas med att stoppa smittan.
Citera
2020-05-06, 22:22
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020

Istället för att kasta ur dig floskler kan du ta del av de otaliga vetenskapliga undersökningar som pekar på att munskydd inte skyddar mot covid, som presenterats i tråden vid upprepade tillfällen.
Citera
2020-05-06, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Innan det blir ”sannolikt” så ska det nog utredas. Vi har aldrig haft slut på sjukhusplatser, utan det här tror jag är beslut som är medicinskt grundade. Det finns kombinationer av människor och sjukdomar där palliativ vård är det bästa för patienten.

Du kanske har missat det men det är många vårdpersonal och sakkunniga som larmat om det här i media senaste månaden, det har även dragits i tråden säkerligen hundra varv senaste månaden. Du som har varit aktiv i tråden bör ha sett det stora antal artiklar om larm, som nämnts. Men visst, granskning inväntas, synd att det dröjer för de drabbade bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in