2020-05-06, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Aftonbladet/Expressen imorse: Viruset blir svagare med tiden
Aftonbladet/Expressen ikväll: NY DÖDLIGARE mutation, mycket mer aggressiv

hahahaha alltså vadfan

Skriver de verkligen att den nya mutationen är dödligare? Mer smittsam har jag läst, och även aggresivare, vilket kan betyda olika, men som jag tolkar som att de menar just mer smittsam. Men mer smittsamma mutationer är oftast mindre dödliga. Alternativet som är ovanligare, är mer dödligt och mindre smittsamt. Worst case, mer dödligt och mer smittsamt är möjligt, men extremt osannolikt. Att det har hänt kan vi i princip bortse från, dels är det som sagt extremt osannolikt, och dels hade vi redan sett skenande dödstal om det hänt, såvida det inte hänt typ igår, och då skulle ändå ingen veta om det, och tidningarna skulle inte kunna skriva om det.
Så tidningarnas artiklar från imorse och ikväll är alltså nödvändigtvis oförenliga, det kan ha muterat till en något lindrigare, men mer smittsam variant. Kan också tänka mig att det var det som hände med svinfluensan.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Aftonbladet/Expressen imorse: Viruset blir svagare med tiden
Aftonbladet/Expressen ikväll: NY DÖDLIGARE mutation, mycket mer aggressiv

hahahaha alltså vadfan

Nu har jag inte läst mer än rubrikerna i ditt inlägg.

Det finns inget som hindrar att två olika stammar utvecklas åt olika håll. Det finns heller inget som talar emot att det kan röra sig om exakt samma stam, som samtidigt blir extremdödlig, men som då inte hinner spridas lika effektivt.

Iakttagelser om att viruset blir svagare kan tex handla om att fler av världens befolkning (globalt sett) får mer UV-B-exponering nu på våren. (Och att de "down under" har ännu inte nått den riktigt mörka delen på året.) Detta utesluter ju inte att någon enstaka region drabbas av total katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Johan Giesecke så kan inte coronaviruset mutera:

Är han helt ute och cyklar eller ligger det något i det han säger?

(Själv tycker jag att det låter konstigt det han säger, men är ingen virusexpert. Jag har läst att coronaviruset är stabilt och muterar inte enkelt, men på Giesecke låter det som att det inte kan mutera alls... Det måste väl vara omöjligt?)
Det blir sådär när nyhetsjournalister ägnar sig åt vetenskapsjournalistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ni som öser hat mot Sverige och hyllar Norge t.ex för deras mycket lägre andel döda.

Vad säger ni om skillnaderna inom Sverige? Stockholm har 65 döda per 100 000 döda, Skåne har 6 per 100 000, och den väntade ökningen verkar utebli. Norge hårt din jämförelse alltså 4 per 100 000.

Själv undrar jag vad som händer i Stockholm egentligen. 0,65 promille av befolkningen avliden i detta virus alltså.

2018 dog 53 000 av hjärt-kärlsjukdomar och cancer (58% av alla dödsfall) i Sverige. Dödsfallen berodde till stor del på fel kost, industriell mat och industriellt jordbruk. Världen över dör 40 miljoner årligen av dessa metabola pandemier som Big Food och Big Pharma till stor del orsakar.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja det finns oenighet men det finns rätt tunga institutioner på pro-munskyddsidan.

Jag kan ju inte tänka mig fler blir smittade pga munskydd så då bör väl det väga tyngst.

Nej. Men det är ju extremt svårt. Många som kan detta säger ju det. Inte bara i Sverige. Det blir en falsk trygghet. Ökar smittan. Folk går ut med munskydd trots de är smittade för de tror att detta skyddar andra. Det var ju Tegnels poäng. Han har inte haft rätt om mycket men om detta. Ja han kanske har rätt.
Citera
2020-05-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är alldeles för tidigt att avgöra.

Det är för tidigt att avgöra med absolut säkerhet. Men än så länge tyder allt på det.

Däremot kan vi slå fast att vår linje är baserad på pseudovetenskap - det har absolut inte gått bevisa att smittan är ostoppbar i praktiken. Ändå var detta "vetenskapligt" riktigt för 2 månader sedan. Defaitiskt skitsnack snarare.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-05-06 kl. 22:09.
Citera
2020-05-06, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Bilbälten fyller samma funkion, om du nu missat det.

Bilbältet likt munskyddet bidrar till en minskad risk för allvarig skada och därigenom minskar antalet omkomna.

Minskar. Precis som avstånd mellan varandra.
Minskar men inte på något sätt stoppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finland har upptäckt att stängda gränserna för finnar är grundlagsvidrig, och nu pågår intensiva diskussioner om hur regeringen kunde göra bort sig på det.

Grundlagen ger varje Finländare rätt att åka ut och in i landet när dom vill. Och ingen tillfällig lag kan sätta sig över den rätten menar experter. Men ändå har finnar stoppats från att åka ut ur landet vid "ej nödvändiga resor".

Källa
https://yle.fi/uutiset/3-11338055
Detta bara visar att de agerat på rätt sätt: Först fatta beslut, sedan kolla om besluten är lagliga.

I Sverige gör man tvärtom, vilket leder till passivitet och handlingsförlamning, vilket i sin tur gör att man inte kan hantera hastigt uppkomna kriser.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det blir sådär när nyhetsjournalister ägnar sig åt vetenskapsjournalistik.
För att inte tala om google-akademin på Flashback...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Men tagga ner lite nu 😃
Oavsett vad alla säger så kommer du alltid hitta nåt negativt som passar in i din bittra och negativa verklighet.
Svampbob fyrkant 😂

Jag är så förbluffad av dina knivskarpa och sakliga argument om 🍄 Svamp-Bob och.. vad var det.. bitterhet? Aah, klassiskt.

Om du har nåt mer att prata om i relation till covid, annat än om mig som person så visst. I am here. Jag vet att jag är en het dam osv. OT with you is hot but we gotta stop meeting like this! ❤️
Citera
2020-05-06, 22:09
Medlem
Citat:
Det är lite det här jag har misstänkt hela tiden, att de starkaste incitamenten för de som föespråkar en hård lockdown är att de ska få bli hemmasittare med bibehållen lön.

Nix pix box, Sveriges nanny-state försvann på slutet av 80-talet. Idag måste alla friska myndiga människor bli vuxna.

Jag som inte vill ha lockdown då, vilket incitament har jag för att slippa bli smittad?

Eller är det endast lockdown-flockimmunitet som finns som alternativ?
Citera
2020-05-06, 22:09
Medlem
Citat:
Det är lite det här jag har misstänkt hela tiden, att de starkaste incitamenten för de som föespråkar en hård lockdown är att de ska få bli hemmasittare med bibehållen lön.

Nix pix box, Sveriges nanny-state försvann på slutet av 80-talet. Idag måste alla friska myndiga människor bli vuxna.
Ja. Eller så har de inge arbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in